1. خانه
  2. حضانت فرزند بعد از فوت پدر | آیا فرزندان از مادر جدا می شوند؟
حضانت فرزند بعد از فوت پدر | آیا فرزندان از مادر جدا می شوند؟

حضانت فرزند بعد از فوت پدر | آیا فرزندان از مادر جدا می شوند؟

  • ۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • 0 لایک
  • 2867 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

حضانت فرزند بعد از فوت پدر با چه کسی است و تحت چه شرایطی حضانت به مادر یا دیگریتعلق می گیرد؟ یکی از دغدغه های افراد خانواده ی داغ دیده حضانت و نگهداری از فرزندان متوفی است. این مورد مسئله ی مهمی است و باید مشخص گردد اموال، امور تربیتی و نگهداری فرزند یا فرزندان قبل از بزرگسالی بر عهده ی چه کسی می باشد. ما در این مطلب به صورت کامل برای شما شرح خواهیم داد. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با مشاوران حقوقی و وکلای ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

حضانت چیست؟

حضانت به معنای مراقبت و هرگونه نگهداری جسمی، عاطفی، مادی و معنوی از فرزند یا فرزندان است. حضانت کودک تنها وظیفه پدر نیست و مادر نیز باید در حضانت فرزندان مشارکت داشته باشد. طبق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی حضانت حق و تکلیف والدین است.

پدر و مادر هردو مسئول تربیت اطفال خود هستند آنها موظفند تا زمانی که زنده اند از فرزند خود نگهداری کنند. جنسیت فرزند در این موضوع هیچ تاثیری ندشته و هر دو به یک اندازه در نگهداری فرزندانشان مسئول هستند.

در بحث حضانت مهم ترین بحث مصلحت فرزند است. در مواقعی ممکن است مصلحت فرزند ایجاب کند که پیش والدینش نباشد. در این صورت دادگاه خانواده را را بر این صادر می کند که کودک به شخص دیگری که بتواند حضانت آن را داشته باشد و حتی در صورت نیاز به مراکزی مانند بهزیستی، سپرده شود.

چند نکته در مورد حضانت:

  • طبق قانون پدر و مادر باید از فرزندشان چه دختر و چه پسر نگهداری کنند و حق ندارند از نگهداری آن ها امتناع کنند. در صورتی که پدر و مادر از این کار امتناع کنند، داداگاه به تقاضا از قیم یا آشنایان کودک، پدر و مادر را مجبور به این کار می کند در صورتی که باز هم از این کار خودداری کنند، دادگاه فرزند را به یکی از آشنایان می دهد و خرج کودک را باید پدر بدهد. اگر پدر فوت شده باشد مادر این مسئولیت را دارد .
  • مطابق با قانون مدنی هرکدام از والدین که حضانت فرزند را در اختیار ندارد حق دارد که در فواصل معینی فرزند خود را ببیند .
  • حضانت فرزندان مشترک زوجین دختر و پسر بعد از فوت پدر با مادر است به شرطی شرایط اخلاقی مناسبی داشته باشد.

در ادامه به تفاوت بین حضانت فرزند پسر بعد از فوت پدر و حضانت فرزند دختر بعد از فوت پدر می پردازیم .

حضانت فرزند پسر بعد از فوت پدر

پس از فوت پدر، حضانت فرزند پسر برعهده مادر است و در حالت عادی هیچ فردی حتی پدربزرگ نمی تواند ادعای حضانت پسر را داشته باشد.

حضانت فرزند به طور کلی تا سن پازده سالگی است. البته عموما بعد از جدایی پدر و مادر از هم فرزند پسر باید انتخاب کند که با کدام یک زندگی کند. اما بعد از فوت پدر باید با مادر خود زندگی کند.

custody 1200x800 1

حضانت فرزند دختر بعد از فوت پدر

در صورتی که فرد متوفی داری فرزند دختر باشد، ممکن است این سوال ایجاد شود که حضانت دختر پس از فوت پدر با چه کسی است؟ حضانت فرزند دختر طبق قانون همانند حضانت فرزند پسر با مادر است؛ اما دختر تا سن بلوغ می تواند تحت ولایت جد پدری خود باشد. در صورتی ابهام و نیاز به مشاوره حقوقی تلفنی هم اکنون با ما تماس بگیرید.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر تا چند سالگی است؟

حال که دانستیم حضانت فرزند بعد از فوت پدر با چه کسی است، باید بدانید که تا چند سالگی حضانت آن ها ادامه دارد؟

فهمیدیم که حضانت فرزند تا آخر عمر به دست پدر و مادر است و اینکه بعد فوت پدر حضانت فرزند چه دختر و چه پسر بدست مادر است. اما پسران می توانند بعد رسیدن به سن بلوغ و بزرگ شدن به مادر خود در گذران زندگی کمک کنند. در واقع مادر موظف است تا زمانی که در توان دارد، مایحتاج فرزندان خود را تامین نماید.

حضانت فرزند بعد فوت پدر و ازدواج مجدد مادر

اما اگر مادر پس از فوت پدر ازدواج کرده باشد، حکم حضانت چگونه صادر می شود؟ توضیح دادیم بعد از فوت حضانت با مادر است اما ولایت و قومیت فرزندان بعد از فوت پدر به دست پدربزرگ آن ها است. حضانت بحثی کاملا جدا از قومیت و امور مالی فرزند است و بعد از فوت پدر هیچکس نمی تواند حضانت را از مادر بگیرد. حتی اگر مادر ازدواج مجدد کرده باشد، همچنان طبق قانون حضانت با مادر و ولایت و قومیت با جد پدری است.

می توان گفت که آیا پدربزرگ بعد از ازدواج مادر، می تواند حضانت فرزندان را از او بگیرد و تقاضای صلب حضانت کند؟ در این باره هیچ قانونی صدق نمی کند اما با توجه به قوانین دیگر این اتفاق ممکن نیست و هیچکس نمی تواند حضانت را از مادر بگیرد؛ مگر اینکه دادگاه تشخیص دهد مادر شرایط و صلاحیت نگهداری از فرزندان را ندارد. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی تلفنی رایگان با ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

– آیا اجرای وصیت پدر مبنی بر به عهده گرفتن حضانت فرزند بعد از فوت پدر، توسط پدر بزرگ امکان پذیر است؟

  • خیر طبق قانون مدنی به هیچ وجه امکان پذیر نیست؛ مگر اینکه مادر توانایی حضانت از فرزندش را نداشته باشد. در این صورت حضانت به پدربزرگ تعلق می گیرد.

-اگر پدر و مادر هردو فوت کرده باشند و پدربزرگ فرزند شرایط نگهداری را نداشته باشد حضانت بچه به دست چه کسی است؟

  • حضانت کودک در این شرایط به دست برادر بزرگ پدر کودک (عموی کودک) است.

-اگر پدربزرگ فرزندی که حضانتش به دست مادرش است، بفهمد که مادر شرایط نگهداری از نوه اش را ندارد باید چه کند؟

  • باید با آوردن شواهد و مدارک موجه و ارائه آن به دادگاه بتواند این ادعا را ثابت کند.

-آیا حضانت فقط تامین حقوق مادی فرزندمان است؟

  • خیر کسی که حضانت فرزند را برعهده می گیرد، باید تمامی مسئولیت های عاطفی، اجتماعی و… را عهده دار شود.

-طبق قانون مدنی اگر پدر و مادر در حضانت فرزند کوتاهی کنند چه اقدامی صورت میگیرد؟

  • دادگاه اول با مشاوره به آن ها کمک می کند. اما اگر بی اعتنایی ادامه داشته باشد، فرزند را به یکی از خویشاوندان نزدیک واگذار می کنند.

-آیا فرزند پسر می تواند بعد از رسیدن به سن بلوغ (پانزده سالگی) در صورت نبود پدر و حضانت مادر زندگی مستقل شکل دهد؟

  • خیر زیرا حضانت فرزند بعد از فوت پدر تا سن ۱۸ سالگی به عهده مادرش است و فقط در صورتی که پدر و مادرش از هم جدا شده باشند می تواند در این سن ( ۱۵ سالگی) زندگی با پدر یا مادر را انتخاب کند.

در نهایت به یاد داشته باشید وجود یک مشاوره وکیل خانواده خوب می تواند به دریافت حضانت فرزند (در صورتی که صلاحیت آن را داشته باشید) به شما کمک کند.

می توانید سوالات خود را در ارتباط با حضانت فرزند بعد از فوت پدر در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخ آن را دریافت نمایید. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه با ما تماس بگیرید.

۴/۵ - (۳ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید