1. خانه
  2. شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی | مراحل و چگونگی شکایت
شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی | مراحل و چگونگی شکایت

شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی | مراحل و چگونگی شکایت

  • ۱۴۰۳-۰۱-۳۱
  • 2 لایک
  • 2713 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

افزایش دسترسی به اینترنت علاوه بر مزایا، معایبی نیز به‌همراه داشته است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بالا رفتن میزان جرایم اینترنتی، مانند کلاهبرداری است. البته با شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی و جدی گرفتن این موضوع تا حد زیادی می‌توان حجم اینگونه جرایم در فضای اینترنت را کاهش داد. البته پروسه شکایت در چنین جرایمی معمولا سخت و زمان‌بر است که این مسئله باعث می‌شود، بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن اهمیت این موضوع، از انجام شکایت خودداری می‌کنند. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی تلفنی رایگان با ما در ارتباط باشید.

انواع کلاهبرداری‌های قابل شکایت در حوزه اینترنت

برای اقدام به شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی ابتدا باید اطمینان حاصل کرد که مشکل ایجاد شده در بستر اینترنت جرم محسوب می‌شود و در حوزه کلاهبرداری‌های اینترنتی قرار می‌‌گیرد. به‌عنوان مثال گاهی‌اوقات افراد به‌علت بی‌دقتی در انتخاب محصول در خرید اینترنتی دچار مشکل می‌شوند و محصول خریداری شده از آن‌ها پس گرفته نمی‌شود. این افراد نمی‌توانند در چنین موضوعی اقدام به شکایت بابت کلاهبرداری کنند.

 

 

فیشینگ

یکی از جرایم مهم در حوزه اینترنت که کلاهبرداری محسوب شده و با شکایت می‌توان به آن رسیدگی کرد فیشینگ یا درگاه پرداخت جعلی است. درچندسال اخیر این نوع از کلاهبرداری اینترنتی رواج زیادی داشته است. در این جرم، کلاهبرداران اطلاعات کامل حساب مشتریان را ذخیره می‌کنند و در زمان مناسب کل موجودی حساب مشتری را خالی می‌کنند.

فروشگاه‌های تقلبی

فروشگاه‌های اینترنتی تقلبی یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری در سطح اینترنت هستند، پرداخت مبلغ برای خرید محصولات این فروشگاه‌ها اغلب به‌‌صورت کارت به کارت است و تازمانیکه مشتریان متوجه تقلبی بودن فروشگاه شده و اقدام به شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی این‌چنینی کنند، مبلغ از حساب خارج می‌شود.

فیش جعلی

البته کلاهبرداری‌های اینترنتی قابل شکایت تنها مربوط به فروشندگان یک کالای خاص نیستند. گاهی‌اوقات خریداران نیز اقدام به جرم در فضای اینترنت می‌کنند که رایج‌ترین آن ساخت فیش جعلی و ارسال برای خرید محصولات، به‌خصوص محصولات گران‌قیمت است.

نحوه شکایت از کلاهبرداری‌های اینترنتی

چه ‌به‌عنوان فروشنده و چه ‌به‌عنوان خریدار، کلاهبرداری اینترنتی باید فورا پیگیری شود، درصورتیکه شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی به تعویق انداخته شود، احتمال فرار کلاهبرداران یا سخت شدن دسترسی به آن‌ها وجود دارد.

GettyImages 1050228750 78b205c15493434ca0fda93a37b0d095

طرح شکایت و تنظیم دادخواست

در گام اول شاکی یا مال‌باخته باید به یک دفتر الکترونیکی خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست شکایت خود را تنظیم کند. با طرح شکایت در این مراجع اولین قدم برای پیگیری وضعیت مال انجام می‌شود. در بعضی شکایات تنها با مراجعه به چنین دفاتری و تنظیم دادخواست رسیدگی به شکایت آغاز می‌شود اما در بعضی پرونده‌ها، بعد از تنظیم شکایت اولیه، مرحله بعدی ثبت در پلیس فتا می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوره حقوقی رایگان در ارتباط باشید.

ارائه اسناد و مدارک

بعد از تنظیم دادخواست تمام اسناد و مدارکی که مشکل را ثابت می‌کنند باید ضمیمه آن شوند. به‌عنوان مثال درصورتیکه شکایت از یک فروشگاه‌اینترنتی ثبت می‌شود باید اطلاعات کامل فروشگاه مانند آدرس در فضای مجازی، شماره تلفن و آدرس فیزیکی در صورت وجود، نوع جرم و… دقیقا مشخص شوند.

مرجع رسیدگی به شکایت

هرچند این‌روزها رسیدگی به شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی بسیار ساده‌تر از گذشته است و برای ثبت یک شکایت در این زمینه، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دادگستری و مراجع قضایی نیست اما در موارد خاص مانند کلاهبرداری‌های سنگین بهتر است روند شکایت حضورا انجام شود.

دادسرای جرایم اینترنتی

اولین و اصلی‌ترین مرجع برای رسیدگی به شکایت‌های حوزه اینرتنت، دادسرای جرایم اینترنتی است که دفاتر خدمات قضایی الکترونیکی زیر نظر آن‌ هستند. برای ثبت شکایت از یک جرم در بستر اینترنت، طرح شکایت اولیه باید در این محل انجام شود.

پلیس فتا

بعد از بررسی پرونده توسط دادیار و بازپرس ممکن است نیاز به اقدامات جدی‌تر مانند انجام تحقیقات، اقدام فوری و… باشد که در این شرایط پلیس فتا وارد عمل می‌شود. در واقع پلیس فتا دومین مرجعی است که برای شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی باید به آن مراجعه کرد.

 

 

دادگاه کیفری

در نهایت اگر در تحقیقات پلیس فتا و بررسی‌های سازمان جرایم، جرم اثبات شود پرونده به دادگاه کیفری ارجاع داده می‌شود تا ضمن صدور رای نهایی، اقدامات لازم برای دستگیری کلاهبرداران و مجازات آن‌ها انجام شود.

سرعت عمل در شکایت مانع ضرر و زیان در کلاهبرداری اینترنتی

یکی از مشکلات شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی، نداشتن جای مشخص و ثابت کلاهبرداران است. بنابراین دقت و سرعت عمل در انجام چنین شکایاتی اهمیت زیادی دارد. زمانیکه این کار زیر نظر یک وکیل مجرب و با مشورت او انجام شود احتمال نتیجه‌گیری از شکایت بیشتر می‌شود. یکی از خدمات سایت مشاوران حقوقی ارائه اطلاعات در زمینه چنین مسائلی است. مشاوره حقوقی رایگان به صورت تلفنی را به شما ارائه می‌کند، اگر درگیر یک پرونده کیفری و مالی هستید، حتما به این سایت مراجعه کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید