1. خانه
  2. تهدید کلامی یا با سلاح
تهدید کلامی یا با سلاح

تهدید کلامی یا با سلاح

  • ۱۴۰۳-۰۲-۰۶
  • 0 لایک
  • 3086 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

تهدید کردن یکی از جرایمی است ک در کشور ما به وفور و از روی عصبانیت و عدم آگاهی حقوقی رخ می‌دهد. فرد ممکن است در حالت عصبانیت و با نداشتن آگاهی حقوقی کافی، سخنانی را به صورت شفاهی یا از طریق پیامک و چت برای دیگری ارسال کند، که از لحاظ حقوقی ماهیت جرم تهدید داد. تهدید کلامی یا با سلاح هر دو به لحاظ حقوقی دارای ماهیت جرم هستند، و ممکن است عواقب ناخوشایندی را برای فرد تهدید کننده به دنبال داشته باشند. با توجه به جرم انگاری تهدید کلامی یا با سلاح در این مطلب بر آن شدیم، تا در مورد جرم تهدید کلامی یا با سلاح و مجازات آن مطالبی را به اختصار بیان کنیم.

تهدید چیست؟

تهدید به معنای لغوی، بیم دادن است. اما در ماهیت حقوقی منظور از جرم تهدید عبارت است از بیم دادن و به تبع آن وادار نمودن فردی به یک عمل مجرمانه و یا گرفتن اموال فرد، به طوری که تهدید منجر شود تا فرد تهدید شونده، مطیع فرد تهدید کننده شود. به طور مثال به این نوع از تهدید دقت نمایید: «اگر موضوعی در رابطه با فلان کار را به فلانی بگویی من تو را می‌کشم» در این جا تهدید کننده اعلام می‌کند که در صورت افشای راز، فرد تهدید شونده را خواهد کشت، به همین دلیل این عمل، تهدید به قتل تلقی می‌شود.

 

 

تهدید ممکن است به صورت کلامی یا از طریق تهدید با سلاح اتفاق بیافتد. تهدید با سلاح مثل چاقو از مهم‌ترین مصادیق جرم تهدید است که بیشتر بزه‎کاران برای رسیدن به مقاصد سودجویانه به آن متوسل می‌شوند.

با استناد به قانون ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی، تعریف دقیق جرم تهدید بدین گونه است: «هر کس دیگری را به هر نحو به قتل، ضررهای نفسی، شرافتی، مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

تهدید کلامی با سلاح جزو جرایمی است که به وفور توسط افراد اتفاق می‌افتد اگر به دنبال راهی هستید که اطلاعات کامل‌تری در مورد جرم تهدید به دست آورید، می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. برخی از موسسات حقوقی، مشاوره حقوقی تلفنی رایگان را برای موکلین خود ارائه می‌دهند، می‌توانید با این موسسات تماس بگیرید و از راهنمایی‌ها و مشاوره حقوقی رایگان بهره‌مند شوید.

ویژگی‌های جرم تهدید

جرم تهدید ویژگی‌هایی دارد که بر اساس آن مجازات فرد تهدید کننده تعیین می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های جرم تهدید خواهیم پرداخت:

  • تهدید از جمله جرایم مطلق است و به منظور استفاده از کلمات تهدید آمیز، جرم اتفاق افتاده و دارای مجازات خواهد بود.
  • تنها استفاده از کلماتی که موید تهدید باشد، جرم را محقق می ‌سازد، جرم تهدید ربطی به وارد نمودن خسارت یا آسیب و یا عدم خسارت ندارد.

  • در جرم تهدید، تهدید کننده باید به عمل مجرمانه اشاره کرده و نتیجه سرپیچی فرد تهدید شونده در عبارات به کار رفته مشخص شود. به عنوان مثال عباراتی مثل «به حسابت می‌ رسم» یا «هر چیزی دیدی از چشم خودت دیدی» دلیل بر تهدید نخواهد بود.
  • اینکه فرد به صورت دروغین تهدید را انجام داده تاثیری بر جرم تهدید و عواقب بعد از آن ندارد.
  • اینکه بعد از تهدید، فرد تهدید شونده از تهدید فرد تهدید کننده بترسد یا نه، در ارتکاب جرم تهدید دخیل نیست.
  • بر اساس قانون مجازات جدید که در سال ۱۳۹۲ تصویب شد، حتی در صورتی که فرد تهدید کننده خواسته‌ای نداشته باشد، سخنان او ممکن است مستوجب مجازات جرم تهدید باشد. خواسته فرد تهدید کننده تاثیری در محقق شدن جرم تهدید ندارد.
  • فرد تهدید کننده به لحاظ عرفی، بایستی توان عملی نمودن تهدید خود را داشته باشد، به عنوان مثال یک فرد سالمند با توان حرکتی بسیار پایینی به لحاظ عرفی نمی ‌تواند جوان تنومندی را به قتل تهدید کند.

 

download

 

با توجه به ویژگی‌ هایی که برای جرم تهدید در بالا اشاره شد، تشخیص محتوای مجرمانه تهدید بر عهده دادگاه صالح است. تشخیص محتوای مجرمانه بر اساس زمان، مکان و شرایط افراد صورت می‌ گیرد.

جهت راهنمایی‌ های بیشتر در مورد ویژگی های جرم تهدید و نحوه تشخیص آن توسط دادگاه می ‌توانید به جای مراجعه حضوری به موسسات حقوقی، با مشاوران حقوقی خبره برخط و آنلاین تماس گرفته و از مشاوره حقوقی رایگان تلفنی استفاده نمایید. برخی از موسسات حقوقی، مشاوره حقوقی تلفنی را برای موکلین خود در نظر گرفته اند، تا در این شرایط کرونایی و دوری راه کمتر به صورت حضوری به این مراکز مراجعه کنند.

انواع تهدید

مطابق قوانین حقوقی کشورمان، جرم تهدید به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از:

تهدید نفسانی

تهدید نفسانی همان تهدید به قتل، یا آسیب جسمانی مثل نقص عضو، قطع عضو و… را شامل می‌شود.

تهدید حیثیتی

تهدید حیثیتی به تهدید جهت هتک حیثیت افراد و بردن آبروی افراد گفته می‌شود که در قانون جرم انگاری شده است. جهت انجام مراحل شکایت و اعاده حیثیت می توانید مقاله لینک شده را مطالعه نمایید.

 

تهدید به گرفتن نوشته یا سند

تهدیدی که جهت نوشتن اقرار، سند و گرفتن مدارک انجام می‌شود، شامل این نوع تهدید می‌شود. این نوع تهدید از نظر قانون جرم به شمار می‌آید.

تهدید به انجام اعمال خشونت‌آمیز

تهدید به انجام ضرب و جرح، تهدید با چاقو و سلاح، تهدید به آدم ربایی و… از مصادیق جرم تهدید به شمار می‌آیند.

مجازات جرم تهدید کردن

بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی، چنانچه تهدید کننده افراد را تهدید به افشای اسرار فرد یا بستگان وی، ضررهای مالی، آبرویی، شرافتی و نفسانی نماید و چه از تهدید شونده تقاضای وجه کند یا وی را وادار به انجام کاری کند یا تهدید وی بدون درخواست باشد، برای فرد تهدید کننده مجازات ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته شده و نیز به دو ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد. برای کسب اطلاع از ویژگی وکیل کیفری خوب مقاله لینک شده را مشاهده کنید.

همچنین بر اساس ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی در صورتی که شخصی، نوشته، مهر یا سندی را با تهدید از کسی بگیرد، چه این مدارک متعلق به فرد تهدید شونده باشد و چه در نزد وی به امانت باشد، برای فرد تهدید کننده مجازات ۷۴ ضربه شلاق و سه ماه تا دو سال حبس در نظر گرفته می‌شود.

جهت مشاوره حقوقی تخصصی‌تر در این زمینه می‌توانید با مراکز مشاوره حقوقی تلفنی تماس گرفته و از مشاوره حقوقی تلفنی رایگان وکلای این موسسات کمک بگیرید.

تهدید با سلاح

در شرایطی افراد به منظور ایجاد رعب و احساس عجز در سایرین و برای نیل به خواسته ‌های خود و عدم سرپیچی افراد از درخواستشان از سلاح سرد یا گرم استفاده می‌ کنند. تهدید با سلاح بیشتر به منظور ترساندن افراد و مجبور نمودن آن‌ها به انجام خواسته ‌های فرد تهدید کننده استفاده می ‌شود. بسیاری از افراد تهدید شونده که در این شرایط قرار می‌ گیرند، به صورت غریزی برای نجات جان خود، مجبور به انجام خواسته ‌های فرد تهدید کننده می ‌شوند. در قانون هرگونه تهدید با سلاح سرد و گرم چه صرفا برای ایجاد رعب و وحشت باشد و چه تهدید فرد عملی شود، جرم تلقی می‌ شود.

مشاوره رایگان تلفنی یکی از مهم‌ترین امکاناتی است که موسسات حقوقی در اختیار موکلین خود قرار می‌دهند تا همه افراد با هر سطح مادی بتوانند مشاوره حقوقی را از متخصصین خبره دریافت کنند. جهت دریافت مشاوره حقوقی رایگان در حوزه تهدید با مراکز مشاوره حقوقی رایگان تلفنی تماس گرفته و از وکلا و کارشناسان خبره در این حوزه یاری بگیرید.

مجازات تهدید با اسلحه

بر طبق ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی «هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت ‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود، در صورتی که از مصادیق محارب نباشد، به حبس از شش ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد»

 

211104 ms daily concealed weapons law 2x1 cs

 

تهدید با اسلحه با تهدید نفس متفاوت است. بنابراین نحوه بررسی جرم متفاوت است. در ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی، تهدید با سلاح در برگیرنده تهدیدات جانی، مالی، شرافتی و سایر مسائل دیگر است. برای بررسی هر کدام از موارد فوق باید پرونده‌ای تشکیل شود. اما در تهدید با سلاح در ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی، استفاده از سلاح در هر نوعی از تهدیدات را شامل می ‌شود. تهدیداتی که بر اساس ماده ۶۱۷ جرم انگاری می‌شوند، و در حال پیگیری و یا اجرای حکم هستند، جزو جرایم غیر قابل گذشت می باشد. اما سایر تهدیدات در صورت گذشت شاکی می ‌توانند متوقف شده و پرونده بسته شود.

اگر می‌ خواهید در مورد تفاوت تهدید با اسلحه و تهدید نفس و مجازات این دو نوع تهدید اطلاعات بیشتری به دست آورید و نیاز به مشاوره دارید، در صورت‌عدم دسترسی به وکلای خبره می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی رایگان، اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

نکات و جمع‌بندی

ارتکاب جرم تهدید با سلاح منوط به زمان آینده است. به عبارت ساده‌تر زمانی تهدید شامل مجازات جرم تهدید می ‌شود که تهدیدی که از سمت تهدید کننده انجام می ‌شود، مربوط به زمان آینده باشد.

تهدید با سلاح باید واضح باشد و مرتکب جرم فرد مقابل را به طور واضح تهدید نموده و مقاصد سودجویانه خود را در خواست کند. اگر فرد سخنی گفته و فرد مقابل از ترس اینکه شاید سلاح داشته باشد، تن به خواسته وی داده باشد، جرم تهدید با سلاح انجام نشده است.

برای تعیین مجازات افراد مرتکب به جرم تهدید با سلاح، قاضی با توجه به مواد ۶۹۹، ۶۱۸ و ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی و توجه به مسائلی چون شرایط شخصی و اجتماعی فرد، شاکی خصوصی، سابقه فرد مجرم و… حداقل و حداکثر مجازات را تعیین می‌ کند.

در این مقله سعی بر این داشتیم تا دیدگاه کلی در خصوص تهدید کلامی یا با سلاح و نحوه مجازات آن‌ها ارائه کنیم. با توجه به اینکه مسایل حقوقی مسایل پیچیده‌ای هستند که نیاز به مشاوره با وکلای خبره دارند، بهتر است در صورت مواجهه با این مسایل به وکلای با تجربه مراجعه کنید. با توجه به شرایط کرونایی و بعضا دوری راه و یا عدم دسترسی به مراکز حقوقی برخی از افراد نیاز به مشاوره تلفنی پیدا می‌کنند. برخی از مراکز مشاوره حقوقی شرایطی را فراهم نموده‌اند تا افراد و موکلین بتوانند برای مسایل ساده از مشاوره حقوقی رایگان استفاده کنند و در صورت نیاز به مشاوره تخصصی، به صورت حضوری به مراکز حقوقی مراجعه کنند.

امتیاز شما به این مقاله
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید