1. خانه
  2. وکیل مهریه و مزایای استفاده از آن
وکیل مهریه و مزایای استفاده از آن

وکیل مهریه و مزایای استفاده از آن

  • ۱۴۰۳-۰۱-۰۹
  • 0 لایک
  • 3259 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

دعاوی مربوط به مهریه طی ساله های اخیر به یکی از موضوعات رایج در پرونده های قضایی خانواده تبدیل شده است. افزایش میزان طلاق و در پی آن به اجرا گذاشتن مهریه عمده دلیل افزایش چنین پدیده‌ای تلقی می شود. در این میان، افراد برای تسریع در روند رسیدگی به پرونده خود و برای تسهیل نیل به نتیجه مورد نظر خود، اغلب از وکیل مهریه استفاده می کنند. اینکه وکیل مهریه کیست؟ استفاده از آن چه مزایای دارد؟ چه اقداماتی انجام می دهد و چگونه و با ارائه چه خدماتی می تواند روند دادرسی را به نفع شما کاربر گرامی به پیش ببرد، موضوعی است که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد. پیش از پرداختن به موضوع وکیل مهریه، بهتر است با مهریه و برخی از شرایط و قوانین آن آشنا شویم.

مهریه چیست؟

مهریه به مالی اطلاق می گردد که به مجرد انعقاد عقد ازدواج و ثبت آن در سند رسمی، مرد موظف به پرداخت آن می شود. طبق قانون و برگرفته از شریعت اسلام، مهریه باید مشمول مالیات بوده و مشروع باشد. مثلا زوجین نمی توانند شراب یا سایر مشروبات الکی را به عنوان موضوع مهریه انتخاب کنند. موضوع مهریه می تواند اقلامی مانند پول، سکه، طلا، اموال منقول و غیر منقول قرار گیرد. همچنین زن می تواند انجام کار خاصی را به عنوان مهریه بر ذمه شوهر قرار دهد.

 

 

در مقدار و موضوع مهریه نباید ابهامی وجود داشته باشد و بایستی به طور کاملا صریح و روشنی مشخص شده و در سند رسمی ازدواج قید گردد. ثبت مهریه در سند ازدواج، تضمینی برای قابل اجرا بودن آن است. بنابراین چون سند رسمی ازدواج سندی لازم الاجراست، زوجه می تواند از طریق دفتر خانه تنظیم سند ازدواج و اخذ برگه اجرائیه و با مراجعه به اداره اجرای اسناد رسمی، نسبت به اجرای مهریه اقدام کند. اسناد لازم الاجرا همانند سند ازدواج را می توان هم از طریق اداره ثبت و هم با مراجعه به دادگاه حقوقی به اجرا گذاشت.

زوجه برای مطالبه مهریه می تواند در صورت نیاز از مشاوره های تخصصی وکلای خبره مهریه که در موسسه مشاوره حقوقی آماده ارائه خدمات مشاوره ای می باشند، استفاده نماید و با دریافت مشاوره حقوقی رایگان، دادخواست خود را مبنی بر درخواست مهریه به محل دادگاه حقوقی خانواده تسلیم کند.

پس از طرح دعوای درخواست مهریه در دادگاه، زوج ملزم به پرداخت مهریه خواهد بود. مهریه در زمان عقد نکاح می تواند به دو صورت عند المطالبه یا عند الاستطاعه قید شود. در مهریه عندالمطالبه، زوجه می تواند هر زمان که تمایل داشت مهریه خود را از شوهر مطالبه کند. اما در مهریه عندالاستطاعه، زوجه زمانی می تواند مهریه خود را طلب کند که بتواند توان مالی مرد را برای پرداخت آن به اثبات برساند. به عبارتی پرداخت مهریه در عندالاستطاعه، منوط به داشتن توانایی مالی مرد است و زن زمانی می تواند مهریه خود را طلب کند که همسرش توانایی پرداخت آن را داشته باشد.

 

Meetingwithalawyer

مهریه در عقد دائم و موقت

کیفیت و کمیت مهریه در عقد دائم یا موقت یکسان است. اما به جهت تاثیر آن در شکل گیری عقد نکاح، تفاوت هایی میان آنها وجود دارد. از جمله اینکه مهریه در عقد موقت یکی از شرایط صحت عقد است. بدین معنی که در صورت عدم تعیین مهریه، عقد موقت باطل خواهد بود. اما در عقد دائم چنین شرطی وجود ندارد و زوجین می توانند در صورت توافق هیچ گونه مهریه ای لحاظ نکنند و این امر نمی تواند در صحت عقد خللی ایجاد کند.

مهریه چگونه محاسبه می شود؟

اگر موضوع مهریه پول نقد باشد و شرط و توافقی از سوی زوجین برای نحوه پرداخت و وصول آن تعیین نشده باشد، محاسبه آن به این ترتیب خواهد بود که متوسط شاخص بهای سال قبل را بر متوسط شاخص بهای سال وقوع عقد تقسیم کرده و نتیجه را در مبلغ مهریه قید شده در عقد نامه ضرب می کنند.

لازم به ذکر است که اگر زوج از دنیا برود و قرار باشد مهریه از ماترک وی پرداخت شود، تاریخ فوت زوج به عنوان مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت. اگر می خواهید مهریه خود را به طور دقیقتری محاسبه کنید می توانید با وکیل مهریه در موسسه مشاوره حقوقی در تماس باشید و از مشاوره حقوقی رایگان تلفنی وکلای مهریه متخصص این مرکز برای احقای حق خود و تسهیل در نتیجه گیری مورد نظر استفاده نمایید.

آیا ورثه زوجه می توانند تقاضای مهریه از ورثه زوج داشته باشند؟

طبق قانون، مهریه همانند سایر حقوق مالی قابلیت انتقال قهری به ورثه را دارد. بنابراین، ورثه می توانند مهریه را تحت عنوان مالی که از سوی زوجه به آنها ارث رسیده از اموال زوج و از ورثه وی درخواست نمایند. چنانچه در این مورد نیاز به دریافت مشاوره دارید می توانید با وکیل مهریه موسسه مشاوره حقوقی تماس برقرار کرده و از راهنمایی های تخصصی آنها در قالب مشاوره حقوقی رایگان بهره مند شوید.

زن چه زمانی می تواند برای اخذ مهریه اقدام کند؟

شاید یکی از مهم ترین سوالاتی که بسیاری از افراد در مراجعه به وکیل مهریه جویا می شوند این است که زن چه زمانی می تواند اقدام به اخذ مهریه خود کند؟

 

 

 

همانگونه که همه می دانیم مهریه یکی از اصلی ترین حقوقی مالی متعلق به زن است که زن بعد از جاری شدن عقد می تواند هر تصرفی در آن داشته باشد. بنابراین این یعنی، زن بعد از عقد به عنوان مالک مهریه شناخته شده و می تواند هر گونه دخل و تصرفی در آن داشته باشد (در طول زندگی مشترک و بعد از آن ) و نسبت به اخذ مهریه اقدام نماید.

وکیل مهریه در این مواقع می تواند پیگیری های لازم برای انجام اقدامات مربوط به مطالبه مهریه را از طریق محاکم قضایی بر عهده بگیرد. بیشتر متقاضیان اخذ مهریه برای تسریع در دادرسی و احقای حق خود تهیه و تنظیم دادخواست مهریه را به وکیل مهریه می سپارند تا علاوه بر صرفه جویی در وقت و انرژی، بتوانند نتیجه دادگاه را به نفع خود تمام کنند. در صورتی که در دعوی مهریه خود به مشکل برخورده اید یا نیازمند دریافت مشاوره تخصصی هستید، می توانید با موسسه مشاوره حقوقی ما در تماس بوده و از طریق اخذ مشاوره حقوقی رایگان به صورت حضوری و تلفنی از راهنمایی های تخصصی وکلای مهریه در جهت نیل به نتیجه مورد نظر خود بهره مند شوید.

آیا عدم تمکین زن می تواند حق اخذ مهریه را از او سلب کند؟

شاید بسیاری چنین تصور می کنند که مرد می تواند در صورت عدم تمکین زن وی را از دریافت مهریه محروم کند، اما این تصور کاملا اشتباه است. مهریه حق قانونی زن بوده و حتی اثبات عدم تمکین زن نمی تواند حق او برای دریافت مهریه را نقض کند. بنابراین زن حتی در صورت عدم تمکین از همسر خود و سکونت نداشتن در منزل وی، می تواند به کمک وکیل مهریه، اقدامات لازم برای اخذ مهریه خود را پیگیری کند.

عدم تمکین زن در صورتی که توسط مرد به اثبات برسد می تواند زن را از حق دریافت نفقه محروم کند. زیرا نفقه به مخارج و هزینه زندگی تعلق می گیرد و در صورت تمکین و سکونت زن در منزل شوهر شامل وی خواهد بود.

همانگونه که پیشتر اشاره شد، متقاضیان به دو روش می توانند مهریه خود را به اجرا گذاشته و وصول کنند:

 

 

  • ارائه دادخواست به دادگاه خانواده

در این مورد متقاضی بایستی یک دعوای مالی طرح کرده و با تنظیم دادخواست مبنی بر به اجرا گذاشتن مهریه، منتظر تشریفات اداری دادگاه برای رسیدگی به پرونده خود باشد.

  • مراجعه به اداره ثبت اسناد و به اجرا گذاشتن مهریه

زوجه با در دست داشتن عقد نامه رسمی می تواند توسط وکیل مهریه، مهریه خود را از طریق اداره ثبت اسناد به اجرا گذاشته و وصول کند. برای این منظور، زوجه بایستی به دفترخانه ای که عقد نکاح در آن ثبت شده است مراجعه کند و تقاضای به اجرا گذاشتن مهریه خود را ارائه دهد. دفتر خانه، طی ابلاغیه ای، درخواست زوجه را به زوج ارائه خواهد نمود.

چنانچه زوج از پرداخت مهریه امتناع ورزد، زوجه می تواند از طریق وکیل مهریه، مفاد سند ازدواج خود در رابطه با مهریه به اجرا بگذارد. اگر زوجه مالی از زوج را معرفی کند که مشمول استثنا نباشد، این مال از طرف اجرای ثبت می تواند به نفع زوجه توقیف شود. اگر زوج مالی نداشته اما در یک شغل دولتی مشغول به کار باشد، زوجه می تواند یک سوم از حقوق وی را تا موعد پرداخت کل مهریه توقیف و متعلق به خود کند.

اگر در این نیاز به گرفتن مشاوره تخصصی دارید دعوت می کنم با وکلای مجرب موسسه مشاوره حقوقی در تماس باشید. امکان دریافت مشاوره حقوقی رایگان تلفنی با وکلای متخصص در حوزه مهریه در این مرکز برای متقاضیان فراهم شده است.

 

The best lawyer in Tehran Ali Mohsenzadeh Law Office 1

 

مدارک مورد نیاز برای به اجرا گذاشتن مهریه

به اجرا گذاشتن مهریه با استفاده از روش های مختلف، نیازمند ارائه مدارکی به شرح زیر است:

  • سند رسمی ازدواج (عقد نامه)
  • مدارک هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه

زوجه برای اینکه بتواند مهریه خود را به اجرا گذاشته و حق خود را وصول کند، نیاز دارد به مدارکی که حقانیت وی را برای اخذ آن به اثبات می رساند. با توجه به اینکه در بیشتر مواقع قوانین مهریه ممکن است با تغییراتی مواجه شوند، متقاضیان برای تسهیل در دادرسی و اطلاع از این تغییرات بهتر است از مشاوره وکیل مهریه استفاده کرده و از این طریق بهترین روش را برای رسیدن به حق خود انتخاب نمایند. وکیل مهریه همچنین با آگاهی که از روند اداری دارد می تواند موکل خود را با آسانترین روش و در اسرع وقت به حق و حقوق خود برساند ، امکان دریافت مشاوره حقوقی رایگان تلفنی با وکلای متخصص در حوزه مهریه در این مرکز برای متقاضیان فراهم شده است.

گرفتن وکیل مهریه چه مزایایی دارد؟

به طبع، افراد آشنا به قوانین مربوط به هر حوزه می توانند بهترین راهنما در جهت رسیدن به نتیجه ای ایده آل در آن مورد باشند. در مورد مهریه نیز، وکیل مهریه که دارای تخصص و تجربه لازمه در این مورد است، می تواند بهترین راهنما در رسیدن شما به نتیجه دلخواه در پرونده قضایی مربوط به اخذ مهریه باشد. در ادامه به مزایای داشتن وکیل مهریه اشاره خواهیم کرد:

  • تسریع در رسیدگی به پرونده
  • کوتاه شدن فرایند دادرسی
  • عدم نیاز به حضور زوجه در دادگاه برای پیگیری روند قضایی پرونده
  • فراهم شدن امکان توقیف سریع اموال زوج
  • انجام سریع اقدامات لازم برای جلب زوج توسط سیستم قضایی
  • امکان ممنوع الخروج کردن زوج
  • توانایی وکیل مهریه برای رد دادخوست اعسار زوج
  • ارائه مشاوره های تخصصی به زوجه برای اتخاذ استراتژی هایی که امکان موفقیت در پرونده را افزایش می دهند.

 

 

وکیل مهریه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

مهریه و وصول آن امروزه به یکی از پرچالش ترین موضوعات قضایی تبدیل شده است و مردها به دنبال راهکارهایی برای فرار از دادن مهریه هستند در مقابل زنان متقاضی مهریه نیز، سعی می کنند با استفاده از روش هایی فرایند رسیدن به حق خود را تسریع بخشند. همچنین با توجه به اینکه قانون محدوده مشخصی را برای مهریه در نظر گرفته است و زن نمی تواند بیش از ۱۱۰ سکه را از مرد طلب کند و علاوه بر این، قانون حبس برای محکومین مهریه برداشته شده، فرایند رسیدن زنان به حق شان تا حدودی پیچیده تر شده است. بنابراین مراجعه به وکیل و گرفتن وکیل مهریه شاید تنها راهکاری است که می تواند خیال زنان از بابت احیای حق شان را تا حدودی آسوده کند. با این حال یک وکیل مهریه بایستی ویژگی هایی داشته باشد که بتواند به درستی از عهده امور مربوط به پرونده مهریه برآید. در ادامه به این شرایط اشاره خواهد شد:

  • تسلط به تمامی قوانین موجود در حوزه مهریه و همچنین ازدواج و طلاق. در این مورد مواد قانونی ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۱ از اهمیت بسزایی در مورد مطالبه مهریه برخوردار هستند.
  • پیگیری منظم و مداوم پرونده برای احقای حق موکل
  • تسریع در توقیف اموال زوج که گاها در صورت تعلل امکان ضایع شدن حق زوجه وجود دارد
  • داشتن توانایی ایجاد صلح بین اعضای خانواده و تلاش برای تنش زدایی
  • برخورداری از شجاعت و درایت لازم برای دفاع از موکل
  • آشنا به پروسه های قضایی و دارای سوابق موفق در پرونده های مربوط به مهریه
  • دارای تسلط لازم به قوانین و مواد قانونی صدور اجرائیه، مزایده و مطالبه مهریه از طریق ثبت یا دستگاه قضایی

با توجه به مواردی که ذکر شد، اقدام برای وصول مهریه اگر با استفاده از وکیل مهریه باشد می تواند مزایای زیادی را برای متقاضی اخذ مهریه در پی داشته باشد. وکیل مهریه با استفاده از تجارب و تخصص خود می تواند به عنوان مشاوری قدرتمند و مسلط به حقوق و قوانین در کنار شما باشد تا بتوانید با سهولت و صرف وقت و هزینه کمتری به نتیجه مورد نظر خود برسید. شما می توانید جهت اطلاع از شرایط و قوانین مطالبه مهریه و گرفتن وکیل مهریه حاذق، با موسسه مشاوره حقوقی در تماس بوده و از مشاوره حقوقی رایگان تلفنی این مرکز در جهت نیل به حق و حقوق شرعی و قانونی خود استفاده نمایید.

۳.۲/۵ - (۴ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید