1. خانه
  2. چک بدون تاریخ و قوانین به اجرا گذاشتن آن
چک بدون تاریخ و قوانین به اجرا گذاشتن آن

چک بدون تاریخ و قوانین به اجرا گذاشتن آن

  • ۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • 0 لایک
  • 2713 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

آیا چک بدون تاریخ به عنوان سندی معتبر قابل استفاده است و از نظر قانون قابل قبول است؟ آیا فردی می‌تواند چک بدون امضا را اجرا بگذارد؟ یکی از مسائلی که بسیاری از افراد در حوزه تجارت و انجام معاملات با آن روبرو می‌شوند، چک بدون امضا است. منظور از چک بدون امضا همانطور که از نامش پیداست چکی است که از طرف صاحب چک بدون درج تاریخ صادر شده است.

دانستنی‌هایی درباره چک بدون تاریخ

طبق ماد ۳۱۰ قانون تجارت چک سندی است که بر طبق آن صادر کننده مبلغی را به فردی دیگر می‌پردازد. امروزه استفاده از چک به دلیل راحتی و سرعت انجام معامله کاربرد زیادی دارد، اما قوانین بسیاری برای آن وضع شده است که در صورت رعایت نکردن صادر کننده را دچار مشکلات کیفری و حقوقی خواهد نمود. به همین علت توصیه می‌شود پیش از استفاده از چک برای هر معامله و ضمانتی حتما با وکیل حقوقی یک یا چند جلسه صحبت نمائید و از تمامی قوانین چک آگاه شوید. ما در مشاوره حقوقی همراه شما هستیم.

 

در ماده ۳۱۱ قانون تجارت آمده است که بر روی چک باید تاریخ و محل صدور به درستی درج شود و صادر کننده باید آن را امضاء کند و تاریخ وصول چک نباید بر روی چک نوشته شود. بنابراین درج تاریخ صدور بر روی چک الزامی است. اما اگر تاریخ صدور چک با تاریخ درج شده در متن چک یکی نباشد و یا فاقد تاریخ صدور باشد، چک مشکل قانونی نخواهد داشت و معتبر است. در این حالت دارنده چک برای اعتراض به بدون تاریخ بودن چک، می‌تواند از راه حقوقی اقدام کند. به طور کلی چک بدون تاریخ تحت تعقیب کیفری قرار نمی‌گیرد  و برای صادر کننده آن مجازاتی در نظر گرفته نشده است. برای اطلاع از جزئیات قانون چک بدون تاریخ با  مشاوره حقوقی رایگان تلفنی مربوط به حقوق خصوصی و قراردادها در تماس باشید.

نحوه اجرا گذاشتن چک بدون تاریخ

به منظور وصول چک بدون تاریخ و به اجرا گذاشتن آن بایستی با قوانین مربوط به چک آشنا باشید. در بخش قبل درباره شرایط چک بدون بازگشت صحبت کردیم و حال می‌خواهیم بدانیم چک بدون تاریخ را چگونه می‌توان به اجرا گذاشت. برای به اجرا گذاشتن چک بدون تاریخ باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • اگر چک بدون تاریخ در دست دارید و قصد دارید چک را وصول نمائید ابتدا باید با وکیل چک مشورت کنید و نظر او را درباره نحوه اجرا گذاشتن بپرسید. گاهی تاریخ نداشتن چک به این معناست که دارنده چک اختیار دارد هر زمان که بخواهد چک را نقد کند، بتواند تاریخ روز را بر روی چک بنویسد. در اینصورت دارنده چک می‌تواند هر وقت که بخواهد به بانک مراجعه کند و مبلغ درج شده بر روی چک را دریافت نماید. با توجه به این شرایط نیازی به اجرا گذاشتن چک نیست و دارنده ان می‌تواند بدون هیچ مشکلی چک را نقد کند. به خاطر داشته باشید که استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی رایگان همیشه می‌تواند بهترین راه حل‌ها را پیش روی شما بگذارد.

 

روش کیفری

 

  • پس اولین راه برای وصول چک بدون تاریخ، درج تاریخ بر روی آن است. این کار هیچ منع قانونی ندارد و جعل محسوب نمی‌شود. اگر دارنده چک پس از درج تاریخ بر روی چک و مراجعه به بانک، متوجه شود که حساب صادر کننده خالی است و یا مبلغ کافی برای وصول تمام مبلغ چک در حساب وی موجود نیست و یا حساب صادر کننده به طور کلی مسدود است، می‌تواند چک را به اجرا بگذارد. برای اجرا گذاشتن چک بدون تاریخ دارنده می‌تواند از ۲ روش اقدام کند. روش حقوقی و روش ثبتی.
  • برای اقدام به روش حقوقی در قدم اول دارنده چک باید از بانک گواهی عدم پرداخت دریافت نماید. سپس به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و دادخواست مربوط به مطالبه مبلغ چک را تنظیم نموده و با ضمیمه نمودن گواهی عدم پرداخت و کپی برابر اصل چک، دادخواست خود را در دادگاه ثبت کند.
  • دارنده چک می‌تواند علاوه بر مبلغ درج شده بر روی چک، تمامی هزینه‌های جلسات دادرسی و کلیه زیان‌های مالی مربوط به این مساله را از صادر کننده چک مطالبه کند.
  • برای مطالبه مبلغ چک به روش ثبتی دارنده چک باید برای اجرا گذاشتن چک به اداره ثبت مراجعه نماید. در این روش نیز دارنده ابتدا باید به بانک مراجعه کند و گواهی عدم پرداخت را دریافت نماید و سپس با به همراه داشتن آن و چک، درخواست مطالبه مبلغ چک را ثبت کند.
  • اداره ثبت با صدور اجرائیه صادر کننده را ملزم به پرداخت مبلغ چک می‌نماید. صادر کننده تا ۱۰ روز پس از صدور اجرائیه زمان دارد تا مبلغ چک را به دارنده پرداخت کند یا اموالی را به عنوان جایگزین به دارنده معرفی کند. در صورتیکه صادر کننده چک پس از ۱۰ روز هیچ اقدامی برای پرداخت بدهی خود انجام ندهد، دارنده چک می‌تواند اموال وی را توقیف کند و از طریق اداره ثبت فروش اموال را درخواست نماید.
  • برای اجرای چک صیاد به روش حقوقی نیز دارنده چک ابتدا باید چک را در سامانه صیاد ثبت کند. برای ثبت چک بدون تاریخ می‌توان تاریخ را پس از صدور نیز در سامانه درج نموده و چک را ثبت کرد. در این شرایط اگر در زمان وصل چک، حساب صادر کننده خالی باشد یا موجودی از مبلغ چک کمتر باشد، بانک گواهی عدم پرداخت صادر می‌نماید و اطلاعات چک در سامانه بانک مرکزی، مربوطه به چک‌های برگشتی ثبت می‌شود و کد رهگیری برای گواهی عدم پرداخت صادر می‌شود. سپس دارنده چک می‌تواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ارائه کد رهگیری و چک، درخواست صدور اجرائیه نماید.
  • دادگاه پس از بررسی مدارک ارسال شده، حکم اجرائیه را صادر می‌نماید و صادر کننده موظف است طی ۱۰ روز مبلغ چک را به دارنده آن پرداخت کند. در غیر اینصورت طبق حکم دادگاه و اجرای احکام، اموال فرد بدهکار توقیف خواهد شد. برای کسب اطلاعات کامل درباره نخوه اقدام به روش حقوقی و از طریق چک صیاد با مشاوره حقوقی رایگان تلفنی همراه باشید.

 

پیگیری کیفری چک بدون تاریخ

به طور کلی چک بدون تاریخ شامل پیگیری کیفری نمی‌شود، مگر اینکه شرایط زیر محقق شود:

  • چک بی محل باشد. در صورتیکه چک از حسابی مسدود صادر شده باشد، بی محل محسوب می‌شود و تعقیب کیفری دارد.  فرد طلبکار تا ۶ ماه پس از تاریخ صدور چک می‌تواند برای طرح درخواست مطالبه مبلغ چک از طریق کیفری اقدام نماید.
  • باید بررس شود که چک صادر شده بدون تاریخ دارای ضمانت اجرای کیفری است یا خیر. بر اساس ماده ۱۱ قانون صدور چک، چکی که بدون تاریخ است دارای ضمانت اجرای کیفری نیست، اما گاهی در برخی شرایط ممکن است خلاف این شرایط باشد که تنها با راهنمایی وکیل قابل تشخیص است. به همین جهت راهنمایی گرفتن از مشاوره حقوقی تلفنی رایگان می‌تواند ابهامات این مسئله را رفع نماید.

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا گذاشتن چک بدون تاریخ با ما در مشاوره حقوقی همراه باشید. وکلای ما برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما همراهان گرامی در حوزه چک و قوانین مربوط به آن آماده می‌باشند. با ما در تماس باشید.

امتیاز شما به این مقاله
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید