1. خانه
  2. حصر وراثت چیست؟
حصر وراثت چیست؟

حصر وراثت چیست؟

  • ۱۴۰۳-۰۱-۰۹
  • 0 لایک
  • 2669 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

زمانی که یک نفر فوت می‌کند یکی از مسائل حقوقی‌ای که در این شرایط مطرح می‌شود تعیین تکلیف اموال فرد و تقسیم آن‌هاست که برای انجام آن، لازم است گواهی حصر وراثت یا گواهی انحصار وراثت صادر شود. گاهی اوقات انحصار وراثت می‌تواند پیچیده و همراه با موانع متعدد باشد و موجب شود که وراث با ابهامات و سوالات زیادی روبرو شوند. یکی از اصلی‌ترین سوال‌ها این است که حصر وراثت چیست و آیا گواهی انحصار وراثت قابل اعتراض است؟ اگر این موارد، سوالات شما نیز هستند در ادامه با همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

حصر وراثت چیست؟

قبل از پرداختن به پاسخ سوال آیا گواهی انحصار وراثت قابل اعتراض است، لازم است بدانید حصر وراثت چیست. حصر وراثت یا انحصار وراثت ازلحاظ حقوقی به معنای مشخص کردن تعداد وراث فرد متوفی و سهم هر یک از آن‌ها از اموال فرد متوفی از سوی مراجع ذیصلاح است. برای اینکه این موضوع مشخص شود لازم است گواهی انحصار وراثت صادر شود که در آن وضعیت وصیت، تعداد ورثه و سهم‌الارث هر یک از آن‌ها مشخص می‌شود. مراحل حصر وراثت عبارت‌اند از:

 

  1. مراجعه به شورای حل اختلاف: به‌عنوان اولین مرحله لازم است به شورای حل اختلاف آخرین محل زندگی فرد متوفی مراجعه کنید و فرم درخواست حصر وراثت را دریافت کنید.
  2. مراجعه دفتر ثبت اسناد رسمی: در این مرحله لازم است همراه با دو نفر شاهد و تمامی مدارک ورثه و فرد متوفی به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنید. هر دو شاهد لازم است ورثه را تایید کنند و سپس استشهادیه محضری انحصار وراثت توسط دفتر ثبت اسناد رسمی صادر می‌شود.
  3. مراجعه به اداره مالیات: در این مرحله با توجه به اموال فرد متوفی، میزان مالیات بر ارث مشخص می‌شود.
  4. مراجعه مجدد به شورای حل اختلاف: پس از آماده کردن مدارکی که در مراحل قبل مطرح شد لازم است همراه با همه مدارک فرد متوفی و ورثه، مجددا به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. سپس شورا پس از بررسی مدارک، درخواست انحصار وراثت را در روزنامه کثیرالانتشار منتشر می‌کند. در این شرایط، این سوال مطرح می‌شود که آیا گواهی انحصار وراثت قابل اعتراض است؟ در پاسخ به این سوال لازم است بگوییم در این مرحله اگر کسی به گواهی انحصار وراثت اعتراض کند، درخواست در دادگاه مطرح و بررسی می‌شود اما اگر کسی اعتراض نکند گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود.

انواع حصر وراثت چیست؟

در پاسخ به سوال حصر وراثت چیست، لازم است به انواع آن نیز اشاره کنیم. انحصار وراثت به دو نوع محدود و نامحدود تقسیم می‌شود. حصر وراثت محدود زمانی انجام می‌شود که ما ترکه فرد متوفی پنجاه میلیون تومان یا کمتر ارزش داشته باشد اما اگر ما ترکه او بیش از ۵۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد، حصر وراثت نامحدود انجام می‌شود.

صدور گواهی انحصار وراثت محدود به زمان کمتری نیاز دارد و معمولا یک ماه کمتر از صدور گواهی انحصار وراثت نامحدود زمان می‌برد زیرا در انحصار وراثت محدود، دیگر نیازی به انتشار آگهی انحصار وراثت در روزنامه کثیرالانتشار نیست. این دو نوع انحصار وراثت ازلحاظ هزینه‌ها با یکدیگر تفاوتی ندارند و برای انجام هر یک از آن‌ها، لازم است ۲۰۰ هزار تومان را در یکی از دفاتر خدمات قضایی پرداخت کنید. برای مشاوره حقوقی تلفنی کلیک کنید.

آیا گواهی انحصار وراثت قابل اعتراض است؟

اکنون‌که با موضوع حصر وارثت چیست آشنا شدید مهم ایست به پاسخ سوال آیا گواهی انحصار وراثت قابل اعتراض است، بپردازیم. لازم است در پاسخ این سوال بگوییم که بله، گواهی انحصار وراثت قابلیت اعتراض دارد. کسانی که می‌توانند به این گواهی اعتراض کنند شامل ورثه، افراد ذینفع و دادستان عمومی آخرین محل اقامت فرد متوفی می‌شوند. افرادی که در این سه دسته قرار نگیرند اجازه اعتراض به گواهی را ندارند.

ورثه و افراد ذینفع ممکن است برای رسیدن به حق خود اعتراض کنند اما شرایط اعتراض دادستان عمومی متفاوت است. برای مثال، ممکن است دادستان عمومی با شناختی که از فرد متوفی دارد بداند که او هیچ ورثه‌ای نداشته است و بنابراین، به درخواست صدور گواهی انحصار وراثت اعتراض کند و درنتیجه روند رسیدگی به پرونده حصر وراثت را متوقف کند.

چه مرجعی مسئول رسیدگی به اعتراض به گواهی انحصار وراثت است؟

اگر شما نسبت به گواهی انحصار وراثت اعتراض دارید لازم است به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و در آنجا، اعتراض خود را ثبت کنید. در شورا، جلسه‌ای برای حل اختلاف تشکیل می‌شود و درصورتی‌که اختلافات در جلسه حل شد پرونده اعتراض بسته می‌شود اما اگر مسئله حل نشود پرونده به دادگاه عمومی یا دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود.

مهلت اعتراض به گواهی انحصار وراثت چقدر است؟

اکنون‌که پاسخ سوالات حصر وراثت چیست و آیا گواهی انحصار وراثت قابل اعتراض است؟ را می‌دانید لازم است بدانید اعتراض به گواهی حصر وراثت چه در زمان دادخواست و رسیدگی و چه پس از صدور گواهی قابل انجام است. اگر نسبت به انحصار وراثت اعتراض دارید و اعتراض خود را پیش از صدور گواهی مطرح کنید روند انحصار وراثت به‌منظور رسیدگی به اعتراض شما متوقف می‌شود. در مقابل، اگر پس از صدور گواهی حصر وراثت اعتراض کنید، پس از رسیدگی به اعتراض شما و در صورت پذیرش اعتراض، گواهی انحصار وراثت اصلاح می‌شود.

به اعتراض به انحصار وراثت چگونه رسیدگی می‌شود؟

اگر قبل از صدور گواهی انحصار وراثت به آن اعتراض کنید شورای حل اختلاف، ادامه فرایند حصر وراثت را به‌صورت موقت متوقف می‌کند تا به اعتراض شما رسیدگی کند. در ابتدا، جلسه‌ای برای رسیدگی به اعتراض شما برگزار می‌شود و سپس از شما خواسته می‌شود مدارک و ادله‌ای را برای اثبات محق بودن خود در اختیار شورا قرار دهید. سپس پس از بررسی مدارک، برای پرونده رای صادر می‌شود. لازم است بدانید این رای از قابلیت تجدیدنظر نیز برخوردار است.

 

اگر اعتراض با تعداد ورثه ارتباط داشته باشد شورای حل اختلاف می‌تواند به آن رسیدگی کند اما اگر اعتراض در ارتباط با نسبت ورثه با فرد متوفی باشد پرونده لازم است به دادگاه عمومی ارجاع شود. از سوی دیگر، اگر اعتراض با ازدواج فرد متوفی ارتباط داشته باشد پرونده به دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود. درنهایت، اگر مسئله در شورای حل اختلاف حل نشود، پرونده به دادگاه عمومی ارجاع داده می‌شود و شورای حل اختلاف بر اساس رای دادگاه عمومی، گواهی حصر وراثت را صادر یا اصلاح می‌کند.

برای اعتراض به گواهی انحصار وراثت چه مدارکی لازم است؟

اگر گواهی انحصار وراثت صادر شده باشد برای اعتراض به آن در ابتدا به گواهی انحصار وراثت نیاز دارید. از سوی دیگر، لازم است تمام مدارک شناسایی خود را همراه داشته باشید و همچنین فرم اعتراض به گواهی انحصار وراثت را تکمیل کرده باشید.

درنهایت، در این مقاله با این موضوع آشنا شدید که حصر وراثت چیست و آیا گواهی انحصار وراثت قابل اعتراض است یا خیر. همانطور که مطرح شد در حصر وراثت مشخص می‌شود که ورثه فرد متوفی شامل چه افرادی می‌شوند و سهم‌الارث هریک از آن‌ها از اموال متوفی چقدر است. در این شرایط، ممکن است به گواهی انحصار وراثت اعتراض داشته باشید که می‌توانید اعتراض خود را در شورای حل اختلاف مطرح کنید. این اعتراض چه پیش از صدور گواهی انحصار وراثت و چه پس از صدور آن قابل انجام است. درصورتی‌که در مورد حصر وراثت و اعتراض به گواهی انحصار وراثت با سوالات یا ابهاماتی روبرو هستید می‌توانید سوال خود را در سایت مشاوران حقوقی به‌صورت رایگان مطرح کنید و پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

امتیاز شما به این مقاله
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید