1. خانه
  2. انحصار وراثت حقوق بازنشستگی
انحصار وراثت حقوق بازنشستگی

انحصار وراثت حقوق بازنشستگی

یکی از مسائلی که بعد از فوت فرد مطرح می‌شود انحصار وراثت است که شامل تعیین تکلیف برای تمام اموال منقول و غیرمنقول می‌شود. در این میان، نحوه انجام انحصار وراثت حقوق بازنشستگی از پرتکرارترین سوالات افراد است. حقوق بازنشستگی یکی از دارایی‌هایی است که قابلیت تقسیم میان وراث را دارد اما شرایط تعلق گرفتن آن به وراث و سهم هر یک از افراد متفاوت است. اگر شما نیز در این مورد با چالش مواجه شده‌اید و می‌خواهید بدانید انحصار وراثت حقوق بازنشستگی چگونه انجام می‌شود در ادامه با ما همراه باشید.

انحصار وراثت حقوق بازنشستگی چه مراحلی دارد؟

برای اینکه بتوانید انحصار وراثت حقوق بازنشستگی را انجام دهید لازم است گواهی انحصار وراثت را دریافت کنید. مراحل دریافت این گواهی در ادامه مطرح شده است. همچنین لازم است بدانید شما می‌توانید با اختیار کردن وکیل انجام این مراحل را به وکیل بسپارید.

    1. در اولین مرحله لازم است به شورای حل اختلاف آخرین محل زندگی فرد متوفی مراجعه کنید و فرم درخواست انحصار وراثت را دریافت کنید. در این فرم اطلاعات وراث و نسبت هر یک از آن‌ها با فرد متوفی را مشخص می‌کنید. این فرم را نزد خود نگه می‌دارید و لازم است در هنگام مراجعه مجدد به شورای حل اختلاف در مراحل بعدی آن را به شورا ارائه می‌دهید.
    2. در این مرحله به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنید. مهم است همه مدارک لازم ازجمله شناسنامه و گواهی فوت فرد متوفی، شناسنامه و کارت ملی وراث را همراه خود داشته باشید. همچنین، لازم است دو نفر شاهد را برای تایید وراث همراه خود به دفتر اسناد رسمی ببرید. پس از اینکه وراث تایید شدند به شما گواهی‌ای به نام استشهادیه محضری ارائه می‌شود.
    3. پس از انجام مراحل بالا به اداره مالیات مراجعه می‌کنید. پس از ارائه فهرست اموال فرد متوفی لازم است مالیات بر ارث را پرداخت کنید تا رسید مالیات بر ارث را دریافت کنید.
    4. در این مرحله لازم است مجددا با همه مدارکی که تهیه کرده‌اید و همچنین مدارک شناسایی فرد متوفی و وراث به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. شورای حل اختلاف پس از اینکه مدارک را بررسی کرد آگهی درخواست انحصار وراثت را در روزنامه کثیرالانتشار منتشر می‌کند.


001 1

  1. اگر فردی تا یک ماه پس از انتشار آگهی ادعا کند که وارث فرد متوفی است جلسه‌ای تشکیل می‌شود و به اعتراض او رسیدگی می‌شود اما اگر کسی به این آگهی اعتراض نکند گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود و شما می‌توانید برای انحصار وراثت حقوق بازنشستگی اقدام کنید. این گواهی به شما امکان می‌دهد که همه اموال فرد متوفی را میان وراث تقسیم کنید.

مدارک لازم برای انحصار وراثت حقوق بازنشستگی چیست؟

مدارک لازم برای گرفتن حقوق متوفی بازنشسته کشوری عبارت‌اند از:

  • گواهی فوت فرد متوفی
  • شناسنامه و کارت ملی فرد متوفی و هر یک از وراث
  • عقدنامه فرد متوفی
  • استشهادیه انحصار وراثت
  • گواهی رشد فرزندان
  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزند پسر (درصورتی‌که فرزند پسر در حال تحصیل باشد)
  • صورت‌جلسه کمیسیون پزشکی در مورد ازکارافتادگی یا ناتوانی فرزندان یا پدر و مادر یا شوهر
  • رسید مالیات بر ارث

حقوق بازنشستگی فرد متوفی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

در انحصار وراثت حقوق بازنشستگی این موضوع مشخص می‌شود که این حقوق به چه کسانی تعلق می‌گیرد و سهم هر یک از افراد چقدر است. در ارتباط با نحوه انتقال حقوق بازنشستگی کشوری به همسر، همسر دائم فرد متوفی یکی از افرادی است که حقوق بازنشستگی فرد متوفی به او می‌رسد. بر اساس قوانینی که در سال‌های اخیر تصویب شده‌اند این حقوق حتی در صورت ازدواج مجدد نیز به همسر فرد متوفی تعلق می‌گیرد. از سوی دیگر، اگر فرد متوفی چند همسر داشته باشد حقوق بازنشستگی او پس از انحصار وراثت به‌صورت مساوی میان همسران و سایر وراث تقسیم می‌شود.

حقوق بازنشستگی مرد پس از فوت در شرایطی به فرزندان نیز تعلق می‌گیرد. فرزند دختر فرد متوفی درصورتی‌که ازدواج نکرده باشد یا شاغل نشده باشد می‌تواند پس از فوت والد خود حقوق دریافت کند. فرزند پسر فرد متوفی نیز تا سن ۲۰ سالگی و اگر در حال تحصیل باشد تا سن ۲۵ سالگی از حقوق بازنشستگی سهم دریافت می‌کند. از سوی دیگر، اگر فرزند پسر فرد متوفی معلول یا ناتوان باشد نیز حقوق دریافت خواهد کرد. برای مشاوره حقوقی رایگان تماس بگیرید.

سهم وراث از حقوق بازنشستگی چقدر است؟

در انحصار وراثت حقوق بازنشستگی، سهم همسر فرد متوفی از حقوق بازنشستگی ۵۰ درصد مشخص شده است و اگر فرد متوفی چند همسر دائم داشته است این ۵۰ درصد میان آن‌ها تقسیم می‌شود. در ارتباط با سهم فرزندان از حقوق بازنشستگی، سهم فرزند دختر و فرزند پسر با یکدیگر برابر است و به‌طورکلی، فرزندان ۲۵ درصد از کل حقوق بازنشستگی را دریافت می‌کنند. بااین‌حال، اگر دختر ازدواج کند یا شاغل شود و پسر ۲۵ ساله شود سهم آن‌ها از حقوق بازنشستگی والد حذف می‌شود.

سهم پدر و مادر فرد متوفی از حقوق بازنشستگی نیز ۲۰ درصد است. این سهم در صورتی به والدین متوفی تعلق می‌گیرد که آن‌ها تحت تکفل باشند یا مادر بالای ۵۵ سال و پدر بالای ۶۰ سال سن داشته باشد. همچنین، اگر تایید شود که پدر و مادر ازکارافتاده یا ناتوان هستند به آن‌ها از حقوق بازنشستگی سهم تعلق می‌گیرد. این موضوع نیز مهم است که والدین متوفی از تامین اجتماعی حقوق دریافت نکنند.

انحصار وراثت حقوق بازنشستگی چقدر طول می‌کشد؟

به‌طورکلی، زمان لازم برای انحصار وراثت حقوق بازنشستگی به این موضوع بستگی دارد که چقدر پرونده انحصار وراثت پیچیده باشد یا موانعی در انجام مراحل آن ایجاد شود. همانطور که مطرح شد یک ماه از زمان انحصار وراثت به انتشار آگهی درخواست انحصار وراثت اختصاص داده می‌شود. در کل، انجام مراحل آن حدود یک تا دو ماه طول می‌کشد.

003 1 1

درنهایت، برای انحصار وراثت حقوق بازنشستگی دریافت گواهی انحصار وراثت ضروری است که برای دریافت این مدارک انجام مراحل متعددی ازجمله گرفتن استشهادیه محضری، رسید مالیاتی و انتشار آگهی درخواست انحصار وراثت در روزنامه کثیرالانتشار لازم است. بعد از طی کردن این مراحل افرادی که از حقوق بازنشستگی سهم دارند و همچنین میزان سهم هر یک از این افراد مشخص می‌شود. به‌طورکلی این فرایند یک تا دو ماه طول می‌کشد و اگر پیچیدگی یا موانعی نیز وجود داشته باشند ممکن است مراحل آن به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. برای مشاوره انحصار وراثت رایگان تماس بگیرید.

۲.۹/۵ - (۸ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید