1. خانه
  2. مراحل اعلام مفقودی چک
مراحل اعلام مفقودی چک

مراحل اعلام مفقودی چک

  • ۱۴۰۳-۰۱-۳۱
  • 0 لایک
  • 2509 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

وقتی چکی می‌نویسید و مفقود یا به سرقت می‌رود، باید سریعاً برای محافظت از مال خود اقدام کنید. اگرچه برخی استثناها وجود دارند اما معمولاً بهتر است مفقودی را فوراً به بانک خود گزارش دهید و اگر هنوز نقد نشده است، آن را باطل کنید. درحقیقت، بعد از گم شدن چک باید مراحل اعلام مفقودی چک را انجام دهید. این کار برای پیشگیری از خطرات است که شاید منجر به ایجاد مشکلات زیاد برای شما شود. در این بررسی به اهمیت اعلام مفقودی چک و مراحل انجام آن می‌پردازیم.

اهمیت اعلام مفقودی چک

در صورت عدم اعلام مفقودی چک، امکان سوء استفاده از چک و ایجاد مشکلات فراوان برای شما وجود دارد. به دلیل که چک مورد نظر نقش پول را بازی می‌کند و فرد می‌تواند آن را نقد کند. به ویژه در مورد چک‌ها با مبالغ بالا، خطر نقد شدن چک مفقودی بسیار بالاست.

گاهی اوقات این مشکل باعث دگرگون شدن زندگی یک فرد می‌شود و باعث خواهد شد تا او زحمات چندین ساله خود را یک شبه از دست بدهد. همچنین مفقودی چک می‌تواند سرقت، کلاهبرداری یا جعل باشد. شما باید بعد از مفقودی چک، اقدامات لازم را برای باطل کردن آن انجام دهید. برای درک بیشتر خطرات مفقودی چک، می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

 

مراحل اعلام مفقودی چک

مراحل اعلام مفقود شدن چک به شرح زیر هستند:

مراجعه به بانک برای اعلام مفقودی

اگر مشکوک هستید که چکی مفقود شده یا به سرقت رفته است، ابتدا باید با بانک خود تماس بگیرید. اگر چک قبلاً نقد نشده است، می‌توانید درخواست کنید که آن را توقف پرداخت کنند. این یک درخواست رسمی است که در صورت واریز یا ارائه چک توسط بانک پرداخت نشود. توقف پرداخت چک‌های شخصی معمولاً تا شش ماه طول می‌کشد.

معمولاً می توانید با تماس با بانک یا مراجعه به شعبه، باطل شدن چک را درخواست کنید. برخی از مؤسسات مالی نیز به شما این امکان را می‌دهند که این کار را به صورت آنلاین انجام دهید. برای قرار دادن توقف پرداخت در چک، باید شماره چک، مبلغ دقیق چک و اینکه به چه کسی پرداخت کرده‌اید را بدانید. اگر هر یک از آن اطلاعات را اشتباه ارائه کنید، ممکن است چک همچنان نقد شود.

نکته: طبق ماده ۱۴ قانون صدور چک، صادرکننده پس از مفقود شدن چک باید کتباً دستور عدم پرداخت یا ابطال آن را به بانک بدهد.

2 3

پرداخت هزینه باطل کردن چک

هزینه‌های ابطال چک بسته به نوع بانک متفاوت خواهد بود. برخی از بانک‌ها برای مشتریانی که انواع خاصی از حساب‌ها را دارند، کارمزد را معاف می‌کنند و برخی دیگر در صورت سفید بودن چک‌هایی که مفقود شده یا به سرقت رفته بودند، کارمزدی دریافت نمی‌کنند. شما باید برای پرداخت هزینه برای ابطال چک آماده باشید و اگر چک مفقودی را پیدا نکردید پس از انقضای مدت نگهداری شش ماهه، ممکن است نیاز به پرداخت مجدد آن داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که مبلغی را که چک برای آن نوشته شده است در مقابل نیاز به ابطال چک بر روی آن متعادل کنید. اگر مبلغ چک کمتر از کارمزدی باشد که برای باطل کردن آن می‌پردازید، احتمالاً ارزش انجام دادنش را ندارد. همچنین کارمزد به ازای هر چک است، بنابراین اگر چندین چک به سرقت رفته‌اند، باید برای هر کدام مبلغ مشخصی را پرداخت کنید.

انجام اقدامات ضروری برای گم شدن چک

ابطال چک راه خوبی است اما شاید بخواهید برخی از اقدامات دیگر را نیز انجام دهید. اگر مشکوک به فعالیت مجرمانه هستید، امکان گزارش به پلیس نیز وجود دارد. اگر فکر می‌کنید چک از پست به سرقت رفته است، باید آن را به دفتر خدمات پستی گزارش دهید.

اگر کل دسته چک دزدیده شد یا اگر مشکوک به کلاهبرداری هستید، ممکن است بخواهید حساب خود را مسدود یا متوقف کنید، یا حساب را به طور کامل ببندید و حساب جدیدی باز کنید. هر بانک سیاست‌های متفاوتی دارد، بنابراین بهتر است برای بررسی گزینه‌های خود با یک وکیل مجرب مشاوره حقوقی بگیرید.

مراقبت از سرقت هویت و اطلاعات شخصی

پس از دزدیده شدن چک، خطرات مشابه سرقت هویت پس از دزدیده شدن دسته چک یا کارت‌های اعتباری است. شما باید گزارش‌های اعتباری خود را در چند ماه آینده نظارت کنید. می‌توانید روی گزارش‌های اعتباری نشانه‌ای تنظیم کنید که بیان می‌کند بانک باید قبل از اینکه به شما پول قرض دهد یا اینکه گزارش اعتباری شما را مسدود کند، با شما تماس بگیرد.

 

اگر به خرید خانه یا ماشین فکر می‌کنید، ممکن است مسدودی گزارش اعتباری خیلی راحت نباشد اما این کار می‌تواند گزارش اعتباری شما را ذخیره کرده و شما را از ایجاد یک آشفتگی بزرگ در آینده دور کند. اگر قربانی سرقت هویت شدید، باید از خود محافظت کنید تا بتوانید از بانک پول خود را پس بگیرید. برای اطلاع از شرایط لازم برای حفظ هویت حساب به بانک خود مراجعه کنید.

انجام اقدامات پیشگیرانه در مفقودی چک

اتخاذ تدابیر عاقلانه برای جلوگیری از مفقود شدن یا سرقت چک‌ها در وهله اول می‌تواند شما را از یک سردرد بزرگ نجات دهد. اگر مجبور نیستید چک ننویسید. اکثر بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری خدمات بانکداری آنلاین ارائه می‌دهند و بسیاری از تراکنش‌ها اکنون می‌توانند به صورت آنلاین انجام شوند که نیاز به نوشتن چک را به کلی از بین می‌برد.

اگر باید چک بنویسید، با دسته چک خود مانند پول نقد رفتار کنید. آن را در خانه در جای امن نگهداری کنید. اگر چکی را پست می‌کنید، بسته به مبلغ چک ممکن است بخواهید آن را از طریق شرکت پست ارسال کنید. اما مهمترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از این اتفاق انجام دهید این است که روزانه حساب جاری خود را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید به سرعت هرگونه فعالیت یا هزینه‌های جعلی را شناسایی کنید. این کار می‌تواند در درازمدت در زمان و پول شما صرفه جویی کند.

نکات مهم در اعلام مفقودی چک

در زمان مفقودی چک باید به برخی نکات مهم زیر توجه کنید:

  • فقط صاحب حساب می‌توانید چک گم شده را اعلام مفقودی کند.
  • سریع‌ترین حالت ممکن برای اعلام مفقودی بکنید، استفاده «سامانه ساد» است.
  • حداکثر ظرف مدت یک هفته به مراجع ذیصلاح قضایی مراجعه کنید. با اینکه می‌توانید گواهی مربوط به مفقودی چک و درخواست رسیدگی به مفقود شدن آن دریافت کنید.
  • اگر چک رمزدار شما گم شده یا به سرقت رفته است، شما نمی‌‌توانید اقدامی برای اعلام مفقودی چک رمزدار کنید.
  • برای چک تضمینی و چک مسافرتی نیز هیچ اقدامی برای مسدود کردنش وجود ندارد.
  • درخواست رسیدگی به مفقودی چک و صدور گواهی مفقودی باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه ارسال شود.
  • صادرکننده باید گواهی مفقودی چک صادره را به مراجع ذیصلاح قضایی و فرم شکایت را به بانک به منظور تمدید مهلت حکم عدم پرداخت ارائه دهد.
  • مراجعه به شورای حل اختلاف به مفقود شدن چک مربوط خواهد بود اما در صورت سرقت انواع چک یا جعل آن باید در دادگاه طرح دعوی شود.

کلام آخر

برای اعلام مفقودی چک، دارنده آن باید به بانک مراجعه و درخواست عدم پرداخت کند. سپس صادرکننده باید برای شکایت مفقودی چک به مراجع ذیصلاح (شورای حل اختلاف یا دادسرا) مراجعه کند و گواهی مفقودی و برگه شکایت چک مفقود شده را مجدداً به بانک تحویل دهد. اگر دادگاه مفقود شدن چک را تشخیص دهد، چک را باطل اعلام می‌کند. در هر صورت مهم است از چک خود به خوبی مراقبت کنید. چک مانند پول نقد است و اگر گم شود و به دست کسی برسد، ممکن است از آن سوء استفاده کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مفقودی چک از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

امتیاز شما به این مقاله
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید