1. خانه
  2. هزینه انحصار وراثت
هزینه انحصار وراثت

هزینه انحصار وراثت

  • ۱۴۰۳-۰۲-۰۱
  • 2 لایک
  • 4024 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

مرگ عزیزان، فارغ از اینکه موجب غم و اندوه بسیار اطرافیان می‌شود می‌تواند موجب ایجاد یکی از چالش‌های حقوقی به نام انحصار وراثت شود. انحصار وراثت به زبان ساده به معنای تقسیم اموال فرد متوفی است. در این شرایط، سوالات حقوقی بسیار زیادی در ذهن افراد شکل می‌گیرد که یکی از این سوالات، هزینه انحصار وراثت است. اگر شما نیز با این سوال مواجه شده‌اید در ادامه با پاسخ آن آشنا می‌شوید اما قبل از آن لازم است بدانید وراث شامل چه افرادی می‌شوند و انحصار وراثت چگونه است و چه مراحلی دارد.

چه کسانی ارث می‌برند؟

قبل از پرداختن به موضوع هزینه انحصار وراثت لازم است بدانید چه کسانی ارث می‌برند، برای مشاوره حقوقی تلفنی تماس بگیرید.. کسانی که با فرد متوفی قرابت نسبی یا قرابت سببی دارند با توجه به درجه این قرابت، در طبقات مختلفی قرار می‌گیرند و بر طبق همین موضوع، سهم‌الارث متفاوتی دارند. کسانی که از فرد متوفی ارث می‌برند شامل سه طبقه می‌شوند:


002 1

  • وراث طبقه اول که شامل پدر، مادر، زن، شوهر، فرزندان و فرزندان فرزندان می‌شوند.
  • وراث طبقه دوم که شامل اجداد، برادر، خواهر و فرزندان آن‌ها می‌شوند.
  • وراث طبقه سوم که شامل عمو، عمه، خاله، دایی و فرزندان آن‌ها می‌شوند.

میزان سهم‌الارث هر فرد به این موضوع بستگی دارد که او در کدامیک از این طبقات قرار گرفته است.

برای انحصار وراثت چه مدارکی لازم است؟

علاوه بر هزینه انحصار وراثت، آنچه در طی این روند اهمیت زیادی دارد تهیه کردن مدارک لازم برای انجام تقسیم ارث است. مدارک لازم برای انحصار وراثت شامل موارد زیر می‌شود:

  • شناسنامه فرد متوفی
  • کپی شناسنامه برابر با اصل وراث
  • کپی عقدنامه همسر فرد متوفی
  • گواهی فوت
  • استشهادیه تنظیمی توسط محضر
  • رسید گواهی مالیاتی
  • وصیت‌نامه
  • وکالت‌نامه وکیل دادگستری

هزینه انحصار وراثت چقدر است؟

هزینه انحصار وراثت به این موضوع بستگی دارد که بخواهید برای روند حقوقی انحصار وراثت وکیل داشته باشید یا خیر. هزینه وکالت برای انحصار وراثت به میزان پیچیدگی فرایند ارتباط دارد و بنابراین، نمی‌توان رقم دقیقی را برای آن مطرح کرد. اگرچه خود انحصار وراثت و طی کردن مراحل آن، هزینه‌های جانبی مختلفی دارد اما در برخی موارد، ممکن است موانعی در انحصار وراثت اتفاق بیفتد که در این شرایط، وکیل می‌تواند کمک زیادی در برداشتن موانع کند.

از سوی دیگر، دادرسی گواهی انحصار وراثت نیز هزینه جداگانه‌ای دارد که هر سال به‌روزرسانی می‌شود. دادرسی گواهی انحصار وراثت، یک دعوای غیرمالی محسوب می‌شود. به‌طورکلی هزینه دادرسی گواهی انحصار وراثت در سال ۱۴۰۰، حدود ۲۰۰ هزار تومان است که لازم است در دفتر خدمات الکترونیک قضایی پرداخت شود. چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار نیز هزینه‌ای ندارد و به‌صورت رایگان توسط شورای حل اختلافی که مسئول رسیدگی به پرونده است انجام می‌شود. بااین‌حال، اگر بخواهید برای این فرایند وکیل داشته باشید هزینه انحصار متفاوت بسیار متفاوت خواهد بود و قطعا بیشتر می‌شود.

مراحل انحصار وراثت چیست؟

برخی از مدارکی که برای انحصار وراثت مطرح شد را لازم است با طی کردن مراحل انحصار وراثت دریافت کنید که در ادامه با مراحل این فرایند آشنا می‌شوید. برای مشاوره حقوقی تلفنی رایگان تماس بگیرید.

  1. پر کردن فرم انحصار وراثت: فرم انحصار وراثت را لازم است از شورای حل اختلاف شهری دریافت کنید که فرد متوفی قبل از مرگ در آن شهر زندگی می‌کرده است. پس از اینکه فرم را پر کردید آن را همراه با مدارک لازم، به شورای حل اختلاف تحویل می دهید.
  2. دریافت استشهاد محضری: برای دریافت استشهاد محضری لازم است همراه با دو نفر شاهد به یکی از دفاتر اسناد رسمی بروید و فرم انحصار وراثت و مدارک لازم ازجمله شناسنامه و کارت ملی وراث را همراه خود داشته باشید. در دفاتر اسناد رسمی، وراث تایید می‌شوند و استشهاد محضری آماده می‌شود تا بعدا آن را به شورای حل اختلاف بدهید.
  3. دریافت گواهی مالیات بر ارث: در این مرحله لیست اموال فرد متوفی و میزان مالیاتی که به آن تعلق می‌گیرد مشخص می‌شود. بنابراین، پس از اینکه فهرست اموال را آماده کردید به اداره مالیات مراجعه می‌کنید تا گواهی مالیات بر ارث را دریافت کنید.
  4. مراجعه مجدد به شورای حل اختلاف: در این مرحله تمام مدارکی که دریافت کرده‌اید و از قبل داشته‌اید را لازم است به شورای حل اختلاف بدهید ازجمله فرم انحصار وراثت، استشهاد محضری، گواهی مالیات بر ارث، شناسنامه و عقدنامه فرد متوفی، شناسنامه همه وراث و غیره. در این مرحله، مراجعه یک نفر از وراث به همراه مدارک کافی است.
  5. اقدامات مرتبط با شورای حل اختلاف: شورای حل اختلاف پس از بررسی اسناد و مدارک، تقاضای شما برای انحصار وراثت را در یک روزنامه کثیرالانتشار چاپ و منتشر می‌کند. اگر پس از گذشت یک ماه، فرد دیگری به انحصار وراثت اعتراض نکند، گواهی انحصار وراثت تایید و صادر می‌شود.
  6. اعتراض به انحصار وراثت: یکی از افرادی که می‌تواند به انحصار وراثت اعتراض کند دادستان قضایی است. او ممکن است تشخیص دهد که فرد متوفی وراثی ندارد و بنابراین، درخواست انحصار وراثت بی‌پایه است. از سوی دیگر، ممکن است فردی ادعا کند که او نیز وارث فرد متوفی است و بنابراین، به روند انحصار وراثت اعتراض کند. این دو گروه از افراد درصورتی‌که اعتراض کنند فرایند تجدیدنظر انجام می‌شود.
  7. تقسیم اموال: پس از اینکه همه مراحل طی شد و گواهی انحصار وراثت صادر شد شما می‌توانید برای تقسیم اموال اقدام کنید. برای انجام این مرحله حضور همه وراث و وکلای آن‌ها الزامی است.


انحصار وراثت2

انحصار وراثت چقدر طول می‌کشد؟

همانطور که هزینه انحصار وراثت را نمی‌توان دقیقا مشخص کرد مدت‌زمان آن نیز متفاوت است. مدت‌زمان انحصار وراثت را نمی‌توان دقیقا مشخص کرد زیرا بستگی به پیچیدگی پرونده و موانعی که ممکن است به وجود بیایند دارد. برای مثال، اگر مدارک کامل نباشند و برای مثال، اصل شناسنامه موجود نباشد طی کردن مراحل برای دریافت مدارک از اداره ثبت‌احوال موجب طولانی‌تر شدن زمان انحصار وراثت می‌شود.

چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار نیز به نوبه خود زمان‌بر خواهد بود و برای ادامه روند انحصار وراثت یک ماه باید از چاپ آگهی در روزنامه گذشته باشد. با وجود همه توضیحاتی که مطرح شد، به‌طورکلی فرایند انحصار وراثت به حدود دو تا سه ماه زمان نیاز دارد. بعد از اینکه مهلت آگهی گذشت، شورای حل اختلاف گواهی حصر وراثت را صادر می‌کند که معمولا زمان لازم برای صدور این گواهی نیز متفاوت است. بااین‌حال، معمولا بین یک تا دو ماه طول بکشد تا گواهی حصر وراثت صادر شود و وراث بتوانند تقسیم اموال را انجام دهند.

درنهایت، انحصار وراثت مراحل متعددی دارد و فرایندی تاحدودی پیچیده است که سوالات زیادی را برای ورثه ایجاد می‌کند. در این شرایط، کمک گرفتن از وکیل یا دریافت مشاوره حقوقی رایگان می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد اما موجب افزایش هزینه انحصار وراثت نیز می‌شود. بااین‌حال، اگر از مدارک لازم برای انحصار وراثت و مراحل این فرایند آگاه باشید می‌توانید این فرایند را یآسان‌تر و با دردسر کمتری طی کنید.

۴.۷/۵ - (۴۱ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید