1. خانه
  2. تقاضای اعسار و تقسیط مهریه
تقاضای اعسار و تقسیط مهریه

تقاضای اعسار و تقسیط مهریه

  • ۱۴۰۳-۰۲-۰۱
  • 0 لایک
  • 3130 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

آیا با مفهوم اعسار از پرداخت مهریه آشنا هستید؟ آیا می‌دانید مهریه تحت چه شرایطی قسط بندی می‌شود؟ مراحل طرح دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و قسط بندی آن به چه صورت است؟ برای دانستن پاسخ تمامی این سوالات با ما همراه باشید.

اعسار یا تقسیط مهریه به چه معناست؟

مهریه جزو حقوق مادی زن است و هرگاه مطالبه نماید و یا در زمان طلاق مرد موظف است مهریه را به طور کامل به زن پرداخت نماید. اما در صورتیکه مرد توانای مالی کافی نداشته باشد و نتواند مهریه را به صورت یکجا پرداخت کند، قاضی مهریه را قسط بندی می‌کند. بر اساس ماده ۲۷۷ قانون مدنی اعسار یعنی مهلت دادن برای پرداخت یا تقسیط دین. البته در بیشتر موارد قاضی با بررسی وضعیت مالی مرد حکم تقسیط مهریه را صادر می‌نماید و کمتر پیش می‌آید که مهریه به بعد موکول شود و به مرد مهلت داده شود. به طور کلی اعسار یعنی مهلت دادن برای ادای دین و تقسیط یعنی قسط بندی کردن دین.

تقسیط مهریه

زمانی که زن مهریه خود را مطالبه نمود و دادگاه حکم پرداخت مهریه را صادر نموده و مرد را موظف به پرداخت مهریه می‌نماید. پس از اینکه حکم صادر شد و مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه را نداشت، از طریق مراجعه به دفاتر خدمات قضایی دادخواستی را با عنوان اعسار تنظیم می‌نماید و از دادگاه می‌خواهد که به وی مهلت بدهد.

 

 

با ارائه این دادخواست دادگاه به مرد مهلت می‌دهد تا بتواند ناتوانی خود برای پرداخت مهریه را با ارائه مدارک لازم به دادگاه ثابت کند. پس از اثبات این موضوع دادگاه با توجه به درآمد مرد، مهریه را قسط بندی می‌کند. برای کسب اطلاعات کامل‌تر می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده نموده و سوالات خود را از مشاوران ما بپرسید.

شرایط طرح دادخواست اعسار

مرد برای طرح دادخواست اعسار از پرداخت مهریه باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • عدم توانایی مالی خود را باید با ارائه مدارک مالی به دادگاه ثابت کند.
  • دو نفر شهادت دهند که مرد هیچ مال و دارایی ندارد و درآمد وی تنها به قدر گذران زندگی است.
  • مرد نباید تاجر باشد زیرا طرح دعوای اعسار برای تاجر قابل قبول نیست مگر اینکه ثابت کند ورشکسته شده است.

همچنین در زمان طرح دادخواست اعسار از پرداخت مهریه مرد باید مدارک زیر را نیز ضمیمه نماید:

  • دادنامه دادگاه که برای محکومیت وی به پرداخت مهریه صادر شده است
  • گزارش کامل کلیه اموال غیر منقول و منقول.
  • استعلام کلیه حساب‌های بانکی برای تعیین میزان دارایی مالی وی
  • گزارش تمامی نقل و انتقلات مالی طی یک سال اخیر

تا زمانیکه مرد حکم اعسار از سوی دادگاه را در دست داشته باشد و برای اثبات عدم توانایی مالی خود به دنبال جمع آوری مدارک باشد، زن نمی‌تواند تقاضای حبس مرد را داشته باشد. برای دریافت مشاوره تلفنی حقوقی با ما در تماس باشید.

 

مهریه

 

چند نکته مهم در مورد تقسیط مهریه

  • اگر مهریه قسط بندی شده باشد و پرداخت مقداری از مهریه بعد از طلاق نیز ادامه داشته باشد، در این حالت ازدواج مجدد زن موجب نمی‌شود تا حق دریافت مهریه از بین برود. مرد باید باقی مهریه را در زمان مشخص شده پرداخت نماید.
  • اگر عدد مهریه ۱۱۰ سکه باشد، می‌توان به دلیل نپرداختن آن حکم جلب مرد را از دادگاه دریافت نمود. بدین ترتیب اگر مرد پس از تقسیط مهریه از پرداختن آن امتناع ورزد، زن می‌تواند از وی شکایت نموده و به کمک قانون مهریه خود را از مرد دریافت کند.
  • اگر مرد پس از طلاق اقساط مهریه را پرداخت نکند، زن می‌تواند مرد را ممنوع الخروج کند.
  • درخواست تغییر اقساط تعیین شده از سوی دادگاه توسط مرد به بهانه عدم توانایی در پرداخت آن پذیرفته نخواهد بود و مرد باید مطابق با حکم صادر شده مهریه را تا آخر پرداخت کند.
  • برای مهریه بالاتر از ۱۱۰ عدد سکه زن نمی‌تواند درخواست حکم جلب مرد را داشته باشد و تنها در صورتیکه مرد اقساط مهریه را پرداخت نکند زن می‌تواند اموال مرد را توقیف کند و اگر مرد کارمند باشد، طبق قانون هر ماه یک سوم یا یک چهارم از حقوق مرد به وی تعلق می‌گیرد.

اعسار از مهریه در صورت درخواست طلاق از طرف مرد

اگر درخواست طلاق از طرف مرد باشد، برای تعیین نحوه پرداخت مهریه دو حالت وجود خواهد داشت:

اول، اگر پیش از آنکه مرد درخواست طلاق کند زن دادخواست اجرای مهریه را به دادگاه فرستاده باشد، مرد باید به همان شعبه از دادگاه که زن دادخواست مهریه را طرح کرده است رفته و تقاضای اعسار از پرداخت مهریه را داشته باشد و دادگاه در مورد تقسیط مهریه حکم نهایی را صادر خواهد کرد.

دوم، اگر زن پیش از درخواست طلاق مرد، مهریه خود را به اجرا نگذاشته باشد، مرد می‌تواند در همان دادگاهی که دادخواست طلاق را ارائه داده است درخواست اعسار از پرداخت مهریه را مطرح کند. مرد باید برای ثبت دادخواست اعسار از مهریه به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و دادخواست خود را به دادگاه مورد نظر ارسال کند. دادگاه نیز با توجه به شرایط مالی مرد مهریه را قسط بندی خواهد کرد و حکم نهایی صادر می‌شود.

 

 

نحوه رسیدگی به تقاضای اعسار از مهریه

پس از اینکه در دادگاه خانواده حکم تقسیط مهریه صادر شد، در صورتیکه مرد از اجرای حکم و پرداخت اقساط امتناع کند دادگاه تا سه بار برای مرد اخطاریه ارسال می‌نماید، در صورت عدم توجه مرد به اخطاریه، زن می‌تواند با کمک وکیل مهریه از دادگاه حکم جلب مرد را دریافت نماید.

نکته مهمی که در خصوص پرداخت اقساط مهریه وجود دارد این است که پرداخت اقساط می‌تواند توسط هر فردی از جانب مرد و به نیابت از او انجام شود اما دریافت اقساط مهریه تنها باید توسط زن انجام شود مگر اینکه زن به شخص خاصی مانند وکیل خود وکالت داده باشد و او بتواند اقساط مهریه را دریافت کند و به زن برساند.

اعتراض به نحوه تقسیط مهریه

اگر زن به نحوه قسط بندی مهریه اعتراض داشته باشد می‌تواند اعتراض خود را به دادگاه اعلام کند و با اثبات میزان توانایی مرد در پرداخت مهریه، مقدار هر قسط مهریه را تغییر دهد. همچنین اگر مرد به نحوه قسط بندی مهریه معترض باشد می‌تواند با ارائه مدارک لازم برای اثبات توانایی مالی خود مقدار قسط و مدت زمان تعیین شده برای پرداخت هر قسط را تغییر دهد. توصیه می‌شود پیش از اعتراض حتما از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده نموده و از نحوه طرح دادخواست و چگونگی ثبت اعتراض مطلع شوید.

مهلت تقاضای اعسار از پرداخت مهریه

  • مرد تا یک ماه پس از صدور حکم محکومیت به پرداخت مهریه می‌تواند برای طرح دادخواست اعسار از پرداخت مهریه اقدام نماید و در این مدت یا باید تمام مهریه را به زن پرداخت کند و یا تقاضای اعسار خود را ثبت کند.
  • در این یک ماه زن نمی‌تواند حکم جلب مرد را بگیرد، اما اگر در طول این یک ماه مرد نسبت به پرداخت مهریه یا طرح دادخواست اعسار اقدامی انجام نداده باشد، زن می‌تواند از وی شکایت کند و حکم جلب او را از دادگاه بگیرد.
  • مرد تنها در صورتی می‌تواند آزاد شود که زن از شکایت خود صرف نظر کند و یا مرد بتواند وثیقه گذاشته و تضمین کند که در زمان مشخص مهریه را قسط بندی کرده و اقساط را در زمان مشخص به زن پرداخت نماید.
  • اگر مرد نتواند ثابت کند که از نظر مالی توانایی پرداخت مهریه را ندارد و یا در این فرصت یک ماهه هیچ اقدامی انجام ندهد، محکوم به پرداخت مهریه به صورت یکجا است و در صورت عدم توانایی برای پرداخت، دادگاه حکم توقیف حقوق و اموال مرد را صادر خواهد کرد.

جهت دریافت مشاوره حقوقی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهریه با مشاوران ما در ارتباط باشید.

امتیاز شما به این مقاله
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید