1. خانه
  2. گواهی عدم پرداخت چک و مهلت دریافت آن
گواهی عدم پرداخت چک و مهلت دریافت آن

گواهی عدم پرداخت چک و مهلت دریافت آن

  • ۱۴۰۳-۰۲-۰۷
  • 0 لایک
  • 3286 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

صدور چک بی محل از جمله دلایل برگشت خورد چک است و دارنده چک می‌تواند برای مطالبه مبلغ چک از طریق قانون اقدام نماید و دادخواستی را تنظیم نماید و از صادر کننده چک شکایت کند. اولین مدرکی که برای طرح شکایت از صادر کننده در دادگاه مورد نیاز است گواهی عدم پرداخت چک است. دارنده چک می‌تواند با در دست داشتن این گواهی که از سوی بانک صادر می‌شود ثابت کند که حساب فرد مسدود بوده یا مبلغ موجود در حساب صادر کننده کافی نبوده و چک برگشت خورده است. قانون برای دریافت این گواهی و اقدام برای شکایت از صادر کننده مدت زمان مشخصی را تعیین نموده است که در ادامه به طور کامل در مورد آن صحبت خواهیم کرد. با ما در مشاوره حقوقی همراه باشید.

گواهی عدم پرداخت چیست؟

بسیاری از افراد در مورد نحوه برگشت زدن چک و مراحل قانونی آن اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که هر یک از مراحل مهلت مشخصی دارند و باید در زمان مشخصی انجام شوند. گاهی عدم آگاهی از روال قانونی برگشت زدن چک موجب می‌شود تا افراد برای برگشت زدن چک دچار سردرگمی شوند و نتوانند خسارت وارده را جبران کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت مواجهه با هر گونه مشکل حقوقی حتما پیش از هر اقدامی از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و از جزئیات قوانین و مقررات حقوقی مربوط به چک و برگشت زدن آن مطلع شوید.

 

یکی از مهمترین مراحل برگشت زدن چک دریافت گواهی عدم پرداخت چک است. طرح دعوا چه به صورت کیفری باشد چه حقوقی چه ثبتی، ارائه گواهی عدم پرداخت چک در زمان مطالبه وجه چک الزامی است.

هر زمان که چک برگشت خورده باشد دارنده آن بایستی از بانک نامه‌ای دریافت کند که نشان دهد چک به دلیل مسدود بودن حساب یا کافی نبودن موجودی وصول نشده است و برگشت خورده است. در برگه گواهی عدم پرداخت مهر و امضای متصدی بانک الزامی است و علت برگشت خوردن چک نیز باید به طور کامل در نامه ذکر شود.

در گواهی عدم پرداخت نام و نام خانوادگی صادر کننده چک و نشانی محل سکونت وی درج می‌شود و نسخه‌ای از نامه از سوی بانک برای صادر کننده نیز ارسال می‌شود تا وی از برگشت خوردن چک خود مطلع شود. در نامه‌ای که برای صادر کننده فرستاده می‌شود نام و نام خانوادگی و آدرس محل سکونت دارنده چک نیز درج می‌شود.

اگر مقداری وجه در حساب صادر کننده وجود داشته باشد، دارنده چک می‌تواند همان مقدار را برداشت نماید و برای مابقی آن گواهی عدم پرداخت بگیرد. متصدی بانک موظف است نامه موبوطه را صادر نماید و مراحل قانونی را به صور کامل انجام دهد.

11 8 1 1

 

گواهی عدم پرداخت چک کیفری

برای برگشت زدن چک و طرح شکایت به صورت کیفری دارنده چک تنها ۶ ماه مهلت دارد تا برای دریافت گواهی عدم پرداخت از طریق بانک اقدام نمایند و پس از صدور این گواهی تنها ۶ ماه مهلت دارد تا شکایت خود را ثبت کند. پس از اینکه این مهلت به پایان برسد دیگر پیگیری شکایت از راه کیفری امکان پذیر نخواهد بود و دارنده چک باید از راه حقوقی وارد عمل شود.

گواهی عدم پرداخت چک پشت نویسی شده

دریافت گواهی عدم پرداخت در مورد چک پشت نویسی شده کمی متفاوت می‌باشد. فردی که چک پشت نویسی شده دارد برای اینکه بتواند وجه چک را مطالبه نماید بایستی با توجه به موارد ذکر شده در پشت چک برای مطالبه آن و دریافت گواهی عدم پرداخت اقدام نماید. به عنوان مثال اگر چک قرار است در همان شهری که چک صادر شده است وصول شود، دارنده آن تنها ۱۵ روز مهلت دارد تا برای دریافت گواهی عدم پرداخت به بانک مراجعه کند و اگر چک در شهر دیگری صادر شده است و قرار است در شهر دیگری وصول شود ۴۵ روز مهلت برای گرفتن گواهی عدم پرداخت زمان دارد.

در این صورت دارنده چک می‌تواند هم از صادر کننده چک شکایت کند و هم از فردی که چک را پشت نویسی کرده است. اما اگر در مدت زمان ذکر شده به بانک مراجعه نکند و گواهی عدم پرداخت نگیرد تنها می‌تواند از صادر کننده چک شکایت کند و دیگر امکان شکایت از فردی که چک را پشت نویسی کرده است وجود نخواهد داشت.

برای اینکه بتوانید اقدامات لازم را به موقع انجام دهید و متضرر نشوید بهتر است در صورت برگشت خوردن چک حتما موضوع را با وکیل چک در میان بگذارید و از او مشورت بگیرید. اگر برای مراجعه حضوری معذوریت دارید می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده نمائید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

 

اقدامات لازم پس از دریافت گواهی عدم پرداخت چک

پس از اینکه گواهی عدم پرداخت چک از سوی بانک صادر شد، دارنده چک بایستی با به همراه داشتن اصل چک و گواهی عدم پرداخت به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید و شکایت نامه خود را ثبت کند. شکایت نامه در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و تحقیقات لازم درباره صحت اطلاعات موجود در پرونده انجام می‌شود.

پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم نتیجه به اداره انتظامی محل سکونت صادر کننده ارسال می‌شود و اداره انتظامی با دستور مقام قضایی برای صادر کننده اخطاریه‌ای را ارسال می‌کند و صادر کننده چک تا ۳ روز زمان دارد تا رضایت دارنده چک را جلب کند و یا اینکه برای رسیدگی به پرونده در مراجع قضایی حاضر شود تا از خود دفاع کند. اگر در این ۳ روز صادر کننده هیچ اقدامی انجام ندهد حکم جلب وی از سوی دادگاه صادر خواهد شد.

اگر صادر کننده بتواند مقداری از مبلغ چک را تامین کند و رضایت دارنده چک یا همان شاکی پرونده را جلب کند حکم اجرا نخواهد شد.

شما چه به صورت حقوقی و چه به صورت کیفری برای مطالبه چک اقدام نمائید به گواهی عدم پرداخت نیاز خواهید داشت. بنابراین بلافاصله بعد از اینکه متوجه شدید چک بی محل است بهتر است با مشاوره حقوقی تماس حاصل نمائید و از مراحل قانونی برگشت زدن چک مطلع شوید و در مدت زمان مشخص شده از سوی قانون برای گرفتن گواهی عدم پرداخت چک اقدام نمائید و پس از آن با راهنمایی وکیل باقی مراحل قانونی را طی نمائید و از صادر کننده چک شکایت کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید