1. خانه
  2. ابراء مهریه با سند عادی چیست و چه شرایطی دارد؟
ابراء مهریه با سند عادی چیست و چه شرایطی دارد؟

ابراء مهریه با سند عادی چیست و چه شرایطی دارد؟

  • ۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • 0 لایک
  • 3165 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

در طلاق توافقی یا درخواست طلاق از طرف زن ممکن است زن برای راضی کردن مرد، تمام مهریه یا بخشی از آن را ببخشد. در طلاق توافقی ممکن است یکی از توافقات میان زن و مرد بخشش مهریه باشد و در طلاق از طرف زن نیز، گاهی زن برای جلب رضایت مرد برای طلاق، به دادگاه اعلام می‌کند که در قبال گرفتن حکم طلاق مهریه خود را خواهد بخشید. در ادامه به نحوه بخشش مهریه و شرایط تنظیم آن خواهیم پرداخت.

منظور ابراء مهریه چیست؟

ابراء به معنی دینی را از گردن شخصی برداشتن. در ماده ۲۸۹ قانون مدنی تعریف ابراء اینطور آمده است: ابراء بدین معناست که فرد طلبکار به اختیار خود از طلب و حق خود صرف نظر کند. بدین ترتیب ابراء مهریه به معنی بخشیدن مهریه است و مرد از پرداخت مهریه معاف می‌شود. زن با ابراء مهریه از حق قانونی خود صرف نظر می‌کند و دیگر نمی‌تواند مهریه خود را مطالبه کند. ابراء مهریه به دو حالت انجام می‌شود. ابراء مهریه در دفاتر اسناد رسمی و ابراء مهریه با سند عادی. در این مقاله قصد داریم ابراء مهریه با سند عادی را به طور کامل شرح دهیم. با ما در مشاوره حقوقی همراه باشید.

 

ابراء مهریه با سند عادی

هرگاه زن برای تصمیم خود برای بخشیدن مهریه را به صورت کتبی اعلام نماید، ابراء با سند عادی صورت گرفته است. زمانیکه ابراء جزئی از توافقات طلاق باشد باید در صورت جلسه ذکر شود. البته گاهی نیز ممکن است زن و مرد تصمیم بر جدایی نداشته باشند و زن مهریه خود را ببخشید. در این حالت نیز زن می‌تواند تحت عنوان سندی عادی تصمیم خود را ثبت کند.

ابراء مهریه قابل برگشت است؟

اگر زن پس از بخشیدن مهریه خویش پشیمان شود و بخواهد درخواست خود را پس بگیرد، قانون این اجازه را به وی نخواهد داد. به همین علت زن باید قبل از اقدام برای بخشیدن مهریه با وکیل مهریه مشورت کند و در مورد این تصمیم مطمئن باشد، زیرا هیچ راه بازگشتی وجود نخواهد داشت. حتی از راه قانونی نیز امکان مطالبه مهریه وجود نخواهد داشت.

اگر ابراء مهریه برای انجام طلاق باشد، در زمان اجرای حکم طلاق، زوجین دادنامه بخشش مهریه را باید در دفتر ثبت طلاق به همراه داشته باشند تا حکم طلاق اجرا شود. اما اگر تا زمان اتمام اعتبار رای دادگاه زوجین برای طلاق اقدامی نکرده باشند و به دفتر ثبت طلاق مراجعه نکنند، ابراء مهریه باطل می‌شود. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تر با مشاوران حقوقی ما در مشاوره حقوقی تلفنی در تماس باشید.

حضور شاهد برای بخشیدن مهریه

بخشیدن مهریه معمولا از روی رضایت انجام می‌شود و ممکن است برای انجام طلاق توافقی صورت گیرد و گاهی در صورت ادامه زندگی زن مهریه خود را می‌بخشد. اما در برخی از مواقع مرد زن را وادار به بخشش مهریه می‌کند و زن بدون رضایت و بر خلاف میل درونی مجبور به انجام این کار می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از زور و یا جلوگیری از تصمیم احساسی زن و بخشش مهریه حضور شاهد بهتر خواهد بود.

در دفتر خانه دو نفر شاهد مرد بالغ از طرف زن باید حضور داشته باشند و اجازه پدر برای بخشیدن مهریه الزامی است. این شرط برای جلوگیری از عواقب جبران ناپذیر ابراء مهریه است. زیرا ممکن است زن بعدا از این کار خود پشیمان شود. اما اگر با وکیل مشورت کند و یا شاهد داشته باشد، بهتر خواهد توانست تصمیم بگیرد که مهریه خود را ببخشد یا خیر.

همچنین حضور شاهد از طرف مرد نیز برای اثبات رضایت زن در زمان امضای سند بخشش مهریه می‌تواند مفید باشد و اگر زن در دادگاه ادعا کند که به اجبار مرد اقرار نامه را امضا کرده است مرد می‌تواند از شاهدین بخواهد که عدم صحت این ادعا را شهادت دهند. توصیه می‌شود در تمامی مراحل تنظیم اقرار نامه، توافق نامه و دادخواست از وکیل حقوقی مشورت گرفته و از راهنمایی ایشان بهره مند شوید.

عواقب عدم حضور شاهد

در زمان بخشیدن مهریه قانون برای حضور شاهد الزامی تعیین نکرده است و این امر تنها برای جلوگیری از عواقب این عمل انجام می‌شود. به عنوان مثال اگر مرد و زن در منزل خود و بودن هیچ شاهدی اقدام به نوشتن بخشش مهریه نمایند و هر دو برگه را امضا کنند، مرد می‌تواند برگه را به عنوان سندی رسمی و مورد قبول قانون به دادگاه ارائه دهد اما اگر زن ادعا کند که به زور برگه را امضا کرده است، به دلیل اینکه شاهدی ندارد، مورد قبول دادگاه نخواهد بود. همچنین مرد برای اثبات خلاف این موضوع نیاز به شاهد دارد تا بتواند رضایت زن در زمان امضا را اثبات کند. در غیر اینصورت مرد نمی‌تواند ابراء مهریه از سوی زن را ثابت کند. برای جلوگیری از هر گونه زیان مالی با مشاوره حقوقی تلفنی تماس برقرار نموده و راهنمایی لازم را دریافت نمائید.

عواقب

عواقب بخشیدن مهریه

  • زن نمی‌تواند مهریه خود را پس بگیرد و بخشش مهریه را باطل کند و این حق مادی خود را از دست می‌دهد.
  • اگر زن مهریه خود را بخشیده باشد و بخواهد طلاق توافقی بگیرد، باید مالی را به مرد بپردازد و این موضوع برای زن زیان مالی سنگینی به همراه خواه داشت. همچنین اگر زن بخواهد از مرد طلاق بگیرد و درخواست طلاق از طرف زن باشد و مرد راضی به طلاق نباشد، زن دیگر هیچ شانسی برای راضی کردن مرد نخواهد داشت. به همین علت پیش از بخشیدن مهریه حتما از مشاوره حقوقی رایگان تلفنی استفاده کنید.
  • اگر زن پس از عقد و در دوران عقد مهریه خود را به هر علتی به مرد ببخشد و بنا به دلایلی بخواهند از یکدیگر جدا شوند، به دلیل اینکه زن و مرد با هم رابطه زناشویی نداشته‌اند و زندگی مشترک خود را آغاز نکرده‌اند، نصف مهریه باید به زن پرداخت شود.

نمونه اقرار نامه بخشش مهریه

سرکار خانم ……..فرزند آقای ……….. به شماره شناسنامه ……….. و کد ملی ……………. و آدرس محل سکونت ……………………. زوجه سند نکاحیه شماره ………………..

به موجب این سند، اقرار نموده است که تمامی مهریه درج شده در سند نکاحیه را به همسر خود آقای ……………. فرزند آقای …………… به شماره شناسنامه …………… و کد ملی …………….. ابراء نموده و زوج از پرداخت مهریه معاف خواهد بود و زوجه در خصوص مهریه هیچ گونه حق ادعا و مطالبه‌ای نخواهد داشت.

با تنظیم این اقرار نامه و ثبت آن زن دیگر هیچ گونه حق اعتراض و اظهار پشیمانی نخواهد داشت.

 

مدارک لازم برای بخشش مهریه

زن باید در زمان تنظیم اقرار نامه سند ازدواج و مدارک شناسایی و هویتی را به همراه داشته باشد. سن زن باید بالای ۱۸ سال باشد تا بتواند برای بخشش مهریه اقدام کند. بیشتر دفاتر ثبت اسناد از ثبت اقرار نامه بدون حضور شاهد اجتناب می‌کنند و زن یا مرد را ملزم به همراه داشتن یک یا دو نفر شاهد می‌نمایند. این امر برای زن اهمیت بیشتر دارد و باید یکی از نزدیکان وی مانند پدر یا برادر در دفتر حضور داشته باشند.

به طور کلی، برای انجام هر گونه اقدام حقوقی بهتر است که با وکیل متخصص و با تجربه مشورت شود زیرا مسائل حقوقی پیچیدگی خاص خود را دارند و درک قوانین برای تمامی افراد جامعه امکان پذیر نخواهد بود. مشاوره تلفنی حقوقی رایگان همیشه و در هر زمان برای ارائه خدمات آماده خواهد بود و وکلای ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

۴.۳/۵ - (۱۰ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید