1. خانه
  2. گرفتن مهریه از پدر همسر و قوانین آن | آیا گرفتن مهریه از پدر همسر امکان‌پذیر است؟
گرفتن مهریه از پدر همسر و قوانین آن | آیا گرفتن مهریه از پدر همسر امکان‌پذیر است؟

گرفتن مهریه از پدر همسر و قوانین آن | آیا گرفتن مهریه از پدر همسر امکان‌پذیر است؟

مهریه یکی از حقوق قانونی زنان است که میزان آن در زمان عقد مشخص شده و هر زمان که زن برای دریافت آن اقدام کند، همسر موظف به پرداخت کامل و بدون کم و کاست آن است. وظیفه پرداخت مهریه از نظر قانونی تنها به عهده شوهر است اما در شرایطی خاص امکان گرفتن مهریه از پدر همسر هم وجود دارد.

دریافت مهریه از شخصی به غیر از همسر شرایط و قوانین مشخصی دارد و تنها زنانی می‌توانند برای انجام این کار اقدام کنند که وضعیت آن‌ها متناسب با شرایط قانونی دریافت مهریه از شخصی غیر از همسر باشد، بنابراین پیش از اقدام به این کار بهتر است با قوانین آن آشنا شد. برای مشاوره حقوقی تلفنی رایگان با ما تماس بگیرید.

 

شرایط گرفتن مهریه از پدر همسر در صورت زنده بودن شوهر

مطابق قوانین اساسی، پرداخت مهریه زن تنها برعهده همسر اوست و تا زمانیکه مرد زنده باشد نمی‌توان برای گرفتن مهریه از پدر همسر اقدام کرد، اما این در شرایطی است که تعهدی از جانب پدر همسر برای پرداخت مهریه داده نشده باشد، در واقع در شرایط و موارد خاص این امکان هم وجود دارد که شوهر زنده و در قید حیات باشد اما مهریه توسط پدر او پرداخت شود.

تعهد پدر همسر در عقدنامه و ضمانت پرداخت

یکی از شرایط خاص که امکان گرفتن مهریه از پدر همسر را برای زن ایجاد می‌کند، تعهد قانونی و محضری پدر شوهر برای پرداخت مهریه عروس خود در زمان درخواست او است. در واقع، اگر در زمان عقد پدر پرداخت مهریه عروس خود را برعهده گرفته و این مسئله به صورت قانونی و در شرایط ضمن عقد ثبت شود، هر زمان که زن قصد گرفتن مهریه را داشته باشد، پدر شوهر موظف به پرداخت آن است.

البته تعهد پرداخت مهریه از طرف پدر شوهر باید در شروط ضمن عقد آورده شده باشد و امضای پدر نیز در عقدنامه باشد، در غیر اینصورت این تعهد اعتبار قانونی ندارد.

شرایط دریافت مهریه از ارث پدر همسر

یکی دیگر از شرایط خاص برای گرفتن مهریه از پدر همسر در زمانی که مرد زنده باشد، دریافت مهریه از ارثیه پدر شوهر است. در صورتیکه حین زندگی مشترک، پدر شوهر فوت کرده و ضامن پرداخت مهریه عروس خود باشد، در زمان مشخص شدن سهم الارث و پرداخت آن به وارثان، ابتدا مهریه عروس مشخص شده و به طور کامل پرداخت می‌شود، سپس باقی اموال باقیمانده بین وراث دیگر تقسیم می‌شود.

شرایط دریافت مهریه از پدر همسر در زمان نداشتن تمکن مالی

در مواردی پدر شوهر، ضامن پرداخت مهریه زن می‌شود درحالیکه تمکن مالی کافی برای پرداخت مهریه نداشته یا در زمان جدایی امکان این کار را نداشته باشد، در این صورت زن این حق را دارد که از طریق قانونی برای دریافت مهریه اقدام کند و در این شرایط حتی امکان بازداشت پدر شوهر نیز وجود خواهد داشت. در موارد این‌چنینی در صورتیکه پدر شوهر اموالی مانند ملک، زمین و… داشته باشد، مهریه از اموال باقیمانده پرداخت می‌شود.

 

1538813840آیا مرگ مهریه زن را ساقط می کند

 

گرفتن مهریه از پدر همسر بعد از فوت شوهر

شرایط قانونی بعدی برای گرفتن مهریه از پدر همسر، زمانی است که شوهر فوت کرده باشد و پدر او زنده باشد. در صورت فوت فرزندان قبل از پدر و مادر بخشی از اموال فرزند به پدر و مادر او می‌رسد، در این شرایط زن از نظر قانونی این حق را دارد که از ابتدا مهریه خود را از اموال به جا مانده از شوهر خود دریافت کند یا در صورتیکه اموال همسر به میزان مهریه نباشد برای گرفتن مهریه از پدر همسر اقدام کند.

سوالی که ممکن است در اینجا ایجاد شود این است که بعد از فوت همسر و دریافت مهریه از پدر او، آیا امکان گرفتن سهم الارث نیز برای زن وجود دارد یا نه، که در پاسخ باید گفت که مهریه و سهم الارث دو حق قانونی جدا از هم هستند و در صورتیکه در زمان فوت، مرد از همسر خود طلاق نگرفته باشد، زن می‌تواند مهریه و ارثیه را به طور همزمان دریافت کند.

مهریه، حقی که در هر شرایطی می‌توان دریافت کرد

حق قانونی اخذ مهریه تحت هیچ شرایطی از زن سلب نمی‌شود، حتی در صورتیکه طلاق یا جدایی به علت ناسازگاری زن اتفاق بیفتد هم مرد موظف به پرداخت مهریه می‌باشد. تنها در شرایط بخشش مهریه، نیازی به پرداخت آن نیست. گاهی‌اوقات زنان نمی‌توانند مهریه را از همسر خود مطالبه کنند که بسته به دلیل این کار، اقدامات قانونی برای آن متفاوت است. برای آشنایی با روش‌های قانونی دریافت مهریه در شرایط خاص می‌توانید از مشاوره تلفنی رایگان که بخشی از خدمات سایت مشاوران حقوقی است استفاده کنید.

۳/۵ - (۱ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید