1. خانه
  2. حضانت فرزند دختر و شرایط اخذ آن
حضانت فرزند دختر و شرایط اخذ آن

حضانت فرزند دختر و شرایط اخذ آن

  • ۱۴۰۳-۰۱-۳۰
  • 0 لایک
  • 3471 نمایش
  • 2 دیدگاه ها

حضانت فرزندان معمولا مساله‌ای است که پس از جدایی زن و مرد مطرح می‌شود. حضانت به معنی سرپرستی فرزندانی است که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند. حضانت فرزند تنها در بحث طلاق مطرح نمی‌شود و ممکن است در شرایط دیگری مانند فوت یکی از والدین یا هر دو آنها در خصوص فرزندی که هنوز به سن قانونی نرسیده است مطرح گردد.

حضانت فرزندان با توجه به تعریف قانون چنین می‌باشد: نگهداری و مراقبت از فرزند که جزو حقوق فرزند و وظایف والدین شناخته شده است. این شرایط برای فرزند دختر تا ۹ سالگی و برای فرزند پسر تا ۱۵ سالگی باقی می‌ماند و پس از آن فرزند از سن حضانت خارج می‌شود و می‌تواند تصمیم بگیرد که نزد کدام یک از والدین زندگی کند. با استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی رایگان از قوانین حضانت فرزند دختر مطلع شوید.

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق

پس از اینکه حکم طلاق جاری شد، حضانت فرزند دختر تا ۷ سالگی بر عهده مادر خواهد بود و پس از آن تا سن ۹ سالگی بر عهده پدر است. هیچ از والدین نمی‌توانند از این وظیفه شانه خالی کنند و باید از کودک مراقبت نمایند مگر اینکه دادگاه حکم داده باشد که حضانت فرزند با کدام یک از والدین باشد.

 

در مورد حضانت فرزند دختر پدر و مادر می‌توانند با یکدیگر توافق کنند و تصمیم خود را به دادگاه اطلاع دهند تا مشکلی پیش نیاید. معمولا مادر یا پدر با گذشت از یک سری حقوق مادی و معنوی رضایت می‌دهد که حضانت فرزند با او باشد. در برخی از موارد نیز قانون به دلیل عدم توانایی یکی از والدین برای نگهداری از فرزند، حضانت فرزند را از او می‌گیرد و طرف مقابل واگذار می‌نماید. به عنوان مثال در صورتیکه یکی از والدین به جنون مبتلا شده باشد و حضور فرزند در کنار وی خطرناک باشد، قاضی با صلاحدید خود حضانت فرزند را به طرف مقابل واگذار می‌کند. برای اطلاع از قوانین با مشاوره حقوقی رایگان تلفنی همراه باشید.

حضانت فرزند دختر کمتر از ۷ سال

از نظر قانون حضانت فرزند دختر تا ۷ سال بر عهده مادر است و مادر وظیفه دارد کودک را تحت مراقبت خویش قرار دهد و از وی نگهداری کند. هنگامی که قانون حضانت را به یکی از والدین واگذار می‌کند، والدین اجازه ندارند از اجرای این دستور امتناع کنند. این یک وظیفه قانونی است. تنها در صورتی قانون حضانت فرزند دختر پیش از ۷ سال را از مادر می‌گیرد که یکی از شرایط زیر رخ داده باشد:

  • مادر مبتلا به جنون باشد
  • مادر با فرد دیگری ازدواج کند، اما اگر پدر دختر فوت کرده باشد حضانت همچنان با مادر خواهد بود
  • عدم صلاحیت مادر در تربیت درست و تاثیر منفی بر اخلاق و رفتار دختر

حضانت فرزند دختر بعد از ۷ سال

حضانت فرزند دختر از ۷ سالگی تا ۹ سالگی بر عهده پدر است و پدر موظف است فرزند دختر خود را نگهداری نماید. تنها در صورتی که زن و مرد در مورد حضانت به توافق رسیده باشند حضانت فرزند با مادر خواهد بود. همچنین در صورتیکه پدر معتاد یا مجنون باشد، بیماری لاعلاجی داشته باشد حضانت به مادر واگذار خواهد شد.

شرایط لازم برای گرفتن حضانت دختر

در قانون مهمترین شرط برای گرفتن حضانت فرزند برخورداری از توانایی مالی، شایستگی اخلاقی، عقلی و عدم ازدواج مادر با شخص دیگر است. اگر پدر و مادری به بیماری خطرناکی مانند سل یا حصبه و امثال این بیماری‌ها مبتلا باشد حضانت از وی سلب می‌شود. دادگاه برای حفاظت جان فرزند حضانت را از والد بیمار می‌گیرد و به طرف مقابل واگذار می‌کند. برای اطلاع از شرایط لازم برای دریافت حضانت فرزند دختر با ما در مشاوره حقوقی رایگان تلفنی در تماس باشید.

حضانت

نحوه گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

مادر می‌تواند با اثبات دلایل عدم شایستگی مرد برای نگهداری از فرزند، حضانت فرزند را از مرد بگیرد. انحرافات اخلاقی و ابتلا به بیماری‌های روانی و اعتیاد از جمله دلایلی است که با اثبات آن می‌توان حضانت را از پدر سلب نمود. راه‌های گرفتن حضانت فرزند توسط مادر عبارتند از:

  • اولین اقدام برای گرفتن حضانت فرزند اثبات مشکلات رفتاری و انحرافات اخلاقی پدر می‌باشد.
  • یک راه دیگر برای گرفتن حضانت فرزند بخشیدن مهریه و حقوق مالی به مرد است. با توافق بر اینکه با بخشیدن حقوق مالی مرد حضانت فرزند را به طور دائم به مادر واگذار کند.
  • راه سوم اثبات وابستگی فرزند به مادر است. اگر دادگاه ببیند که با جدا شدن فرزند از مادر مشکلات روحی و روانی برای فرزند بوجود می‌آید، حضانت را به مادر می‌دهد.

حضانت فرزند دختر چه زمان از والدین سلب می‌شود؟

هنگامی که حضانت به یکی از والدین واگذار می‌شود، آن فرد موظف است از فرزند نگهداری کند مگر اینکه قانون تشخیص دهد که وی صلاحیت نگهداری از فرزند را ندارد و حضانت را از وی سلب کند. مواردی که به موجب آن ممکن است قانون از حضانت را از یکی از والدین بگیرد عبارتند از:

  • اعتیاد شدید و زیان آور مانند اعتیاد به الکل، مواد مخدر و …
  • فساد اخلاقی و فحشا
  • ابتلا به جنون و بیماری روانی با گواهی پزشکی قانونی
  • استفاده غیر اخلاقی از کودک مانند فساد، فحشا، قاچاق و …
  • ضرب و شتم شدید و خطر آفرین.

در برخی از شرایط دیگر نیز ممکن است قانون با بررسی موقعیت هر یک از والدین تشخیص دهد که وی صلاحیت نگهداری از فرزند را دارد یا خیر. به عنوان مثال اگر فردی به دلیل مشغله کاری مدت زمان زیادی از منزل دور است و یا ماموریت‌های زیادی دارد، در این صورت شرایط نگهداری از فرزند را نخواهد داشت و حضانت به دیگری واگذار می‌شود. همچنین عدم توانایی یکی از والدین برای نگهداری از فرزند و مراقبت جسمی و روحی از وی ممکن است موجب شود تا دادگاه تشخیص دهد که وی قادر نیست نیازهای کودک را تامین کند و سلامت کودک در خطر است. بنابراین حضانت از وی سلب می‌شود و به طرف مقابل واگذار می‌شود.

نحوه ملاقات با فرزند پس از طلاق

بر اساس قانون مدنی هر یک از والدین که حضانت فرزند با او نیست می‌تواند فرزند خود را ملاقات کند. زمان و مکان ملاقات باید مطابق با نظر دادگاه تعیین شود تا اختلافی میان والدین پیش نیاید. والدین تحت هر شرایطی که باشد این حق را دارند که فرزند خود را ملاقات کنند. حتی اگر حضانت از وی سلب شده باشد باز هم این حق را دارد که به ملاقات فرزند خود برود و او را ببیند. اما نمی‌تواند کودک را از محل خارج کند و با خود ببرد. برای تعیین زمان و مکان ملاقات با فرزند می‌توانید با وکیل طلاق مشورت شود و توافقات لازم با راهنمایی وکیل صورت گیرد.

حضانت فرزند دختر پس از ۹ سال

زمانی که کودک به سن بلوغ می‌رسد، از حضانت والدین خارج می‌شود و می‌تواند تصمیمی بگیرد که با چه کسی زندگی کند. ممکن است فرزند دختر بخواهد با پدر یا مادر زندگی کند و یا ترجیح دهد با شخص دیگری مانند پدر بزرگ یا مادر بزرگ زندگی کند. در این صورت قانون این حق را به کودک می‌دهد که به انتخاب خود سرپرستی برای خود انتخاب کند. اگر والدین بخواهند حضانت دائم فرزند خود را بدست آورند باید دادخواستی تنظیم کنند و درخواست حضانت را مجدد مطرح نمایند.

حضانت فرزند دختر ۱۱ ساله

دختر بعد از ۱۱ سالگی از سن حضانت والدین خارج می‌شود و این اختیار را دارد که تصمیم بگیرد با کدام یک از والدین زندگی کند. هیچ یک از والدین نمی‌توانند فرزند را به اجبار نزد خود نگه دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر و کامل‌تر با مشاوره حقوقی تلفنی رایگان تماس حاصل نمائید.

حضانت دختر بعد از ۱۸ سالگی

دختر پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی یک فرد رشید محسوب می‌شود و می‌تواند به طور مستقل زندگی کند. او می‌تواند برای اداره امور زندگی و امور مالی خویش تصمیم بگیرد و به طور مستقل و جدا از پدر و مادر زندگی کند. تنها برای ازدواج باید اجازه پدر را بگیرد. بنابراین اگر دختر بخواهد پس از سن ۱۸ سالگی به تنهایی زندگی کند و برای اداره امور زندگی شغلی داشته باشد می‌تواند به تنهایی زندگی کند.

حضانت فرزند دختر بعد از ازدواج مادر

بر اساس ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی اگر مادر با شخص دیگری ازدواج کند حق حضانت از وی سلب می‌شود و به پدر کودک واگذار می‌شود. اما در ماده ۴۵ قانون مدنی آمده است که اگر پدر کودک از نظر اخلاقی و سلامت روانی صلاحیت نگهداری از کودک را نداشته باشد حضانت به مادر سپرده می‌شود و ازدواج مجدد مادر حق حضانت را از او سلب نمی‌کند. در این شرایط ماده ۴۵ نسبت به ماده ۱۱۷۰ ارجحیت دارد.

 

حضانت فرزند دختر بعد از فوت مادر

حضانت فرزند دختر در صورت فوت مادر با پدر است. اگر پدر صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشد اولویت نگهداری کودک با جد پدری است. در صورتی که جد پدری فوت کرده باشد از نزدیکان کودک باید یک نفر به عنوان وصی معین شود تا حضانت فرزند به او سپرده شود. این فرد از میان اقوام و نزدیکان کودک انتخاب می‌شود.

طرح دادخواست حضانت فرزند دختر با مشاوره حقوقی

دعاوی حضانت از عواقب طلاق می‌باشد و مساله‌ای است که موجب نگرانی پدر و مادر خواهد بود. به همین دلیل پیش از طرح هر گونه دعاوی حضانت توصیه می‌شود از مشاوره حقوقی استفاده کنید. با اطلاع از حقوق خانواده و قوانین مربوط به آن بهتر می‌توان تصمیم گرفت. حضانت فرزند دختر از زمان تولد تا ۷ سالگی با مادر خواهد بود و پس از آن پدر حضانت فرزند را بر عهده دارد. در صورتیکه یکی از والدین اطمینان داشته باشد که دیگری شرایط لازم برای نگهداری از فرزند را ندارد می‌تواند با طرح دادخواست و ارائه مدارک محکمه پسند حضانت کودک را از وی سلب نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوره حقوقی در ارتباط باشید.

سخن آخر، حضانت فرزند دختر با مادر و پس از ان از ۷ سالگی تا ۹ سالگی با پدر است و پس از ۹ سالگی کودک می‌تواند به انتخاب خود تصمیم بگیرد که با چه کسی زندگی کند. در صورتیکه کودک بخواهد با مادر یا پدر زندگی کند، طرف مقابل نمی‌تواند مانع وی شود، زیرا کودک بالغ است و می‌تواند تصمیم بگیرد. سوالات حقوقی مربوط به مسائل حضانت را با ما در میان بگذارید.

۴.۷/۵ - (۳۵ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

۲ نظرات

  •  ‫11 ماه قبل

    سلام وقت بخیر
    توی سند ازدواج پدر و مادر من اومده که حضانت من با پدرم باشد تا طلاق صورت بگیره و اصلا نظری از من خواسته نشده
    من ۱۹ ساله هستم
    میخام حضانتم با مادرم باشه و الان ثبت محضری شده ک حضانت ب دست پدرم باشه
    چطور میتونم حضانت رو ازش بگیرم و به مادرم بدم؟

  • […] از طلاق به طور کلی در قانون مدنی این چنین آمده است که حضانت فرزند دختر تا ۷ سالگی با مادر است و پس از آن تا ۹ سال بر عهده پدر […]

نظر دهید