1. خانه
  2. وصول مطالبات و اهمیت مشاوره حقوقی
وصول مطالبات و اهمیت مشاوره حقوقی

وصول مطالبات و اهمیت مشاوره حقوقی

  • ۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • 0 لایک
  • 1832 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

مشکلات حقوقی از جمله مسائلی است که ممکن است در زندگی هر فردی اتفاق بیفتد. این مشکلات عمدتا با مال، آبرو و آینده افراد در ارتباط است و در صورت وقوع بایستی سریعا برطرف گردد. به منظور حل مشکلات حقوقی، کسب اطلاعات کافی در مورد مسائل حقوقی بسیار موثر خواهد بود. به دلیل اینکه برای طرح دعاوی و تنظیم دادخواست مناسب نیازمند اطلاعات حقوقی کامل هستید، لذا بهره مندی از مشاوره حقوقی رایگان تلفنی در جهت رفع مشکل کمک بزرگی خواهد بود.

بسیاری از افراد در مواجهه با مشکلات حقوقی، به دلیل عدم آگاهی و اقدام نامناسب ضرر و زیان غیر قابل جبرانی را متحمل می‌شوند. در خصوص مسائل مالی این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. شکست پرونده مالی عواقب بسیاری برای فرد متضرر به همراه دارد. یکی از مسائلی که در حوزه حقوقی مورد بحث قرار می‌گیرد، وصول مطالبات مالی است. موفقیت در این امر بدون دریافت مشاوره حقوقی وصول مطالبات کمی دشوار خواهد بود.

منظور از وصول مطالبات چیست؟

در تعاریف حقوقی دریافت بدهی از فرد بدهکار، وصول مطالبات نامیده می‌شود. طبق این تعریف شاید این کار بسیار ساده به نظر برسد، اما اینطور نیست. در واقع وصول مطالبات بدون کمک فردی متخصص و باتجربه کمی دشوار و گاها غیر ممکن خواهد بود. در شرایطی که فرد بدهکار از قبول پرداخت بدهی خود به فرد طلبکار امتناع می‌کند، فرد طلبکار به ناچار برای دریافت طلب خود باید از طریق قانون اقدام نماید. به همین علت توصیه می‌شود برای اطلاع از نحوه طرح شکایت و ارسال پرونده به دادسرا با مشاوران ما در مرکز مشاوره حقوقی در تماس باشید و پس از کسب اطلاعات کافی به مراجع قضایی مراجعه نمائید.

 

 

در قدم اول بایستی بدانید که مشکل شما در کدام دادگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و برای طرح دادخواست به چه نکاتی باید اشاره نمائید و چه مدارکی را باید پیوست دادخواست نمائید. با انجام مشاوره حقوقی می‌توانید تصمیم بگیرید که برای پیش بردن پرونده نیاز به وکیل دارید یا خیر.

انواع مطالبات و نحوه طرح دعوی و تنظیم شکوائیه

  • مطالبات پولی: در دعاوی وصول مطالبات طرفین پرونده عبارتند از بدهکار و طلبکار. بدهکار فردی است که دینی بر گردن دارد و طلبکار فردی است که مالی را از بدهکار طلب دارد. از نظر قانون تمامی دیون مالی و بدهی‌ها در دسته اموال منقول قرار می‌گیرند و در زمان طرح دعوی یا شکوائیه باید این مسئله ذکر گردد. شکوائیه یا دادخواست برای رسیدگی باید به دادگاه صالح ارجاع شود تا پرونده مورد بررسی قرار گیرد و حکم صادر گردد.
  • اسناد تجاری: سندی که برای انجام معاملات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، سند تجاری نام دارد. این اسناد جایگزین پول هستند و دارای ارزش مالی می‌باشند. اسناد تجاری معمولا به منظور ادای دین به مدت کوتاه کاربرد دارند و رایج‌ترین آنها عبارتند از: چک، برات و سفته. این اسناد در انجام معاملات تجاری کاربرد بسیاری دارند و از این رو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. در ادامه به معرفی هر یک از این اسناد تجاری خواهیم پرداخت.
  • چک: چک سندی است که مبلغی بر روی آن درج گردیده است و صادر کننده آن موظف است در زمان مشخص شده بر روی چک، مبلغ مورد نظر را به فردی که نام وی بر روی چک نوشته شده است بپردازد. توجه داشته باشید که نام فردی که چک به نام او صادر شده است، تاریخ وصول و مبلغ باید بر روی چک درج شود. این سند تجاری نوعی دستور پرداخت محسوب می‌شود و صادر کننده چک را ملزم به پرداخت مبلغ مورد نظر می‌نماید. در صورتیکه صادر کننده چک از پرداخت مبلغ امتناع کند، چک برگشت خورده و صاحب چک از لحاظ کیفری تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

مهلت برگشت زدن چک از تاریخ صدور چک تا مدت ۶ ماه خواهد بود و شاکی بعد از برگشت خوردن چک ۶ ماه زمان دارد تا دعوای کیفری طرح نماید و از صاحب چک شکایت کند. پس از گذشت این مدت، فرد شاکی دیگر نمی‌تواند طرح دعوا نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوره حقوقی تلفنی رایگان ما تماس حاصل نمائید.

  • سفته: این سند تجاری، فرد صادر کننده را ملزم می‌دارد که مبلغ مشخصی را در تاریخ معین به فردی که سفته به او داده شده است، بپردازد. سفته به دو صورت است. عندالمطالبه، که در این صورت دارنده سفته می‌تواند هر وقت که بخواهد مبلغ مورد نظر را از صادر کننده طلب نماید و سفته دارای موعد معین، که در این حالت صادر کننده زمان معینی را برای پرداخت مبلغ مورد نظر در سفته درج می‌نماید و متعهد می‌شود که در تاریخ مقرر مبلغ را به دارنده سفته بپردازد. مواردی که باید در سفته درج گردد عبارتند از مبلغی که صادر کننده باید پرداخت نماید، نام گیرنده وجه و تاریخ پرداخت وجه.

 

در صورتیکه صادر کننده سفته از پرداخت وجه خودداری کند، دارنده سفته می‌تواند با طرح دعوا از وی شکایت کند. دارنده سفته تا ۱۰ روز پس از تاریخ پرداخت زمان دارد تا از صادر کننده شکایت کند.

  • برات: برات نیز نوعی سند تجاری است که از سوی فرد بدهکار به فرد طلبکار داده می‌شود. اما تفاوت این سند تجاری با سایر اسناد تجاری در این است که فرد طلبکار خود نیز از فرد دیگری مبلغی را طلب دارد و اگر نتواند بدهی خود را فرد طلبکار بپردازد، او را به فرد سوم ارجاع می‌دهد. نحوه رسیدگی به سند تجاری برات همانند سفته است و قوانین این دو سند تجاری با یکدیگر برابر هستند. برای اطلاع از جزئیات این دعاوی با مشاوره حقوقی رایگان تلفنی ما همراه باشید.

وصول مطالبات مالی کار ساده‌ای نیست و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و در بیشتر موارد که مبلغ مورد نظر ارزش بالایی داشته باشد، مشورت با وکیل متخصص و با تجربه بهترین راه خواهد بود. اگر طرح دعاوی وصول مطالبات در زمان مناسب انجام نشود، ضرر مالی غیر قابل جبران خواهد بود. از این رو بهترین تصمیم استفاده از مشاوره حقوقی وصول مطالبات می‌باشد تا در زمان مناسب اقدامات لازم انجام گردد.

امتیاز شما به این مقاله
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید