1. خانه
  2. فروش مال غیر | اثبات مالکیت در این نوع دعاوی و مجازات آن
فروش مال غیر | اثبات مالکیت در این نوع دعاوی و مجازات آن

فروش مال غیر | اثبات مالکیت در این نوع دعاوی و مجازات آن

بطور کلی و مطابق با قانون، خرید، فروش و انتقال اموال مختلف تنها توسط صاحب مال یا وکیل قانونی او امکان‌پذیر است. در غیراینصورت حتی اعضای خانواده نیز نمی‌توانند بدون اطلاع صاحب مال اقدامی برای فروش آن کنند و در صورت انجام، این کار فروش مال غیر محسوب شده و صاحب مال می‌تواند علیه فروشنده شکایت کرده و مال خود را پس بگیرد. این عمل تنها در مورد فروش اتفاق نمی‌افتد، انتقال سند مالکیت یک مال یا اجاره آن بدون اجازه و اطلاع صاحب آن، نیز خلاف قانون بوده و مصداق فروش مال غیر به شمار می‌آید.

جرم فروش اموال غیر

در صورتیکه فردی خرید و فروش بدون اطلاع اموال خود و ضرر ناشی از این معامله را ثابت کند، جرم اتفاق افتاده و می‌تواند بطور قانونی روند رسیدگی به آن را آغاز کند. این معامله بدون اطلاع صاحب مال انجام می‌شود و شخصی که در اصطلاح فروشنده مال است خود را به جای مالک معرفی می‌کند، در حالیکه حتی وکالتی از صاحب مال ندارد. با این توضیح، می‌توان گفت که این عمل نوعی از کلاهبرداری محسوب می‌شود.

 

 

انواع مال غیر

جرم فروش مال غیر، محدود به بعضی اموال خاص نیست و هر چیزی که در مالکیت شخص دیگری بوده و آن شخص بتواند مالکیت خود را اثبات کند، تنها با اجازه او قابل فروش هستند. فروش تمام اموال منقول و غیرمنقولی بدون اطلاع مالک آن‌ها، کلاهبرداری می‌باشد. در صورت داشتن هر گونه ابهان یا سوال در این خصوص با مشاوره تلفنی حقوقی رایگان این مجموعه تماس برقرار کنید.

بررسی این جرم از جنبه‌های مختلف

معمولا برای رسیدگی به یک جرم و تعیین دقیق مجازات آن، از چند جنبه به بررسی جرم پرداخته می‌شود. جنبه قانونی و شرایطی که در قانون نسبت به اتفاق آن جرم نسبت داده شده است، جنبه مادی و خسارت مالی به شخصی دیگر و جنبه معنوی، از مواردی هستند که در مورد یک جرم بررسی شده و رای نهایی برای آن باتوجه به آن‌ها صادر می‌شود.

از جنبه قانونی

رسیدگی به جرم فروش مال غیر، از نظر قانونی مطابق دو ماده قانون که در سال‌های ۱۳۰۸ و ۱۳۶۷ تصویب شده‌اند، انجام می‌شود. اولین قانون مربوط به رسیدگی این جرایم در سال ۱۳۰۸ تصویب شد و سپس در ۱۳۶۷ در قانون تشدید مجازات، ماده یک در مورد کلاهبرداری و اختلاس تصویب شد که باتوجه به شکلی از کلاهبرداری بودن فروش اموال بدون اطلاع صاحب آن‌ها، رسیدگی به جرم از نظر قانونی با ترکیب قوانین تصویب شده در این دوسال انجام می‌شود.

از جنبه مادی

از جنبه مادی، برای اثبات این جرم تنها نیاز به قولنامه و امضای فروشنده است. فروش اموال به‌ اینصورت، بدون حضور مالک اصلی انجام می‌شود و وسیله کلاهبرداری تنها قولنامه‌ای است که فروش مال بدون اطلاع صاحب آن را ثابت می‌کند.

15

از جنبه معنوی

از جنبه معنوی، فروش اموال شخص بدون اطلاع و اجازه او، مصداق تجاوز به مال محسوب می‌شود. این کار با سونیت قبلی و به عمد صورت می‌گیرد و نمی‌توان با بیان سهو یا اشتباه در مجازات متهم تخفیف قائل شد.

مجازات فروش مال غیر

در قانون تصویب شده سال ۱۳۰۸ در مورد اموال غیر و فروش بدون اجازه آن‌ها مجازات چنین عملی معادل کلاهبرداری محسوب می‌شود و بسته به نوع مال و میزان خسارت مال‌باخته و خریدار، مجازات اصلی حبس از یک سال تا هفت سال می‌باشد. همچنین رد مال یا بازگرداندن آن به مالک اصلی و در صورتیکه امکان این کار وجود نداشته باشد پرداخت جزای نقدی معادل با خسارت مال‌باخته از دیگر مجازات‌های متهم می‌باشد.

شرایط خاص

یکی از شرایط خاص در مورد مجازات فروش مال غیر، زمانی است که فروشنده مال از کارمندان دولت باشد. در چنین شرایطی مجازات متهم علاوه بر موارد گفته شده، اخراج دائمی از کار و عدم امکان استخدام در هیچ ارگان دولتی می‌باشد. همچنین در صورتیکه خریدار مال نیز در جریان عدم مالکیت فروشنده باشد، معاون جرم محسوب شده و مجازات حبس خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر و رفع سوالات خود با مشاوره حقوقی تلفنی این مجموعه تماس بگیرید.

نحوه شکایت مال‌باخته

مال‌باخته برای شکایت و پس گرفتن مال خود، ابتدا باید تمام اسناد و مدارکی که مالکیت او را ثابت می‌کند، آماده کرده تا در زمان نیاز به دادگاه ارائه کند. همچنین مدارک اثبات فروش مال غیر توسط فروشنده نیز باید برای ارائه به دادگاه وجود داشته باشند؛ البته نحوه طرح شکایت بسته به نوع مال متفاوت است.

 

 

شکایت در اموال منقول

در صورتیکه مال فروش رفته منقول باشد، طرح شکایت باید در محل سکونت متهم انجام شود و تنها در صورتی امکان شکایت در محل سکونت شاکی وجود دارد که متهم مجهوال المکان باشد.

شکایت در اموال غیرمنقول

در مورد اموال غیرمنقول اما شکایت باید در محل مال صورت گیرد. بعنوان مثال اگر شکایت در مورد یک زمین انجام می‌شود، ارائه دادخواست باید در همان شهری که زمین در آن واقع است انجام گیرد تا در صورت نیاز به بررسی از سمت دادگاه، این کار بدون مشکل انجام شود.

معامله اموال غیر، معامله‌ای بدون منفعت!

بطور کل خرید و فروش مال غیر، نه برای فروشنده و نه برای خریدار منفعتی ندارد. با اثبات مالکیت مال، فروشنده باید ضرر مالک را پرداخت کرده و خریدار موظف به پس دادن آن است. اگر درگیر یک دعوای حقوقی در مورد فروش اموال غیر هستید، قطعا نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات در مورد این دعاوی دارید. با مراجعه به سایت مشاوران حقوقی می‌توانید از مشاوره رایگان حقوقی متخصصین ما در این زمینه بهره ببرید.

۲/۵ - (۱ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید