1. خانه
  2. سفته حسن انجام کار یا ضمانت کار چیست | آشنایی کامل با این سفته
سفته حسن انجام کار یا ضمانت کار چیست | آشنایی کامل با این سفته

سفته حسن انجام کار یا ضمانت کار چیست | آشنایی کامل با این سفته

کارفرمایان برای استخدام کارجویان باید از حسن انجام کار توسط آن‌ها اطمینان حاصل کنند. در برخی موارد ممکن است کارگر بعد از استخدام، تعهدات ذکر شده درون قرارداد خود را اجرا نکند و یا کارفرما از عملکرد کارجو استخدامی خود راضی نباشد. در این موارد کارفرمایان برای اطمینان از تعهد کارجو نسبت به حسن انجام کار، از او سفته ضمانت کار می‌گیرند. سفته حسن انجام کار نوعی سند مالی مشروط است که در این مطلب به‌صورت کامل با آن آشنا می‌شویم. اگر سوالی در خصوص چک امانی دارید لطفا مقاله لینک شده را مطالعه فرمایید.

سفته حسن انجام کار چیست

برای درک کاربرد سفته حسن انجام کار باید در ابتدا بدانیم که سفته به چه سندی گفته می‌شود. سفته به‌صورت کلی یک سند تجاری است که فرد صادرکننده در آن متعهد می‌شود مبلغ مشخصی را در زمان معین به فرد دریافت‌کننده پرداخت کند.

 

سفته‌ها را می‌توان بدون مشخص کردن مبلغ یا تاریخ وصول صادر کرد. کارفرمایان برای اطمینان از اجرای تعهدات کاری توسط کارمندان یا کارگران خود، در هنگام استخدام از آن‌ها سفته ضمانت کار می‌گیرند. سفته حسن انجام کار یک سند شرطی است که طبق مفاد قرارداد وضع‌شده بین کارفرما و کارگر نوشته می‌شود. پیشنهاد میکنیم با انواع چک بانکی و قوانین آن آشنا شوید.

طبق مفاد قرارداد بین دو طرف سفته نقش یک ضامن را اجرا می‌کند و در صورتی که مفاد قرارداد توسط کارگر نقض شود، کارفرما می‌تواند برای جبران خسارت یا عدم حسن انجام کار نسبت به وصول سفته اقدام کند. البته باید عنوان کرد که کارفرما برای وصول سفته ضمانت کار باید عدم حسن انجام کار توسط کارگر را در مراجع قضایی اثبات کند. در صورت داشتن هرگونه سوال در این خصوص با مشاوره حقوقی تلفنی رایگان تماس برقرار کنید.

چرا کارفرما سفته ضمانت کار را دریافت می‌کند

قرارداد وضع شده بین کارفرما و کارگر دارای تعهدات دوطرفه است. کارفرما متعهد می‌شود که طبق قرارداد، حقوق و مزایای کارگر را در طی مدت زمان قرارداد پرداخت کند. کارگر نیز طبق قرارداد متعهد می‌شود که نباید تا پایان مدت زمان آن، قرارداد خود را یک‌طرفه فسخ کند. همچنین وی متعهد است که طبق مفاد قرارداد وظایف محوله به خود را به نحو احسنت انجام دهد. در صورتی که کارگر تعهدات خود را اجرا نکند، کارفرما متضرر می‌شود و کارفرمایان برای جبران خسارت و ضرری که کارگر ممکن است در آینده به آن‌ها بزند، از آن‌ها سفته ضمانت کار می‌گیرند.

27

سفته حسن انجام کار باید دارای چه اطلاعات و جزئیاتی باشد؟

درست است که کارفرمایان برای ضمانت کار، از کارگران سفته ضمانت کار دریافت می‌کنند اما باید توجه داشت که اگر در هنگام عقد قرارداد و تحویل سفته، قوانین و و نکات نگارش تاریخ و مبلغ برروی سفته رعایت نشود، می‌تواند موجبات سوءاستفاده کارفرما از آن را فراهم آورد.

همچنین در هنگام نوشتن سفته، کارگران باید عبارت حسن انجام کار را برروی سفته ثبت کنند. صرفا نوشتن عبارت حسن انجام کار به علت مبهم بودن آن کافی نیست و پیشنهاد می‌شود شرایط موردنظر کارفرما برای حسن انجام کار نیز در سفته‌ها قید شود. برخی نکات مهم در نوشتن سفته را با هم بررسی می‌کنیم:

  • مهم‌ترین نکته در نوشتن سفته ضمانت کار آن است که در قسمت تاریخ پرداخت سفته به‌جای درج تاریخ، عبارت «سفته بابت حسن انجام کار» را بنویسید. انجام این کار باعث می‌شود که از سوءاستفاده‌های احتمالی از سفته توسط کارفرما در آینده جلوگیری شود
  • در قرارداد عقد شده بین دو طرف حتما باید شماره سفته ضمانت کاری که کارگر به کارفرما تحویل داده است قید شده تا در آینده سفته دیگری جایگزین سفته توافق شده قرار نشود
  • در صورتی که در هنگام نوشتن سفته نام دریافت‌کننده را ننویسیم، سفته به‌عنوان یک سند تجاری در وجه عامل به‌شمار می‌آید. برای جلوگیری از این اتفاق حتما در سفته نام دریافت‌کننده یا کارفرما به‌صورت واضح درج شود
  • همان‌طور که عنوان شد، حتما جزئیات شرایط حسن انجام کار در قرارداد بین طرفین درج شود
  • کارگر از سفته‌ای که به کارفرما تحویل می‌دهد حتما یک نسخه کپی تهیه کند تا در صورت امتناع کارفرما نسبت به بازگردادندن سفته، ادله لازم برای شکایت از کارفرما را داشته باشد

شرایط وصول سفته حسن انجام کار توسط کارفرما

تنها در صورتی که کارگر شرایط عنوان‌شده در داخل قرارداد را نقض کند، کارفرما می‌تواند نسبت به وصول سفته ضمانت کار اقدام کند. همچنین اگر فرد اعمالی انجام دهد که شرکت طرف قرارداد دچار ضرر و زیان شود، کارفرما می‌تواند نسبت به وصول سفته ضمانت کار اقدام کند. البته باید توجه داشت که تمامی شرایطی که کارفرما می‌تواند با استناد به آن‌ها سفته را وصول کند؛ باید درون قرارداد عقد شده بین طرفین با جزئیات ذکر شده باشد. اگر سوالی در این خصوص با مشاوره حقوقی تلفنی رایگان سایت مشاوران حقوقی در میان بگذارید.

 

 

دریافت سفته ضمانت بعد از پایان قرارداد توسط کارگر

بعد از پایان مدت زمان قراراداد و در صورتی که کارگر خسارتی را متوجه شرکت کارفرما نکرده و همچنین در طی این مدت تعهدات کاری خود را به‌نحو احسنت انجام داده باشد، می‌تواند سفته خود را تحویل بگیرد. کارفرما مکلف است بعد از پایان قرارداد سفته تضمین کار را به کارگر بازگرداند. در صورتی که کارفرما از انجام این کار امتناع کرد، کارگر در ابتدا می‌تواند به‌صورت کتبی درخواست استرداد سفته ضمانت کار را مطرح کند. اگر کارفرما همچنان از بازگرداندن سفته ضمانت کار امتناع کرد، کارگر می‌تواند در دادگاه عمومی شکایت خود را مطرح کند.

قوانین مربوط به خیانت در امانت توسط کارفرما در دریافت سفته

در صورتی که کارفرما از بازگرداندن سفته امتناع کرده و یا بدون ادله کافی اقدام به وصول سفته کند، می‌توان طبق قانون خیانت در امانت از وی شکایت کرد. طبق قانون خیانت در امانت؛ اگر شخصی از سند امضایی که در اختیار او است، سوءاستفاده کند به یک تا سه سال حبس محکوم می‌شود. پاسخ سوالات خود را در خصوص صدور و وصول سفته در مقاله لینک شده مشاهده کنید.

سفته ضمانت کار؛ سندی که برای استخدام به آن نیاز دارید

افزایش چالش‌های کاری و تنش‌های بین کارفرمایان و کارگران باعث می‌شود که استخدام نیروی کاری قابل اطمینان به یکی از دغدغه‌های مهم کارفرمایان مبدل شود. در نتیجه کارجویان برای استخدام در بسیاری از شرکت‌های خصوصی با درخواست ارائه سفته حسن انجام کار از سوی کارفرمایان مواجه می‌شوند.

اگرچه سفته حسن انجام کار درواقع برای ضمانت تعهدات کاری دریافت می‌شود اما اگر این سفته به‌درستی پر نشود این امکان وجود دارد که کارگر از این بابت متضرر شود و یا ادامه همکاری با شرکت با مشکلات و اختلاف نظرهایی همراه شود. بهترین راه‌حل برای جلوگیری از این مشکلات، رعایت نکات گفته شده در این مطلب است. نوشتن سفته حسن انجام کار دارای شرایط خاص خود است و پیشنهاد می‌شود حتما به جزئیات ثبت شده درون قرارداد و سفته توجه کنید. در آخر اگر سوالی در خصوص سفته و هرگونه مسائل حقوقی دارید با مشاوره حقوقی تلفنی مشاوران حقوقی در میان بگذارید.

امتیاز شما به این مقاله
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید