1. خانه
  2. چک مدت دار | نکات مهم در چک مدت دار
چک مدت دار | نکات مهم در چک مدت دار

چک مدت دار | نکات مهم در چک مدت دار

  • ۱۴۰۳-۰۱-۳۱
  • 0 لایک
  • 2729 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

چک سندی تجاری است که نقش پول بازی می‌کند و از طریق صادرکننده به دریافت کننده ارائه می‌شود. به عبارت ساده، چک به بانک دستور می‌دهد مبلغی را از حساب شخصی به حساب شخص یا شرکت دیگری که چک به نام او صادر شده است، پرداخت کند. انواع در بازار انواع مختلف چک وجود دارند که یکی از آنها چک مدت دار یا چک وعده دار است. در این بررسی می‌خواهیم به طور کامل در مورد چک دار صحبت کنیم.

چک مدت دار چیست؟

چک مدت دار چکی است که تاریخ وصولش روی آن نوشته شده است. بگذارید یک مثال بیاوریم، فرض کنید امروز ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۱ است و در حال نوشتن چک هستید. به طور کلی، اگر چک بنویسید، تاریخ جاری چک را می‌نویسید، یعنی همین تاریخ ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۱! اما زمانی که تاریخی را می‌نویسید که دیرتر از تاریخ فعلی است، مثلاً تاریخ چک را ۳ آبان ۱۴۰۱ می‌نویسید، این به چک مدت دار تبدیل می‌شود. بنابراین صادرکننده از فرصت زمانی استفاده می‌کند تا بتواند حساب خود را پر کند تا دریافت کننده بتواند مبلغ را تا سررسید بگیرید. تفاوت چک روز و چک مدت دار در این است که چک روز در روز قابل وصول است اما چک وعده دار تا سررسید زمان درج شده قابل وصول است.

چگونه یک چک مدت دار بنویسیم؟

نوشتن چک مدت دار با نوشتن چک عادی فرقی ندارد. در نوشتن چک مدت دار، تنها تفاوت این است که به جای تاریخ فعلی، تاریخ آینده را می‌نویسید. بقیه به همان شکل باقی می‌مانند. اگر شما صادرکننده چک هستید و چکی مدت دار برای گیرنده صادر کرده‌اید، به این معناست که یک مکاتبه کتبی از طرف شما به گیرنده ارسال شده که از او خواسته شده تا منتظر زمان باشد. در مثال بالا، اگر دریافت کننده چک هستید، می‌توانید چک را در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۱ یا پس از آن وصول کنید.

3 1

چرا صدور چک مدت دار صلاح نیست؟

داستان چک مدت دار این است که شما در تاریخی که دریافت کننده وجه را از شما مطالبه می‌کند موجودی کافی ندارید و برای او چکی با تاریخ آتی صادر می‌کنید. این نوعی اطمینان دادن به گیرنده است که در تاریخ آینده، پرداخت انجام خواهد شد. اما در واقعیت، همیشه توصیه نمی‌شود که یک چک مدت دار صادر کنید. بدین دلیل که ممکن است نتوانید چک را در تاریخ آینده قابل وصول کنید. می‌توان انتظار داشت که وجوه وارد بانک نشده است.

از طرف دیگر، گیرنده ممکن است از این موضوع آگاه نباشد و چک را برای وصول به بانک ببرد که نتیجه آن برگشت چک خواهد بود. این مهم از نظر هزینه‌های اضافی که ممکن است بانک از شما دریافت کند، برای شما هزینه نخواهد داشت بلکه اعتبار و رابطه‌ای که تاکنون ایجاد شده است را از دست می‌دهید. برای آشنایی با قون چک با مشاوره حقوقی تلفنی در تماس باشید.

وصول چک پس از تاریخ نیز شامل فرآیند اطلاع رسانی به بانک با دستورالعمل‌های کتبی است که دست و پا گیر هستند. هر بانک سیاست‌های متفاوتی برای نظارت و جلوگیری از پرداخت‌های پیش از موعد دارد. معمولاً زمانی که کمبود پول دارید و دقیقاً هنگامی که نمی‌توانید هزینه‌های اضافی را بپردازید، از چک‌های تاریخ گذشته استفاده می‌شود. در چنین شرایطی، به جای نوشتن چک تاریخ گذشته، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • اگر به ‌دلیل زمان ‌بندی یا سهولت، چکی را مدت دار می‌کنید، مثلاً در خارج از شهر هستید و نمی‌توانید در زمانی که معمولاً این کار را می‌کنید آن را پرداخت نمایید، پرداخت را از طریق سرویس پرداخت آنلاین صورت‌ حساب بانکتان و غیره برنامه‌ریزی کنید.
  • برای پرداخت‌های الکترونیکی خودکار ثبت نام کنید، فقط در صورتی که به گیرنده پرداخت اعتماد دارید. کسب ‌و کارهای نادرست یا سازمان ‌دهی نشده ممکن است قبل از اینکه آماده شوید، از حساب شما برداشت کنند.

مدیریت چک مدت دار چگونه است؟

گاهی اوقات، گزینه جایگزین کار نمی‌کند و شما انتخاب می‌کنید که چک مدت دار را با فرض موجود بودن وجوه در تاریخ آینده صادر کنید. ، ممکن است چک‌های مدت دار را دریافت کرده باشید که وعده پرداخت را در تاریخ معینی می‌دهند. ممکن است در صدور چک مدت دار نیز به این موضوع توجه کرده باشید. اکنون در شرایطی هستید که یک یا چند فقره چک دریافتی و همچنین صادر شده دارید؟ این امر مستلزم ردیابی و مدیریت چک‌های مدت دار است. همچنین، باید حسابداری خاصی داشته باشید تا معامله به طور خودکار بر روی دفاتر حسابداری در تاریخ چک مدت دار تأثیر بگذارد.

4 1

نکات مهم در چک مدت دار

در حالی که می‌دانیم چرا افراد و کسب و کارها چک مدت دار صادر می‌کنند، همچنین دانستن موقعیت‌های احتمالی که تحت آن چک مدت دار صادر می‌شود نیز مهم است. به نکات زیر توجه کنید:

  • وجوه ناکافی: شما وجوه کافی در تاریخ نگارش چک ندارید اما مطمئن هستید که وجوه در تاریخ آینده یا تاریخ ذکر شده در چک، در حساب موجود خواهند بود.
  • پیش نویسی چک: چکی است که برای پرداخت مبلغی پیش از موعد یعنی قبل از سررسید پرداخت نوشته می‌شود.

کلام آخر

چک مدت دار چکی است که تاریخ صدور و تاریخ وصول آن متفاوت است. این چک زمانی صادر می‌شود که صادرکننده در حساب شخصی خود، پول ندارد و از دریافت کننده زمانی را می‌خرد تا بتواند پول را وصول کند. صادرکننده باید در تاریخ تعیین شده حساب خود را پر کند تا گیرنده بتواند چک را وصول کند. برای اطلاع بیشتر در مورد مشخصات چک مدت دار از مشاوره حقوقی تلفنی رایگان بهره مند شوید.

۳/۵ - (۲ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید