1. خانه
  2. حضانت فرزند بر عهده چه کسی است؟
حضانت فرزند بر عهده چه کسی است؟

حضانت فرزند بر عهده چه کسی است؟

  • ۱۴۰۳-۰۱-۳۱
  • 0 لایک
  • 3183 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

اگر والدین بعد از طلاق در مورد زندگی فرزندانشان توافق متقابل داشته باشند، مشکلی نیست. معمولاً سرپرستی قانونی در بسیاری از کشورها به طور خودکار به هر دو والدین می‌شود. اما در کشور ما ایران به دلیل اینکه قوانین از پیچیدگی خاصی برخوردار هستند و همه افراد اطلاعات کافی در مورد حضانت فرزند را ندارد، دریافت «مشاوره حقوقی آنلاین» می‌تواند بهترین راهکار موجود باشد. شما با مشاوره موارد حضانت فرزند می‌توانید از حقوق خود به عنوان پدر و مادر باخبر شوید و اقدامات لازم را در راستای این مورد انجام دهید. اما حضانت فرزند چیست و تابع چه قوانینی است؟ در این بررسی به طور کامل در مورد حضانت فرزند و مزایای مشاوره آنلاین صحبت می‌کنیم.

حضانت فرزند چیست؟

طبق قانون، حضانت فرزند اختیاری است که قانون برای نگهداری و تربیت فرزندان به والدین آنها داده است. در حضانت فرزند حق و تکلیف به هم گره خورده‌اند. حضانت تسلط بر تربیت کودک است. حقوق والدین وسیله‌ای برای انجام وظایف آنهاست و به دو بخش مراقبت و تربیت کودک تقسیم می‌شود.

اگر در حال جدایی هستید و فرزند دارید، احتمالاً حق حضانت و ملاقات یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های شما خواهد بود. با این حال، سایر مسائل مهمی که ممکن است مورد تصمیم گیری قرار گیرند، مسائل آموزشی، مذهبی و مراقبت‌های سلامتی فرزند است. معمولاً فرزندان همیشه یا بیشتر اوقات با والدینی که حق حضانت آنها را دارند زندگی می‌کنند.

 

طبق ماده ۱۱۶۸: «مراقبت از اولاد هم حق و هم از وظایف والدین است. طبق ماده ۱۱۶۹ برای حضانت فرزندی که پدر و مادرش جدا از هم زندگی می‌کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و بعد از آن با پدر است. زن مطلقه در صورت ازدواج مجدد حضانت فرزند را از دست می‌دهد، حتی اگر شوهرش قبلی‌اش مرده باشد.

انواع حضانت فرزند

حضانت فرزند در درجه اول حق و وظیفه والدین است. اما زمانی که یکی از والدین یا هر دو فوت می‌کنند، متولیان حضانت جد پدری و ولی منصوب از طرف ایشان هستند که اختیار حضانت را خواهند داشت. به طور کلی، دو نوع اصلی از حضانت فرزند وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:

حضانت مشترک

هر دو والدین با حضانت مشترک قانوناً مراقبت و کنترل فرزندان را بر عهده دارند و در تصمیم گیری‌های مهم در مورد نحوه تربیت فرزندان سهیم هستند. حضانت مشترک می‌تواند به این معنا باشد که فرزندان بخشی از زمان را با هر یک از والدین زندگی می‌کنند یا اینکه فرزندان فقط با یکی از والدین زندگی خواهند کرد. از آنجایی که حضانت مشترک مستلزم همکاری زیاد هر دو والدین است، در صورت وجود مشکل مهم بین والدین، ممکن است دادگاه در صدور حکم دچار تردید شود.

حضانت تنها

اگر یکی از والدین به تنهایی سرپرستی فرزندان خود را بر عهده بگیرد، به این معناست که فرزندان به طور دائم با او زندگی می‌کنند. والدین دیگر ممکن است تنها حقوق ملاقات با فرزندان را داشته باشند. همچنین حضانت تنها به این معناست که والدینی که به تنهایی حضانت دارند، این امکان را دارند تمام تصمیمات مهم در مورد فرزند را بگیرند. این مورد حتی در صورت مخالفت والدین دیگر نیز صادق است.

چه کسی در مورد حضانت فرزند تصمیم می‌گیرد؟

حضانت فرزند توسط پدر و مادر و دادگاه انجام می‌شود که دارای شرایط زیر است:

۱- توافقات بین والدین

دادگاه‌ها با توافق نامه‌ای که والدین در مورد حضانت و ملاقات منعقد کرده‌اند، دخالتی نمی‌کنند. والدین باید سعی کنند به توافق برسند، هر دو می‌توانند آن را بپذیرند و حضانت را به صورت کتبی، مانند توافقنامه جدایی مکتوب کنند. این کار به مراتب کمترین مزاحمت و کم هزینه‌ترین راه برای اطمینان از انتقال آرام حضانت برای فرزندان است.

اگر والدین یا سرپرستان نتوانند به توافق برسند، باید به دادگاه مراجعه کنند یا از وکیل «مشاوره حقوقی» دریافت کنند. درخواست از دادگاه برای حل و فصل اختلافات مربوط به حضانت معمولاً پرهزینه، غیرقابل پیش بینی و از نظر احساسی خسته کننده است.

۲- بررسی در دادگاه

دادگاه در تصمیم گیری خود، قانون طلاق، قانون خانواده، قانون حضانت، نتایج ارزیابی‌های صادر شده توسط دادگاه و تصمیمات مربوط به پرونده‌های دادگاه قبلی را در نظر می‌گیرد. همچنین طبق قانون حضانت، فرزند باید به شهر محل اقامت ساکن باشد تا دادگاه حکم حضانت یا ملاقات را صادر کند.

دادگاه‌ها به هنگام تعیین اینکه چه کسی حضانت دارد، به آنچه به نفع کودک است، توجه می‌کنند. در اغلب موارد، والدینی که حضانت فرزندان را در زمان جدایی (متارکه) بر عهده دارند، پس از طلاق به احتمال زیاد حضانت دائمی فرزندان را خواهند داشت. اگر فرزندان در یک روال ثابت و پایدار با یکی از والدین زندگی کنند، دادگاه به ندرت محیط فعلی فرزندان را تغییر می‌دهد.

4

 

مزایای مشاوره موارد حضانت فرزند

مشاوره آنلاین با وکیل می‌تواند فواید زیرا را برای شما به همراه داشته باشد:

پشتیبانی حقوقی

پرونده حضانت فرزند همراه با مسائل خانوادگی و جلسات قانونی همراه است. یک والد که به طور ناگهانی تنها می‌شود به طور طبیعی خود را در معرض فشار و دوراهی می‌بیند. وکیل مثل تسکین دهنده غم جدایی و عدم اطمینان از آینده است. حضانت فرزند امر حقوقی است که وکیل آن را بر عهده می‌گیرد.

اگر مسئله‌ای بین زوجین خوب پیش نرود و پرونده از قبل در دادگاه باشد چه اتفاقی میفتد؟ درحقیقت، یک وکیل حضانت کاملاً از قوانین خانواده آگاه است و می‌تواند به تنظیم اسناد مناسب کمک کند. اغلب مشاهده می‌شود که وکیل به عنوان یک مشاور خوب بین والدین کار می‌کند و باعث می‌شود آنها به توافق متقابل برسند. شما با «مشاوره حقوقی تلفنی» می‌توانید از پشتیبانی کامل وکلا مطمئن شوید.

صرفه جویی در زمان

حل یک پرونده حضانت فرزند برای یک فرد معمولی زمان بیشتری می‌برد. اگر حل پرونده غیرممکن شود، جای تعجب نیست! زیرا شما از وکیل واجد شرایط مشاوره تخصصی دریافت نکرده‌اید. یک وکیل ماهر با یک راه حل سریع که در ابتدا پیچیده به نظر می‌رسد، در وقت ارزشمند شما صرفه جویی می‌کند.

 

صرفه جوی در زمان باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. به ویژه اگر مشاوره آنلاین دریافت کنید، هزینه‌های شما برای استخدام وکیل بسیار کم‌تر می‌شود. پس هر چه زودتر پرونده خود را به وکیل بسپارید، برای کودک و حتی خانواده بهتر خواهد بود زیرا همه افراد درگیر در پرونده هر چه زودتر به زندگی عادی خود باز می‌گردند.

تصمیم عادلانه

همانطور که وکیل شما نماینده شماست و موضع شما را در مورد پرونده می‌داند، او می‌توانند تصمیم درستی برای شما بگیرند. نقش اصلی یک وکیل برنده شدن پرونده برای موکل است. در عین حال، یک وکیل خوب باید برای دفاع از طرفی که حق دارد، مجرب باشد.

یک وکیل خوب یک مذاکره کننده خوب است. اگر شما مسئولیت فرزندتان را بر عهده دارید و قرار است همسرتان نفقه فرزندتان را بپردازد، مبلغی را که لیاقتش را دارید را برای شما دریافت می‌کند. مهمتر از همه، یک وکیل حضانت کودک می‌تواند عدالت را برای شما اجرا کند.

کلام آخر

اگر کسی در مورد حضانت فرزند اطلاعات کمی داشته باشد، ممکن است هزینه‌های زیادی را پرداخت کند. بنابراین، بهترین انتخاب این است که با یک کارشناس حقوقی مشاوره بگیرید و همه چیز را بدون هیچ گونه مشکل را با او در میان بگذارید. وبسایت «مشاوره حقوقی آنلاین» دارای مجوز رسمی است و به شما کمک می‌کند به صورت تلفنی، مشاوره ویدئویی و متنی با وکیل در مورد حضانت فرزند مشورت کنید. با این کار می‌توانید در محیط خانه بنشینید و بدون صرف زمان و هزینه‌های زیاد، مشاوره تخصصی دریافت کنید.

۲.۷/۵ - (۳ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید