1. خانه
  2. حضانت فرزند بعد از طلاق | حق و حقوق و شرایط گرفتن فرزند
حضانت فرزند بعد از طلاق | حق و حقوق و شرایط گرفتن فرزند

حضانت فرزند بعد از طلاق | حق و حقوق و شرایط گرفتن فرزند

  • ۱۴۰۳-۰۱-۲۸
  • 0 لایک
  • 3387 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

نگهداری از فرزند طبق قانون و شرع بر عهده پدر و مادر است و هیچ یک حق ندارند از این وظیفه خود کوتاهی نمایند و از قبول این وظیفه خودداری کنند.

بر اساس قانون پدر و مادر موظف هستند در حد توان خود از لحاظ جسمی یا مالی از کودک نگهداری کنند و اگر پس از طلاق حضانت فرزند بر عهده یکی از والدین باشد، هر گونه کوتاهی در نگهداری از کودک موجب سلب حضانت از وی خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی حضانت فرزند تا ۷ سالگی بر عهده مادر است و پس از آن به پدر واگذار می‌شود، مگر اینکه یکی از والدین تحت شرایط خاص صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشد که در ادامه این شرایط را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد. در صورت وجود سوال یا ابهام می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده نمائید و سوالات خود را با وکلای حرفه‌ای و مجرب ما در میان بگذارید.

حضانت فرزند پس از هفت سالگی بایستی با توجه به صلاحدید دادگاه به پدر واگذار شود و با بررسی شرایط پدر قاضی تصمیم می‌گیرد که حضانت با پدر باشد یا خیر. در صورتیکه هر یک از والدین شرایط نگهداری از کودک را نداشته باشد حضانت با دیگری خواهد بود و تا زمانی که شرایط پا بر جا باشد امکان گرفتن حضانت فرزند وجود نخواهد داشت.

به طور کلی حضانت فرزند دختر تا ۷ سالگی با مادر است و پس از آن تا سن ۹ سالگی به پدر واگذار می‌شود. پس از سن ۹ سالگی کودک می‌تواند به انتخاب خود با یکی از والدین زندگی کند. در مورد فرزند پسر نیز حضانت فرزند پسر تا ۷ سال با مادر است و بعد از آن تا ۱۵ سالگی کودک با پدر زندگی می‌کند. پرداخت هزینه فرزند چه حضانت با مادر باشد چه با پدر، بر عهده پدر است و باید پرداخت شود.

ملاقات فرزند بعد از طلاق

پس از صدور حکم طلاق دادگاه در مورد حضانت فرزندان و نحوه ملاقات با آنها تصمیم می‌گیرد و تکلیف والدین را مشخص می‌کند. در ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده آمده است که دادگاه بایستی ضمن صدور حکم در مورد طلاق زوجین، باید با توجه به وابستگی کودک به والدین زمان مشخصی را برای ملاقات فرزند با پدر یا مادر را تعیین کند و مکان ملاقات نیز از سوی دادگاه تعیین می‌گردد.

 

همچنین بر اساس ماده ۴۱ قانون حمایت خانواده در صورتی که ملاقات و حضانت فرزند موجب آسیب دیدن روح و جان کودک شود و به مصلحت کودک نباشد دادگاه باید در این مورد تصمیمات درستی اتخاذ نماید. همچنین اگر والدین که حضانت فرزند با اوست از ملاقات فرزند ممانعت نماید دادگاه بایستی با فردی را ناظر بر این امر تعیین نماید تا مقررات به درستی اجرا شوند و ملاقات فرزند در زمان مشخص انجام شود. همچنین در زمان واگذاری حضانت به والد دیگر باید مصلحت فرزند در نظر گرفته شود و با توجه به صلاحدید قاضی حکم مناسب صادر شود. برای آشنایی با قوانین ملاقات فرزند با مشاوره حقوقی تلفنی در تماس باشید.

نفقه فرزند بعد از طلاق

در ماده ۶ قانون حمایت خانواده آمده است که مادر یا هر فرد دیگری که حضانت فرزند را بر عهده دارد می‌تواند در صورتی که پدر نفقه را پرداخت نکند می‌تواند از وی شکایت کند. دادگاه با توجه به شرایط پدر میزان نفقه کودک را مشخص می‌نماید. بر اساس قانون حضانت فرزند با هر فردی که باشد پدر باید نفقه وی را بپردازد و در صورتیکه پدر کودک فوت کرده باشد نفقه بر عهده جد پدری است.

در شرایطی که پدر در قید حیات نباشد تا توان پرداخت نفقه را نداشته باشد و جد پدری نیز در قید حیات نباشند، پرداخت نفقه و هزینه‌های کودک بر عهده مادر خواهد بود و اگر مادر نیز در قید حیات نباشد پرداخت نفقه بر عهده جد مادری می‌باشد.

مراحل قانونی گرفتن حضانت فرزند بعد از طلاق

هنگامی که قانون تشخیص دهد که پدر یا مادری شرایط لازم برای نگهداری از فرزند را از لحاظ مالی یا روانی ندارد و سلامت کودک در خطر است، می‌تواند حضانت را از والدین سلب نماید. قاضی با بررسی شرایط والدین تصمیمات لازم را اتخاذ می‌نماید. شرایط سلب حضانت فرزند عبارتند از:

  • عدم صلاحیت اخلاقی پدر یا مادر
  • اعتیاد به الکل یا مواد مخدر
  • فساد اخلاقی و در خطر بودن روح و جسم کودک
  • ابتلای یکی از والدین به بیماری‌های روانی
  • ضرب و شتم شدید کودک و وارد نمودن آسیب بدنی مکرر
  • سوء استفاده از فرزند برای انجام امور غیر اخلاقی و فاسد
  • جنون پدر یا مادر
  • ازدواج مجدد مادر

در صورتیکه پدر کودک فوت کرده باشد شرط آخر منتفی خواهد بود و حضانت فرزند بر عهده مادر است. برای آشنایی با مراحل قانونی گرفتن حضانت فرزند با مشاوره تلفنی حقوقی تماس حاصل نمائید.

حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی

در طلاق توافقی تمامی تصمیمات با توافق طرفین انجام می‌شود در بیشتر موارد والدین در مورد حضانت فرزندان نیز توافقاتی را انجام می‌دهند و یکی از والدین حضانت فرزند را به طور دائم بر عده می‌گیرد. لازم به ذکر است تصمیم در مورد حضانت فرزند تنها در صورتی امکان پذیر است که فرزند دختر کمتر از ۷ سال سن داشته باشد و فرزند پسر کمتر از ۱۵ سال.

مشورت با وکیل طلاق در مورد تصمیم گیری در حضانت فرزندان موجب می‌شود تا هیچ یک  از والدین با صادر شدن حکم طلاق متضرر نشود و مجبور نباشد برای گرفتن حضانت فرزند از حقوق مادی خود بگذرد.

ملاقات فرزند

ملاقات فرزند بعد از طلاق توافقی

ملاقات فرزند بعد از طلاق حق قانونی فردی است که فرزند تحت حضانت وی نیست، تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر مسائل مربوط به ملاقات فرزند مانند مدت زمان نگهداری فرزند و … در صورتی که با توافق میان والدین حل نشود باید توسط دادگاه خانواده تعیین شود.

از نظر قانون کودک نباید به دلیل جدا شدن والدین از ملاقات با اقوام و نزدیکان محروم شود. در صورتیکه یکی از والدین از ملاقات جلوگیری کند تا دو بار جریمه نقدی دارد و پس از بار سوم دادگاه حضانت فرزند را از وی سلب خواهد کرد.

نفقه فرزند بعد از طلاق توافقی

از دیگر مسائلی که در طلاق توافقی مطرح می‌شود نفقه فرزند پس از طلاق است. البته در بیشتر موارد پدر و مادر بر سر این موضوع به مشکل بر می‌خورند و دادگاه خانواده در مورد میزان نفقه فرزند تصمیم می‌گیرد. نفقه فرزند بر عهده پدر است اما میزان آن ممکن است با توجه به درآمد پدر متغیر باشد.

البته با توجه به تورم موجود در هر سال مقدار نفقه باید هر سال مجدد مشخص شود و در صورتیکه درآمد پدر افزایش یابد میزان نفقه نیز باید بیشتر شود.

ضمانت اجرای حضانت و انواع آن

قانون به منظور موظف نمودن والیدن برای انجام صحیح وظایف در نگهداری فرزند چند ضمانت اجرایی مشخص نموده است که در دادگاه خانواده بسیار حائز اهمیت می‌باشد. انواع ضمانت اجرایی حضانت به شرح زیر می‌باشد:

  • ضمانت اجرایی در زمان جلوگیری از اعمال حق حضانت: اگر هر یک از والدین از واگذاری حضانت به دیگری ممانعت کند و از دادن کودک به فردی که حضانت از نظر قانون بر عهده اوست امتناع کند به ۳ تا ۶ ماه حبس مجازات خواهد شد و یا باید جزای نقدی به میزان یک میلیون و پانصد تا سه میلیون ریال را بپردازد.
  • ضمانت اجرایی در زمان عدم مواظبت از فرزند: هنگامی که هر یک از والدین که حضانت فرزند بر عهده اوست در انجام وظیفه خود کوتاهی کند و موجب آسیب دیدن کودک شود باید مجازات شود. همچنین اگر فرزندی که قادر نیست از خود مراقبت کند را تنها در منزل رها کند نیز به ۶ ماه تا ۲ سال حبس یا پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

 

  • ضمانت اجرایی در زمان خودداری از اعمال حضانت: اگر هر یک والدینی که حضانت فرزند بر عهده اوست از قبول فرزند و نگهداری از وی امنتاع کند قانون می‌تواند وی را ملزم به نگهداری از فرزند خویش نماید و وی موظف است از قانون اطاعت نماید.

خروج فرزند از کشور

والدینی که حضانت فرزند با وی نیست اجازه ندارد کودک را بدون اجازه قیم یا فردی که حضانت بر عهده اوست از کشور خارج کند. تنها در صورتی این موضوع امکان پذیر است که محل اقامت پیش از طلاق کشور دیگری باشد و فرد بتواند با استفاده از حق ملاقات خود و با رضایت فرد مقابل کودک را از کشور خارج کند. در این شرایط دادگاه برای بازگرداندن کودک در زمان مشخص شده از فرد ضمانتی دریافت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوره حقوقی تلفنی در تماس باشید.

کلام آخر، حضانت فرزند در قانون حمایت خانواده و دادگاه خانواده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تمام موارد با توجه به ظریف‌ترین نکات موجود در رابطه با روح و روان کودک در دادگاه خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرند. با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌توانید از سایر قوانین مربوط به حضانت به فرزند مطلع شوید. با ما همراه باشید.

امتیاز شما به این مقاله
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید