1. خانه
  2. همه چیز درباره حضانت فرزند پسر
همه چیز درباره حضانت فرزند پسر

همه چیز درباره حضانت فرزند پسر

  • ۱۴۰۳-۰۱-۰۹
  • 0 لایک
  • 3544 نمایش
  • 2 دیدگاه ها

وقتی یک رابطه تمام می‌شود، مسئولیت‌های والدین در قبال فرزندان همچنان ادامه می‌یابد. تقسیم مسئولیت‌های فرزندآوری پس از جدایی در یک توافقنامه حضانت تنظیم می‌شود. والدینی که حضانت کودک را بر عهده دارند، مسئول کلیه مراقبت‌های مربوط به او هستند. اما سوالی که برای بسیاری از مردم پیش می‌آیند این است که: «حضانت فرزند پسر چگونه است؟» در این بررسی به طور کامل در مورد حضانت فرزند پسر قبل و بعد از طلاق و اینکه چه کسی تا چه سنی وظیفه حضانت فرزند پسر را بر عهده دارد، صحبت می‌کنیم.

حضانت فرزند پسر قبل از طلاق

طبق ماده ۱۱۶۹: «حضانت فرزند پسر و دختر تا سن هفت سالگی بر عهده مادر است، بعد از ۷ سالگی تا سن پانزده سالگی یعنی سن بلوغ بر عهده پدر خواهد بود.» بعد از این سن فرزند خودش باید در مورد اینکه با کدام والدین دوست دارد زندگی کند، تصمیم بگیرد. حضانت فرزند پسر قبل از طلاق به دلیل راحتی کار، طولانی بودن فرآیند حضانت و تعیین تکلیف سریع قابل انجام است. والدینی که قصد جدایی دارند، می‌توانند تا قبل از طلاق به دادگاه بروند و مراحل حضانت فرزند خود را انجام دهند. برای اطلاع از قوانین حضانت فرزند پسر قبل از طلاق می‌توانید از خدمات «مشاوره حقوقی تلفنی» استفاده کنید.

 

حضانت فرزند پسر تا چند سالگی با مادر است؟

حضانت فرزند پسر طبق قانون جدید حمایت از خانواده به ماده ۱۱۶۹ که در بالا شرح داده شده مرتبط است. در قانون سابق حضانت فرزند پسر فقط تا سن ۲ سالگی با مادر بود اما به دلیل اینکه مادر بسیار بهتر می‌تواند نیازهای جسمانی و عاطفی کودک را درک کند، قانون تغییر کرده است. پس اگر به فکر جدایی هستید باید بدانید مادر تا ۷ سلگی مسئولیت نگهداری از پسر خود را بر عهده دارد مگر اینکه شرایط لازم (بیماری، اعتیاد، کتک زدن و غیره) برای مراقبت از فرزند خود را نداشته باشد. ناگفته نماند، پرداخت نفقه فرزند پسر که تا سن هفت سالگی نزد مادرش است، به عهده پدر خواهد بود.

حضانت فرزند پسر بعد از ازدواج مادر

بر اساس قانون مدنی، حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر با پدر خواهد بود. این موضوع در قانون ۱۱۷۰ به این صورت آمده است: «اگر مادر در مدتی که حضانت فرزند با اوست به جنون مبتلا شود یا همسر اختیار کند، حضانت پسر با پدر خواهد بود.» دلیل این امر مشخص است زیرا در بیشتر موارد مادر توانایی نگهداری فرزند را ندارد. بدین معنا که وظایف ناشی از حضانت کودک و تکالیف مربوط به همسرداری اغلب با مشکل همراه است. بنابراین، قانون‌گذار پدر را به عنوان مسئول نگهداری فرزند پسر را بعد از ازدواج مادر در نظر گرفته است.

حضانت فرزند پسر تا سن پانزده سالگی

بر اساس قانون مدنی، پس از اینکه فرزند پسر به سن هفت سالگی رسید، حضانت از مادر گرفته می‌شود و از این به بعد بر عهده پدر است. اما مطابق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، اگر در خصوص حضانت پسر مشکلی بین والدین ایجاد شود، دادگاه برحسب شرایط فرزند تصمیم گیری می‌کند. اما در صورت عدم اختلاف، پس از پایان ۷ سالگی پسر، حضانت به پدر سپرده خواهد شد. حضانت پدر بر فرزند پسر تا سن پانزده سالگی ادامه پیدا می‌کند. البته مادر همچنان حق ملاقات با فرزند خود را دارد و فردی نمی‌تواند از این امر جلوگیری به عمل آورد. برای اطلاع از قوانین سنی حضانت فرزند می‌توانید از خدمات «مشاوره حقوقی رایگان» استفاده کنید.

4 1

 

حضانت فرزند پسر بعد از سن ۱۵ سالگی

بعد از اینکه فرزند پسر به سن ۱۵ سالگی رسید، از سن حضانت خارج می‌شود و بر اساس قانون، خود به تنهایی می‌تواند والدینش را انتخاب کند. بنابراین، حضانت فرزند پسر بعد از سن پانزده سالگی به اقدام قانونی نیاز ندارد زیرا اختیار حضانت بر عهده فرزند است. اگر فرزند پسر بعد از ۱۵ سالگی مادر را انتخاب کند، نفقه فرزند با پدر است. این موضوع در خصوص حضانت دختر یا پسر تفاوتی ندارد و دختر نیز بعد از ۱۵ سالگی خود مسئول انتخاب والدین است. همچنین، در صورت فوت یکی از والدین حضانت فرزند پسر بر عهده والد دیگر است. اگر هر دو فوت کنند، حضانت پسر بر عهده پدربزرگش است.

حضانت فرزند پسر بعد از طلاق توافقی

شرایط حضانت فرزند بستگی به نوع طلاق دارد. در مورد طلاق توافقی، والدین باید در خصوص حضانت فرزند با یکدیگر به توافق برسند و آن را به صورت مکتوب به اطلاع دادگاه اعلام بدارند. در صورتی که پدر و مادر در خصوص حضانت توافق نداشته باشند، طلاق توافقی میسر نیست. برای انجام امور مربوط به طلاق توافقی جهت حضانت فرزند پسر، برقراری شرایط زیر ضروری است:

  • صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه
  • توافق بر کلیه امور مالی و غیر مالی موجود

در نهایت، دادگاه تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

شرایط سلب حضانت فرزند پسر از پدر یا مادر

مواردی که موجب سلب حضانت از والدین می‌شود، شامل موارد زیر هستند:

  • اعتیاد به مشروبات الکلی، مواد مخدر و قمار
  • انجام کارهای غیر اخلاقی و غیر شرعی
  • داشتن بیماری روانی (با تشخیص پزشکی قانونی)

 

  • وادار کردن کودک به کارهای خلاف شرع و اخلاق
  • وادار کردن کودک به گدایی
  • وادار کردن کودک به امر قاچاق
  • اعمال خشونت و کتک زدن فرزند

به طور کلی، هر عملی که باعث شود تا پدر و مادر توانایی مراقبت از فرزند خود را نداشته باشد، جزء موارد سلب حضانت محسوب می‌شود. در این مورد دادگاه می‌تواند تصمیم عادلانه اتخاذ کند.

مسائل مربوط به حضانت فرزند پسر با مشاوره حقوقی آنلاین

همه ما در مقطعی از زندگی به خدمات حقوقی نیاز داریم. ممکن است به دلیل مختلفی قصد جدایی داشته باشیم اما پروسه اداری و حضوری طلاق طاقت فرسا و دشوار است. حتی قبل از اقدام به جدایی می‌خواهیم در مورد حقوق قانونی خود به والدین فرزندمان اطلاعات خود را افزایش دهیم.

بهترین راهکار که می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه جویی کند و به شکلی سریع و جامع مشکلات شما را حل کند، «مشاوره حقوقی آنلاین» است. شما این امکان را در از طریق این وبسایت به صورت تلفنی، ویدئویی و تماس متنی با وکلای واجد شرایط ما تماس بگیرید و سوالات خود را به شکلی کاملاً خصوصی مطرح کنید.

۴.۴/۵ - (۱۸ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

۲ نظرات

  •  ‫1 سال قبل

    سلام.این لحظه ک دارم این متن چت میکنم سه روزه ک ن تونستم بخوابم نه چیزی بخورم.من با فیلمی ک سرم دراوردن مجبور شدم با خانمو که چند سال ازم بزرگتره و دو بچه ۱۲ و ۶ساله داشت ازدواج کنم البته حکایش ی رمانه.همون سال اول کامیونمو فروختم به اصرارش و پولشو بالا کشیدن یه پژو دار که چون پلاک تهران مبخواستم اوایل کرونا مجبور بودم بنام این کنم چون یچه هاس مدارس تهران درس میخوندن بهش تعلق میگرفت.خلاصه منم صاحب ی پسر شدم ک الان ۲و نیمشه.هر روز دعواهای الکی و تهمت و افترا.بحدی تابلو بود که عمدیه ادم رخبت نمیکرد جواب حرفاشو بده.مادرو خواهرش چند روز پیش اومدن خونمون از شهرستان وومدن…من نوشابه زیاد میخورم دخترش ک الان ۱۸سالش شده گفت بابا مامان نوشابه ریخته میگه بیاره؟گفتم میدونی ک اره اورد خوردم دوروز بعد بیدار شدم.دارو ندارمو بردن به درک.پسرموووو بردن.دارم روانی میشم من همه کار واسه بچه هاش کردم ب والله حتی ی بار ی اخم نکردم بهشون.با توجه به اینکه خانه داره و درامدی نداره حضانت دوفرزند ازدواج اولشو داره میتونه حضانت پسر منو هم تا۷سالگی بگیره؟؟دارم دیوانه میشم خدایاااا من همین ی بچه رو دارم

  • […] طلاق قانون حضانت فرزند پسر به این صورت است که تا ۷ سالگی فرزند باید با مادر زندگی […]

نظر دهید