1. خانه
  2. استشهادیه انحصار وراثت
استشهادیه انحصار وراثت

استشهادیه انحصار وراثت

  • ۱۴۰۳-۰۲-۰۵
  • 0 لایک
  • 5163 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

وقتی فردی فوت می‌کند مسائل مرتبط با انحصار وراثت و تعیین تکلیف اموال او مطرح می‌شود. در این میان، یکی از مهم‌ترین گام‌های دریافت گواهی انحصار وراثت، پر کردن فرم استشهادیه محضری و تایید آن توسط دفتر ثبت اسناد رسمی است. بنابراین، استشهادیه انحصار وراثت یکی از مدارک ضروری برای صدور گواهی انحصار وراثت است که برای دریافت آن، آگاهی از چند نکته و داشتن برخی مدارک ضروری است. در صورت رعایت این نکات می‌توانید استشهادیه محضری معتبری تهیه کنید که در آینده موجب ایجاد مانع در فرایند انحصار وراثت نشود. در ادامه با استشهادیه انحصار وراثت بیشتر آشنا می‌شوید.  اگر می‌خواهید در مورد انحصار وراثت املاک قولنامه‌ ای بیشتر بدانید لطفا به مقاله لینک شده مراجعه کنید.

استشهادیه انحصار وراثت چیست؟

همانطور که مطرح شد یکی از اقدامات ضروری برای دریافت گواهی انحصار وراثت، دریافت استشهادیه انحصار وراثت است. برای اینکه بتوانید این مدرک را دریافت کنید در ابتدا لازم است گواهی فوت فرد متوفی را به شورای حل اختلاف آخرین محل زندگی متوفی ببرید و سپس فرمی را از شورای حل اختلاف دریافت کنید. سپس لازم است مدارک ورثه را همراه با فرم به دفتر ثبت اسناد رسمی تحویل بدهید.

 

پس از اینکه به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کردید لازم است فرم استشهادیه انحصار وراثت را تکمیل کنید. همچنین، لازم است دو نفر شاهد را همراه خود داشته باشید که این دو شاهد وراث فرد متوفی را تایید کنند. دفتر ثبت اسناد رسمی پس از دریافت شهادت و امضای این دو نفر، استشهادیه محضری انحصار وراثت را به شما ارائه می‌دهد. پس از این مرحله لازم است با در دست داشتن مدارک به اداره مالیات مراجعه کنید تا مالیات بر ارث تعیین شود و درنهایت، همراه با تمامی مدارک خود مجددا به شورای حل اختلاف مراجعه می‌کنید.

از سوی دیگر، لازم است بدانید استشهادیه انحصار وراثت بر اساس طبقه‌بندی وراث تنظیم می‌شود. این بدین معنی است که استشهادیه محضری انحصار وراثت برای هر یک از طبقات وراث متفاوت است. طبقه‌بندی وراث شامل سه طبقه و به‌صورت زیر است:

  • طبقه اول: پدر، مادر، فرزندان، نوه‌ها
  • طبقه دوم: پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر و برادر، فرزندان خواهر و برادر
  • طبقه سوم: عمو، عمه، دایی، خاله، فرزندان آن‌ها

برای تنظیم استشهادیه انحصار وراثت چه نکاتی را لازم است رعایت کنید؟

برای اینکه استشهادیه انحصار وراثت دارای اعتبار باشد و از سوی شورای حل اختلاف موردپذیرش قرار گیرد، لازم است رعایت چند نکته را به یاد داشته باشید. در ادامه با این نکات آشنا می‌شوید.

  • استشهادیه انحصار وراثت باید حتما در دفتر ثبت اسناد رسمی تنظیم و تایید شود.
  • افرادی که به‌عنوان شاهد به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه می‌کنند باید همه وراث فرد متوفی را بشناسند.
  • سردفتر دفتر ثبت اسناد رسمی حتما باید در زمان تنظیم و تایید فرم استشهادیه محضری حضور داشته باشد و استشهادیه و وراثت را تایید نماید.
  • فرم استشهادیه انحصار وراثت باید فاقد هرگونه خط‌خوردگی باشد.

در ارتباط با استشهادیه انحصار وراثت چه مقرراتی وجود دارد؟

همانطور که مطرح شد برای دریافت استشهادیه محضری شما نیاز به دو شاهد دارید که در این میان، هر دو شاهد لازم است دارای برخی شرایط باشند تا شهادت آن‌ها معتبر محسوب شود. در صورت وجود هر یک از شرایط زیر، شاهد نمی‌تواند استشهادیه محضری، شهادت بدهد:

  • درصورتی‌که میان شاهد و یکی از ورثه، نسبت سببی یا نسبی تا درجه دوم و سوم وجود داشته باشد.
  • در شرایطی که میان شاهد و فردی که علیه او شهادت داده می‌شود دعوی مدنی یا جزایی وجود داشته باشد.
  • درصورتی‌که میان شاهد و فردی که علیه او شهادت داده می‌شود رابطه خادم و مخدوم وجود داشته باشد.

از سوی دیگر، بر اساس قانون لازم است شاهد از شرایط بلوغ، عقل، عدالت، ایمان و طهارت نیز برخوردار باشد که مهم است عدالت شاهد از طریق یکی از راه‌های شرعی توسط دادگاه تایید شود. همچنین، افرادی که بر اساس منفعت شهادت داده‌اند یا افرادی که شغل تکدی گری دارند شهادتشان پذیرفته نمی‌شود. سایر افرادی که نمی‌توانند شهادت بدهند عبارت‌اند از:

  • محکومین به مجازات جنایی
  • افرادی که به فساد اخلاقی مشهور هستند
  • شهادت فرد دیوانه در حین دیوانگی

آیا شهادت دروغ مجازات دارد؟

بر اساس قانون، برای شهادت و گواهی دروغ نیز مجازات تعیین شده است. بر طبق ماده ۱۰ قانون انحصار وراثت، هر شاهدی که برای استشهادیه انحصار وراثت، شهادت دروغ بدهد تحت تعقیب قرار می‌گیرد و بر اساس قانون مرتبط با این جرم مجازات می‌شود. بر طبق ماده ۲۱۸ قانون مجازات عمومی، مجازات شهادت دروغ شامل ۱۱ روز تا یک سال حبس است که اگر فرد شاهد برای شهادت دروغ وجه یا مالی را نیز دریافت کرده باشد مجازات او دو برابر می‌شود. برای هزینه انحصار وراثت لازم استمقاله لینک شده را مطالعه کنید.

درنهایت، همانطور که مطرح شد استشهادیه انحصار وراثت یکی از مدارک ضروری برای دریافت گواهی انحصار وراثت است که توسط دفتر ثبت اسناد رسمی تنظیم و تایید می‌شود. دریافت این گواهی نیازمند رعایت برخی نکات و همچنین، همراه داشتن دو شاهد است که این دو شاهد لازم است از برخی شرایط برخوردار باشند تا بتوانند شهادت معتبری ارائه دهند. اگر با مطالعه این مقاله، همچنان در مورد استشهادیه انحصار وراثت با سوال‌ها یا ابهاماتی روبرو هستید لازم است بدانید که می‌توانید سوالات خود را در سایت مشاوران حقوقی مطرح کنید و از این طریق مشاوره حقوقی رایگان دریافت نمایید.

۵/۵ - (۵ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید