1. خانه
  2. مراحل لغو چک در سامانه صیاد و جزئیات آن
مراحل لغو چک در سامانه صیاد و جزئیات آن

مراحل لغو چک در سامانه صیاد و جزئیات آن

  • ۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • 0 لایک
  • 4055 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

مراحل لغو چک در سامانه صیاد و جزئیات آن

با رواج یافتن استفاده از چک صیاد و تصویب قوانین جدید چک سوالات بسیاری در مورد نحوه ثبت و لغو چک صیادی برای بسیاری از افراد پیش می‌آید. ما در این مقاله قصد داریم درباره نحوه لغو چک صیاد و مراحل آن به صورت مفصل صحبت کنیم تا بتوانیم تماما ابهامات موجود را بر طرف نمائیم. با مشاوره حقوقی همراه باشید.

همانگونه که در بخش مربوط به چک صیاد اشاره نمودیم، ثبت چک در سامانه صیاد از نظر قانون الزامی است در غیر اینصورت چک فاقد اعتبار می‌باشد و همچنین دارنده چک نیز برای وصول آن بایستی در سامانه مراحل تائید دریافت چک صیاد را تکمیل نماید تا بتواند مبلغ چک را دریافت کند. در صورتیکه مراحل ذکر شده توسط صادر کننده چک و دارنده آن انجام نشود بانک چک را نخواهد پذیرفت و چک پاس نخواهد شد. از دیگر خدماتی که در مورد چک‌های صیاد ارائه می‌گردد لغو چک صیاد به دلیل وجود اشتباه در درج مبلغ و یا سایر اطلاعات موجود بر روی چک می‌باشد. در این صورت صادر کننده چک می‌تواند پیش از اقدام دارنده برای وصول چک نسبت به لغو چک اقدام نمایند و چک نادرست را لغو کنند. به همین دلیل بهتر است تمامی افرادی که از چک صیاد استفاده می‌نماید از چگونگی لغو چک اطلاع داشته باشند تا در صورت بروز هر گونه مشکل بتوانند در زمان مناسب چک را لغو نمایند و از مشکلات احتمالی جلوگیری نمایند.

 

چه زمان بایستی برای لغو چک اقدام نمود؟

در زمان صدور چک ممکن است به دلایل مختلف مبلغ چک یا تاریخ صدور یا تاریخ سررسید چک به اشتباه نوشته شده باشد و صادر کننده پس از ثبت چک متوجه این اشتباه شود. در اینصورت بایستی پیش از اینکه صادر کننده نسبت به وصول چک اقدام نماید، چک در سامانه لغو شود تا مشکلی برای صادر کننده پیش نیاید. زیرا ممکن است مبلغ چک بیشتر از مبلغ اصلی باشد و در صورت وصول چک، صادر کننده متحمل ضرر و زیان بسیاری شود و یا به دلیل عدم وجود نقدینگی در حساب چک برگشت بخورد. به همین دلیل این امکان برای صادر کنندگان چک فراهم شده است تا بتوانند چک را لغو نموده و چک صحیح را صادر نمایند. برای اطلاع از شرایط لغو چک می‌توانید با مشاوره حقوقی تلفنی تماس بر قرار نمائید و از کارشناسان ما راهنمایی بخواهید.

 

آیا امکان لغو چک با استفاده از سامانه صیاد وجود دارد؟

در حال حاضر عملیاتی از قبیل استعلام چک صیاد یا استفاده از کد ملی از طریق سامانه صیاد بانک مرکزی امکان پذیر می‌باشد و سایر عملیات مانند ثبت چک صیاد و تائید دریافت آن و سایر خدمات مربوط به چک صیاد با استفاده از برنامه‌های طراحی شده برای گوشی همراه قابل انجام است. اما لغو چک صیاد از طریق سامانه و برنامه‌های موجود در حال حاضر امکان پذیر نیست و صادر کننده چک برای لغو آن بایستی به صورت حضوری به بانک مورد نظر مراجعه نماید. البته در آینده نه چندان دور این خدمت نیز به خدمات موجود در سایت و برنامه‌های مخصوص تلفن همراه افزوده خواهد شد.

نکاتی در مورد لغو چک صیاد

نکاتی در مورد لغو چک صیاد

در قسمت قبل اشاره نمودیم که امکان لغو چک از طریق سامانه صیاد وجود نخواهد داشت، اما این بدان معنا نیست که به طور کلی امکان لغو چک صیاد وجود ندارد. در سامانه صیاد در زمان ثبت چک پس از اینکه گزینه تائید نهایی کلیک شد دیگر امکان اعمال هیچ گونه تغییری در اطلاعات و جزئیات چک وجود ندارد و اگر صادر کننده متوجه شود که اطلاعاتی از قبیل تاریخ یا مبلغ را اشتباه در سامانه ثبت کرده است بایستی در اسرع وقت به بانک مراجعه نماید و چک صادر شده را لغو کند. صادر کننده چک بایستی با در دست داشتن لاشه چک صیاد به بانکی که دسته چک را دریافت نموده است مراجعه نماید و برای لغو چک صادر شده اقدامات لازم را انجام دهد.

صادر کننده چک بایستی پیش از اینکه دارنده چک اقدام به تائید دریافت چک در سامانه نماید نسبت به لغو چک اقدام کند زیرا اگر دارنده چک مراحل تائید دریافت چک را در سامانه تکمیل نموده باشد امکان لغو چک از سوی بانک وجود نخواهد داشت. زیرا پس از اینکه دارنده چک از طریق سامانه صیاد تائید دریافت چک را انجام داده باشد از نظر قانونی مالک چک محسوب می‌شود و صادر کننده آن دیگر هیچ حقی نسبت به آن نخواهد داشت.

 

بنابراین مهلت لغو نمودن چک صیاد تنها تا پیش از تائید چک در سامانه صیاد خواهد بود و پس از آن نمی‌توان هیچ اقدامی در جهت لغو و باطل نمودن چک صیاد انجام داد. اگر صادر کننده چک برای لغو آن تعلل نماید ممکن است مشکلاتی برای وی پیش آید و چک او برگشت بخورد. به همین دلیل توصیه می‌شود در اسرع وقت به بانک مراجعه نموده و چک را باطل نماید.

صادر کننده چک بایستی در زمان مراجعه به بانک برای لغو چک صیاد لاشه چک و کارت شناسایی یا همان کارت ملی را به همراه داشته باشد در غیر اینصورت بانک با درخواست وی مخالفت خواهد کرد و امکان لغو چک وجود نخواهد داشت.

به همین دلیل توصیه می‌شود صادر کننده چک در زمان ثبت چک در سامانه حتما دقت لازم را به عمل آورد و پیش از تائید نهایی یکبار به صورت کامل و با دقت اطلاعات درج شده را مطالعه نماید و پس از اطمینان کامل از صحت اطلاعات گزینه تائید نهایی را انتخاب نماید. زیرا پس از تائید دیگر از طریق سامانه هیچ اقدامی برای جلوگیری از ثبت شدن چک و وصول آن نمی‌توان انجام داد و بایستی برای لغو آن به صورت حضوری به بانک مراجعه نمود. مسلما انجام خدمات بانکی به صورت غیر حضوری بسیار ساده‌تر از مراجعه حضوری و ایستادن در صف بانک خواهد بود، به همین دلیل حتما در زمان ثبت چک با آرامش و تمرکز مراحل را انجام دهید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چک‌های صیاد و نحوه لغو آن با مشاوره حقوقی تلفنی در تماس باشید و سوالات خود را با کارشناسان خبره ما در میان بگذارید. کارشناسان ما تمامی مراحل و جزئیات مربوط به لغو چک صیاد را برای شما عزیزان به طور کامل شرح خواهند داد.

 

 

۳.۱/۵ - (۹ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید