1. خانه
  2. مشاوره حقوقی کارگر و کارفرما و مزیای آن
مشاوره حقوقی کارگر و کارفرما و مزیای آن

مشاوره حقوقی کارگر و کارفرما و مزیای آن

  • ۱۴۰۳-۰۲-۰۷
  • 0 لایک
  • 2438 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

 در روابط کاری ممکن است به دلایل گوناگون اختلافاتی میان کارگر و کارفرما بوجود آید که در بیشتر موارد با گفتگو و به صورت مسالمت آمیز قابل حل است. بسیاری از این مشکلات و اختلافات به دلیل عدم آگاهی کارگر یا کارفرما از قوانین اداره کار شکل می‌گیرد و تنها با استفاده از مشاوره حقوقی حل خواهد شد.

قانون کار چیست؟

طبق تعریف اداره کار، کارگر فردی است که در ازای دریافت حقوق و دستمزد برای کارفرما کاری را انجام می‌دهد و اختلافاتی که میان کارگر و کارفرما پیش می‌آید عمدتا به دلیل پرداخت نکردن به موقع دستمزد و یا عدم پرداخت دستمزد و اخراج بی دلیل کارگر پیش می‌آید و اگر کارگر بخواهد برای دفاع از حق و حقوق خود از کارفرما شکایت کند، باید با مراحل قانونی و مدارک مورد نیاز برای طرح دادخواست آشنا باشد.

طبق قانون کار قبل از شروع کار کارگر و کارفرما بایستی قراردادی تنظیم شود و پس از توافق در مورد بندهای درج شده در قرارداد، طرفین برای آغاز همکاری قرارداد را امضا می‌نمایند. در صورتیکه هر یک از طرفین (کارگر و کارفرما) به بندهای قرارداد عمل نکنند، طرف مقابل می‌تواند با مراجعه به اداره کار، از وی شکایت نماید. در زمان طرح شکایت به همراه داشتن نسخه‌ای از قرارداد و فیش حقوقی الزامی است. اگر قرارداد به صورت قانونی و توسط وکیل متخصص تنظیم شده باشد، در زمان طرح شکایت قابل ارائه خواهد بود، در غیر اینصورت قرارداد اعتباری نخواهد داشت. در صورتیکه در مورد نحوه تنظیم قرارداد و نحوه طرح شکایت سوالی داشتید می‌توانید با مشاوران مجرب و متخصص ما تماس حاصل نمائید و از مشاوره حقوقی تلفنی رایگان بهره مند گردید.

 

 

موضوعات مطرح شده در مشاوره حقوقی در حوزه اداره کار

بیشترین مشکلاتی که میان کارگر و کارفرما بوجود می‌آید در مورد عدم پرداخت حقوق و یا پرداخت ناقص دستمزد است. حقوق کارگر متشکل از مواردی است که در قرارداد درج می‌گردد و کارفرما باید در زمان پرداخت حقوق تمامی موراد را محاسبه نماید. این موارد عبارتند از:

  • دستمزد پایه وزارت کار
  • حق اولاد
  • عیدی
  • حق مسکن
  • سنوات
  • بیمه
  • بن کارگر
  • سنوات خدمتی

سنوات چیست؟

سنوات مبلغی است که کارگر بابت یک ماه کار کردن برای کارفرما دریافت می‌کند و نحوه محاسبه سنوات باید توسط مشاور حقوقی برای کارگر توضیح داده شود. حق سنوات حقوق مسلم کارگر است و تحت هر شرایطی باید به طور کامل محاسبه شود و به کارگر پرداخت شود. سنوات باید تا زمان پایان قرارداد پرداخت گردد. حتی اگر کارگر رضایت داشته باشد که سنوات خود را دریافت نکند و یا کار را ترک کند، این حق قانونی وی است و باید در زمان مشخص به کارگر پرداخت شود.

از دیگر مواردی که در حقوق اصلی کارگر محاسبه می‌شود شامل اضافه کار، افزایش حقوق، مرخصی و سایر سنوات خدمت است.

مشاوره حقوقی کارگر و کارفرما

مشاوره حقوقی تلفنی رایگان توسط مشاوران مجرب و متخصص انجام می‌شود. کسب اطلاعات لازم و کافی درباره قوانین کار، حقوق و بیمه برای کارفرمایان الزامی است و کارفرما باید پیش از منعقد نمودن قرارداد، از تمام جزئیات قانون کار مطلع باشد. اگر کارگر برای طرح شکایت از کارفرمای خود به مراجع قضایی مراجعه نماید، بایستی مدارک لازم برای اثبات ارتباط کارگری و کارفرمایی داشته باشد. این مدارک عبارتند از پرینت فیش بانکی دستمزد و یا هر مدرک دیگری که نشان دهد کارگر برای کارفرما کار کرده است و از وی دستمزد گرفته است. مراجع قانونی با بررسی مدارک و تائید ارتباط میان کارگر و کارفرما رسیدگی به پرونده را آغاز خواهند نمود.

چنانچه کارگر بتواند رابطه بین خود و کارفرما را ثابت نماید، تمامی حقوق کارگری مندرج در قانون کار به وی تعلق می‌گیرد. اگر در مورد حقوق و سنواتی که شامل حقوق کارگری می‌باشند سوالی داشتید می‌توانید از مشاوره حقوقی رایگان تلفنی ما استفاده نمائید و مشاوران ما شما را راهنمایی خواهند نمود.

مشاوره حقوقی کار

 

مشاوره حقوقی در چه زمینه‌ای انجام می‌شود؟

  • نحوه محاسبه دستمزد کارگر و سنوات
  • حل اختلافات میان کارگر و کارفرما در رابطه با حق سنوات، حق اولاد و حق مسکن
  • ارائه مشاوره به کارفرما در خصوص شکایت کارگر
  • تعیین میزان حقوق کارگر، عیدی و پاداش
  • ارائه مشاوره در خصوص بیمه کارگر
  • ارائه مشاوره در رابطه با حوادث احتمالی در زمان کار
  • قوانین مربوط به تنظیم قرارداد و استخدام
  • نحوه فسخ قرارداد

اهمیت دریافت مشاوره حقوقی کارگر و کارفرما

روابط کاری از پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است و بدون راهنمایی مشاور، کارگر و کارفرما در زمان تنظیم قرارداد و حل مشکلات موجود در زمان پرداخت حقوق و سنوات با مشکلاتی مواجه خواهند بود. به همین علت توصیه می‌شود در زمان تنظیم قرارداد، محاسبه حقوق و سنوات، حل اختلافات ناشی از پرداخت و عدم پرداخت حقوق و … حتما با مشاور در ارتباط باشید و از مشاوره حقوقی رایگان استفاده نمائید.

پیش از شروع کار، قراردادی باید تحت نظارت مشاور حقوقی تنظیم شود تا اگر بنا به دلایلی یک از طرفین قرارداد از فرد مقابل شکایت داشت، بتواند با ارائه قرارداد و مطابق با بندهای درج شده در آن، از حق و حقوق خود دفاع کند و خسارت وارده را جبران کند.

 

کارفرما چه مسئولیتی در برابر کارگر دارد؟

کارفرما در قبال کاری که کارگر برای او انجام می‌دهد موظف است حق الزحمه وی را پرداخت نماید و مسئول است که کارگر را از لحاظ مالی تامین نماید. در صورتیکه به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، خسارت جانی یا مالی به کارگر وارد شود، کارفرما باید خسارت وارده را جبران نماید و کارگر آسیب دیده یا زیان دیده را حمایت نماید.

کارفرما مسئول حفاظت از جان و مال کارگران است و باید به این منظور وسایل ایمنی و امکانات لازم را برای کارگران فراهم نماید و از خسارات احتمالی جلوگیری کند. بدین ترتیب اگر حادثه‌ای رخ دهد، کارفرما مقصر ماجرا نخواهد بود.

کارگر چه مسئولیتی در برابر کارفرما دارد؟

کارگر نیز در قبال کارفرمای خود مسئول است و باید از وارد شدن خسارت مالی و جانی به کارفرما جلوگیری نماید. چنانچه به دلیل سهل انگاری یا اشتباه کارگر، خسارت جانی یا مالی برای کارفرما پیش آید، کارگر موظف است خسارت وارده را جبران کند.

در برخی از موارد وقوع حادثه و وارد شدن خسارت مالی یا جانی به کارفرما یا کارگر به دلیل کوتاهی یا اشتباه کارفرما نیست، بلکه ممکن است به دلیل عملکرد نادرست کارگر حادثه‌ای رخ دهد که موجب وقوع حادثه شود. در این صورت اگر کارفرما بتواند ثابت کند که کارگر مقصر بوده است، قانون کارگر را مسئول حادثه می‌داند و کارگر باید جبران خسارت کند.

در نتیجه، برای جلوگیری از وقوع حوادث و مشکلات احتمالی بهتر است در زمان عقد قرارداد از مشاوره حقوقی غافل نشوید. آشنایی با قوانین کار و جزئیات قرارداد برای طرفین (کارگر و کارفرما) الزامی است و از وقوع بسیاری از اختلافات جلوگیری خواهد نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

امتیاز شما به این مقاله
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید