1. خانه
  2. همه چیز درباره چک تخلیه
همه چیز درباره چک تخلیه

همه چیز درباره چک تخلیه

  • ۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • 0 لایک
  • 3217 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

برخی از صاحبان املاک و اراضی در زمان اجاره دادن ملک یا زمین از مستاجر چکی برای ضمانت دریافت می‌کنند تا بر اساس آن مستاجر ضمانت کند که در تاریخ مقرر ملک را به صاحب اصلی آن باز گرداند. حال اگر صادر کننده چک یا همان مستاجر به وعده خود عمل نکند، دارنده چک یا صاحب ملک می‌تواند چک را به اجرا بگذارد. در ادامه به بررسی دقیق چک تخلیه و نحوه به اجرا گذاشتن آن خواهیم پرداخت، با ما در مشاوره حقوقی همراه باشید.

چک تخلیه چیست؟

در قراردادهای اجاره و رهن ملک و زمین، مهمترین مساله پرداخت به موقع اجاره و تخلیه ملک یا زمین در زمان مشخص شده در قرارداد است. از این رو مالکان برای اطمینان از انجام تمامی مفاد قرارداد و موارد ذکر شده از سوی مستاجر، از وی چک ضمانت دریافت می‌کنند، این چک با عنوان چک تخلیه شناخته می‌شود و قوانین خاصی دارد.

این چک در زمان تنظیم قرارداد از طرف مستاجر صادر می‌شود و برای اجاره انواع ملک مسکونی، اداری، تجاری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چک به عنوان تضمینی است برای پرداخت به موقع اجاره بها و تخلیه ملک در زمان تعیین شده است و دارنده چک نمی‌تواند آن را وصول نماید. در واقع چک تخلیه همانند یک تعهد برای مستاجر است و مستاجر باید برای حفاظت از اموال خود بر عهد خود وفادار باشد و اجاره بها را در تاریخ مشخص در هر ماه به صاحب اصلی آن پرداخت کند.

 

در قانون هیچ ماده و بندی در این مورد وجود ندارد و مستاجر را ملزم به صدور چک ننموده است اما اگر مالک اصلی بخواهد از مستاجر چک ضمانت دریافت کند، هیچ منع قانونی وجود نخواهد داشت. دریافت چک به مالک و مستاجر و توافقات میان آنها بستگی دارد. اگر مستاجر مخالف صدور چک تضمین باشد می‌تواند این شرط را قبول نکند، اما ممکن است معامله به هم خورده و نتواند ملک را اجاره کند. اما اگر قبول کند که برای تضمین تعهدات قید شده در قرارداد چک ضمانت یا چک تخلیه صادر کند، باید به تمامی تعهدات عمل کند در غیر اینصورت مطابق با ماده ۱۰ قانون مدنی دارنده چک می‌تواند برای جبران خسارت چک را نقد کند و مبلغ چک را دریافت کند. به منظور آشنایی کامل با نحوه صدور چک ضمانت و شرایط آن با مشاوره حقوقی رایگان تلفنی تماس حاصل نموده و با مشاوران ما در تماس باشید.

تنظیم چک تخلیه و جزئیات آن

چک تخلیه تنها در صورتی برای صادر کننده آن عواقب دارد که به تعهد خود عمل نکند و در پرداخت اجاره بها و یا تخلیه ملک کوتاهی کند و از انجام تعهدات خود امتناع نماید. در غیر اینصورت هیچ مشکلی برای صادر کننده ان ایجاد نخواهد کرد. چک تخلیه تنها به منظور جلوگیری از زیان مالی برای صاحب ملک صادر می‌شود و هر گونه سوء استفاده از ان خلاف قانون است و پیگرد قانونی دارد. در زمان صدور چک تخلیه چند نکته مهم باید رعایت شود که به شرح زیر است:

  • چک تخلیه نباید بر وجه حامل صادر شود: بر روی چک تخلیه باید نام مالک و آدرس ملک و تاریخ آن درج شود. همچنین بر روی چک باید نوشته شود که جهت تضمین صادر شده است.
  • شماره چک و تمامی مشخصات آن باید در قرارداد ذکر شود: هنگام تنظیم اجاره نامه باید نوشته شود که برای تضمین چکی از طرف مستاجر صادر شده است و تمامی مشخصات چک باید درون اجاره نامه نوشته شود.

روش اجرا گذاشتن چک

نحوه اجرا گذاشتن چک تخلیه

 در صورتیکه مستاجر به وعده خود عمل نکند دارنده چک می‌تواند از راه قانونی برای به اجرا گذاشتن چک اقدام کند و چک را وصول نماید. دارنده چک می‌تواند به سه روش چک را به اجرا بگذارد. روش کیفری، حقوقی و ثبتی. هر یک از روش‌های ذکر شده شرایط خاص خود را دارد و در صورت وجود مدارک لازم می‌توان به هر یک از روش‌ها اقدام نمود. در ادامه هر یک از روش‌های قانونی به اجرا گذاشتن چک تخلیه را به طور کامل شرح خواهیم داد.

روش کیفری

اگر دارنده چک برای وصول چک به بانک مراجعه نماید و حساب صادر کننده خالی یا مسدود باشد، باید از بانک گواهی عدم پرداخت دریافت نموده و چک را برگشت بزند. سپس برای اقدام از راه کیفری بایستی گواهی عدم پرداخت را همراه با چک و اجاره نامه به مراجع قضایی برده و دادخواست وصول چک و دریافت مبلغ مورد نظر را تنظیم نماید. دارنده چک تا مدت محدودی پس از دریافت گواهی عدم پرداخت می‌تواند از راه کیفری اقدام کند، در غیر اینصورت باید از روش حقوقی طرح دادخواست نماید و این روش کمی زمان بر خواهد بود.

لازم به ذکر است که در شرایط عادی امکان اقدام از راه کیفری برای اجرا گذاشتن چک تخلیه وجود ندارد، مگر تحت شرایط خاصی که مستاجر به عمد چک بی محل صادر کرده باشد و یا پس از صدور چک حساب خود را خالی کرده باشد. در این حالت دارنده چک می‌تواند برای جلوگیری از ضرر و زیان مالی چک را از راه کیفری به اجرا بگذارد.

روش حقوقی

در این روش دارنده چک باید با مراجعه به دفتر خدمات قضایی دادخواست خود را ثبت کند. برای ثبت دادخواست باید اجاره نامه، چک تخلیه و گواهی عدم پرداخت را به همراه داشته باشد و ضمیمه دادخواست نماید. پس از ثبت دادخواست پرونده در دادگاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و پیامک ابلاغیه برای وی ارسال خواهد شد. برای انتخاب بهترین راه برای طرح شکایت با ما در مشاوره حقوقی تلفنی همراه باشید.

 

 

روش ثبتی

در روش ثبتی که از دیگر روش‌های به اجرا گذاشتن چک تخلیه است، دارنده چک با در دست داشتن چک و گواهی عدم پرداخت به دفاتر ثبت مراجعه می‌نماید و تمامی اموال غیر ضروری صادر کننده چک را توقیف می‌کند. اموال غیر ضروری منزل مسکونی و خودرو شخصی و لوازم اصلی زندگی را شامل نمی‌شود. توصیه می‌شود پیش از هر اقدامی با وکیل چک مشورت نمائید و از بهترین و سریع‌ترین راه اقدام نمائید.

عواقب چک تخلیه برای مستاجر

 در صورتیکه مستاجر برای پرداخت اجاره بها با مشکل مالی مواجه شود و یا به هر دلیل نتواند در زمان مشخص شده ملک را تخلیه کند و یا به دلیل عدم اطلاع از قوانین درج شده در اجاره نامه و عمل نکردن به آن باعث شود که دارنده چک بتواند چک را به اجرا بگذارد، با ضرر و زیان مالی مواجه خواهد شد.

لازم به ذکر است که به اجرا گذاشتن چک تخلیه شرایطی دارد و دارنده آن به هر دلیل نمی‌تواند چک را وصول نماید. به عنوان مثال تنها برای پرداخت نشدن یک ماه اجاره بها، دارنده چک نمی‌تواند چک را وصول نماید. تنها در صورتیکه از مستاجر از پرداخت تمامی مبالغ اجاره بها و تخلیه ملک امتناع نماید مالک می‌تواند از طریق مراجعه به دادگاه برای تخلیه ملک و وصول چک اقدام کند.

به طور کلی برای جلوگیری از هر گونه ضرر و زیان مالی بهتر است از مشاوره حقوقی رایگان تلفنی استفاده نمائید و از وکلای مجرب و متخصص راهنمایی بگیرید.

مزیت استفاده از مشاوره حقوقی

با استفاده از مشاروه حقوقی رایگان تلفنی پیش از صادر نمودن هر گونه چک ضمانت و آشنایی با قوانین و احتیاطات لازم، از بروز هر گونه زیان مالی جلوگیری نمائید. استفاده از راهنمایی مشاور حقوقی شما را در رسیدن به نتیجه دلخواه کمک خواهد کرد. بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از قوانین و بندهای قرارداد متحمل زیان مالی می‌شوند. بهره گرفتن از مشاوره تلفنی حقوقی می‌تواند راهی برای جلوگیری از هر گونه ضرر و زیان باشد. وکلای ما در هر ساعت از شبانه روز آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

۴.۳/۵ - (۲۰ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید