1. خانه
  2. دادخواست طلاق از طرف زن
دادخواست طلاق از طرف زن

دادخواست طلاق از طرف زن

  • ۱۴۰۳-۰۱-۳۱
  • 0 لایک
  • 2928 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

مطابق با قانون مدنی حق طلاق با مرد است اما اگر زن بخواهد درخواست طلاق دهد، راه بسیار سختی پیش رو خواهد داشت. می‌توان گفت پیروزی در این راه بدون مشاوره حقوقی امکان پذیر نخواهد بود. برای اینکه زن بتواند دادخواست طلاق تنظیم نماید باید دلایل کافی برای اثبات عدم توانای مرد در اداره زندگی و عدم سازش ارائه دهد تا پرونده در مرحله دادرسی رد نشود. در این مقاله قصد داریم به نحوه طرح دادخواست طلاق از طرف زن و شرایط لازم برای رسیدگی به آن بپردازیم.

شرایط طرح دادخواست طلاق از طرف زن چیست؟

در قانون مدنی دادخواست طلاق از طرف مرد با دادخواست طلاق از طرف زن شرایط متفاوتی دارد و دادخواستی که از طرف زن برای طلاق تنظیم می‌گردد باید مطابق با شرایط زیر باشد:

 

 

  • زن حق طلاق داشته باشد: این حق در زمان عقد، جزو شرایط عقد نوشته می‌شود و در سند ازدواج ثبت می‌گردد.
  • زوج نفقه زن را پرداخت نمی‌کند و یا از پرداخت نفقه ناتوان است: بر اساس ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی اگر زوج از پرداخت نفقه امتناع ورزد و زن می‌تواند این موضوع را در دادخواست مطرح نماید. اگر دادگاه بر این اساس حکم طلاق زوجین را صادر نماید اما مرد برای اجرای حکم حاضر نشود، دادگاه نماینده‌ای را برای اجرای حکم و امضای سند طلاق به دفترخانه ازدواج و طلاق خواهد فرستاد.
  • عسر و حرج زن از سوی زوج: عسر و حجر به معنی مشقت و سختی در زندگی است. اگر مرد شرایط زندگی را برای زن سخت نماید و او را آزار و اذیت کند، زن می‌تواند با طرح این مساله در دادخواست، تقاضای طلاق نماید. از جمله مواردی که به عنوان عسر و حرج شناخت می‌شوند عبارتند از: اعتیاد مرد به مواد مخدر، ضرب و شتم زن، ترک خانه برای مدت زمان طولانی، زندانی بودن مرد برای مدت بیش از ۵ سال، ابتلای مرد به بیماری لاعلاج و مواردی از این قبیل جزو موارد عسر و حرج محسوب می‌شوند و زن می‌تواند با طرح هی یک از موارد ذکر شده و اثبات آن، تقاضای طلاق نماید.
  • عدم حضور زوج به مدت بیش از چهار سال: طبق ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی اگر مرد به مدت بیش از ۴ سال غیبت داشته باشد و زن از وی هیچ اطلاعی نداشته باشد، می‌تواند دادخواست طلاق تنظیم نماید و تقاضای طلاق کند.

در صورتیکه هر یک از شرایط زیر در دادخواست مطرح گردد پرونده در مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. برای اطلاع از شرایط دقیق می‌توانید از راهنمایی مشاوران سایت مشاوره حقوقی استفاده نمائید.

 شروط دوازده گانه ضمن عقد چیست؟

در زمان عقد، زن و مرد شروط ضمن عقد که در سند ازدواج درج شده است را امضا می‌نمایند و در صورت وقوع هر یک از این شروط، زن حق طلاق دارد و می‌تواند تقاضای طلاق نماید. در این حالت نیازی به حضور مرد نیست و زن می‌تواند بدون اجازه و حضور مرد با رای دادگاه به دفتر طلاق مراجعه نماید و از مرد طلاق بگیرد. شرایط ضمن عقد عبارتند از:

شرایط ضمن عقد

 

  1. امتناع مرد از پرداخت نفقه زن.
  2. بد خلقی و رفتار غیر قابل تحمل مرد
  3. بیماری لاعلاج مرد به صورتی که شرایط زندگی با مرد بسیار سخت باشد و هیچ راه درمانی وجود نداشته باشد
  4. جنون مرد، اگر مرد دیوانه باشد یا در مدت زمان زندگی مشترک دچار جنون شود
  5. اشتغال مرد به کاری که مخل آبرو و حیثیت خانوادگی باشد
  6. محکوم شدن مرد به بیش از ۵ سال حبس
  7. اعتیاد مرد به مواد مخدر به گونه‌ای که زندگی را مختل کند و امنیت زن در خطر باشد
  8. عدم حضور مرد به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در زندگی مشترک و ترک خانه بدون دلیل موجه
  9. محکوم بودن مرد به ارتکاب جرائمی که با شئونات خانوادگی زن منافات داشته باشد
  10. عقیم بودن مرد و ناباروری او به مدت بیش از ۵ سال
  11. غایب بودن مرد و عدم مراجعه وی به منزل پس از ۶ ماه طرح دادخواست طلاق از طرف زن
  12. ازدواج دوباره مرد بدون اطلاع و اجازه زن

 

مراحل طرح دادخواست طلاق از طرف زن

زن پس از مشورت با وکیل و دریافت مشاوره حقوقی رایگان باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید و درخواست طلاق خود را ثبت نماید. در زمان ثبت درخواست باید مدارک و شواهد لازم را ضمیمه نماید. دادخواست طلاق به دادگاه ارجاع داده خواهد شد و مراحل دادرسی در دادگاه آغاز می‌شود. قاضی پس از بررسی مدار ک و شواهد موجود، در صورتی که حق با زن باشد، حکم طلاق را صادر می‌کند. اگر دلایل زن برای طلاق کافی نباشد، دادخواست از سوی قاضی رد می‌شود. زن می‌تواند به حکم رد دادخواست اعتراض نماید و مجدد دادخواستی تنظیم نماید و از قاضی بخواهد مجدد پرونده را بررسی نمایند. به منظور کاهش احتمال رد شدن دادخواست توصیه می‌شود از مشاوره رایگان با بهترین وکلا در سایت استفاده نمائید. کارشناسان ما مراحل دادخواست طلاق را به طور کامل برای شما شرح خواهند داد.

مدارک مورد نیاز در زمان طرح دادخواست طلاق از طرف زن

زمانی که زن برای طرح دادخواست طلاق نزد وکیل مراجعه می‌نماید باید مدارک زیر را ارائه دهد:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • اصل سند ازدواج (اگر اصل سند ازدواج در دست وی نیست، باید رونوشت عقد نامه را از دفتری که در آن خطبه عقد جاری شده است دریافت کند و در زمان طرح دادخواست ارائه دهد)
  • جواب آزمایش برای اثبات عدم بارداری (اگر زن باردار باشد تمامی مراحل دادخواست طلاق به همان صورت عادی طی خواهد شد و تنها مدت زمان عده متفاوت خواهد بود)
  • هر مدرکی که در تسریع روند رسیدگی به پرونده موثر باشد.

اگر دادخواست طلاق از طرف زن باشد، مهریه به او تعلق می‌گیرد؟

بسیاری از مردم بر این باورند که اگر تقاضای طلاق از طرف زن باشد مهریه به وی تعلق نمی‌گیرد. اما این باور صحیح نیست. اگر زن بتواند ثابت کند که یکی از شرایط دوازده گانه ضمن عقد وقوع یافته است، علاوه بر دریافت مجوز طلاق، می‌تواند مهریه را از مرد مطالبه نماید. اما ممکن است دادگاه با دادخواست طلاق زن مخالفت کند و زن برای طلاق از مرد و راضی نمودن وی برای طلاق مجبور شود مهریه خود را ببخشد. اما به طور کلی طرح دادخواست طلاق مشکلی برای دریافت مهریه بوجود نخواهد آورد. اما اگر زن باکره باشد، در زمان صدور حکم طلاق نصف مهریه به وی تعلق می‌گیرد.

 

دادخواست طلاق از طرف زن و مهریه

 

لازم به ذکر است که طرح دادخواست طلاق از طرف زن و کسب نتیجه مطلوب کار بسیار دشواری خواهد بود، اگر مرد راضی به طلاق نباشد، زن باید برای موفقیت در این راه سختی بسیاری را متحمل گردد. دلایل بسیاری باید ارائه گردد تا پرونده در دادگاه رد نشود. به همین دلیل توصیه می‌شود پیش از هر اقدامی حتما از مشاوره حقوقی رایگان تلفنی استفاده نمائید و راهنمایی‌های لازم برای اقدامات اولیه برای طرح دادخواست مناسب و موفق را دریافت نمائید. هر چه دادخواست قوی و کامل باشد، احتمال پیروزی پرونده بیشتر خواهد بود.

امتیاز شما به این مقاله
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید