1. خانه
  2. گرفتن وام در صورت داشتن چک برگشتی
گرفتن وام در صورت داشتن چک برگشتی

گرفتن وام در صورت داشتن چک برگشتی

ازآنجایی‌که میزان چک‌های برگشتی در کشور زیاد شده است، در قانون جدید چک جریمه‌ها و محدودیت‌های بسیاری برای افرادی در نظر گرفته شده است که چک بلامحل صادر می‌کنند. این محدودیت‌ها باعث شده است که میزان چک‌های برگشتی کاهش پیدا کند و افراد در صدور چک دقت و احتیاط بیشتری داشته باشند. بااین‌حال، اگر در سابقه شما چک برگشتی وجود دارد لازم است بدانید این جریمه‌ها و محدودیت‌ها برای شما در نظر گرفته شده است و لازم است برای رفع این مشکل، اقدام به رفع سوء اثر چک کنید.

یکی از سوالاتی که در مورد این محدودیت‌ها پرسیده می‌شود سوال در مورد گرفتن وام در صورت داشتن چک برگشتی است که در ادامه با این موضوع آشنا می‌شوید. به‌طورکلی در این مقاله به این موضوع پرداخته‌ایم که داشتن چک برگشتی چه محدودیت‌هایی را برای شما ایجاد می‌کند.  شما می توانید با صفر تا صد چک برگشتی و مجازات آن در قانون جدید و قدیم آشنا شوید و همچنین قانون چک را به طور کامل مشاهده کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص چک با مشاوران حقوقی تماس بگیرید.

داشتن چک برگشتی با چه محدودیت‌هایی همراه است؟

 

 

همانطور که مطرح شد در قانون جدید چک محدودیت‌های متعددی برای افرادی در نظر گرفته شده است که چک برگشتی دارند. بنابراین، اگر چک برگشتی دارید مهم است که برای رفع سوء اثر آن اقدام کنید. در ادامه با محدودیت‌های ناشی از داشتن چک برگشتی آشنا می‌شوید.

ممنوعیت افتتاح حساب بانکی جدید

در گذشته فردی که چک برگشتی داشت می‌توانست بدون هیچ محدودیتی و به‌راحتی حساب جدید بانکی باز کند اما اکنون دیگر این امر امکان‌پذیر نیست. این بدین معنی است که اگر چک برگشتی دارید به شما اجازه افتتاح حساب در هیچ‌یک از بانک‌های کشور داده نمی‌شود. بنابراین، اول لازم است تکلیف چک برگشتی خود را روشن کنید.

ممنوعیت صدور کارت بانکی جدید

ازآنجایی‌که کارت بانکی در زندگی روزمره کاربرد بسیار زیادی دارد عدم برخورداری از آن می‌تواند محدودیت بسیار بزرگی برای کسانی باشد که چک برگشتی دارند. اگر چک برگشتی دارید نه‌تنها نمی‌توانید کارت بانکی جدید دریافت کنید، بلکه تمدید کارت بانکی شما نیز امکان‌پذیر نیست.

ممنوعیت دریافت هرگونه تسهیلات بانکی

اگر سوال شما این است که گرفتن وام در صورت داشتن چک برگشتی امکان‌پذیر است یا خیر، لازم است بدانید با توجه به قانون جدید چک، هر فردی که در سوابق خود چک برگشتی دارد از دریافت هرگونه تسهیلات و وام بانکی محروم است. این محدودیت بدین دلیل در نظر گرفته شده است که به‌طورمعمول، افراد صاحب کسب‌وکار و تجار نیاز زیادی به استفاده از تسهیلات بانکی دارند و این محدودیت باعث می‌شود که آن‌ها برای تعیین تکلیف چک برگشتی خود هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

ممنوعیت صدور اعتبارات اسنادی

این ممنوعیت به‌خصوص برای کسانی است که به صادرات یا واردات می‌پردازند. افرادی که در این زمینه فعال هستند با اعتبارات اسنادی سروکار زیادی دارند و بنابراین، وقتی چک برگشتی داشته باشند این جریمه‌ها می‌توانند برای این افراد بسیار محدودکننده باشند.

مسدود شدن همه حساب‌های بانکی فرد صادرکننده چک برگشتی

بر اساس قانون جدید چک، پس از برگشت خوردن یک چک، تمام حساب‌های فرد صادرکننده آن به اندازه مبلغ چک مسدود می‌شود. اگرچه این محدودیت در گذشته نیز اجرا می‌شد اما به‌طور کامل انجام نمی‌شد و درنتیجه، فرد صادرکننده چک باز هم می‌توانست از حساب بانکی خود استفاده می‌کند اما اکنون، دیگر این امر امکان‌پذیر نیست.

با توجه به مطالبی که مطالعه کردید دریافت وام در صورت داشتن چک برگشتی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل، لازم است برای رفع سوء اثر چک برگشتی خود اقدام کنید. شما می‌توانید با دریافت راهنمایی از سایت مشاوران حقوقی، این کار را انجام دهید و درنهایت، محدودیت‌هایی که برای شما در نظر گرفته شده است را از بین ببرید. همچنین، می‌توانید سوالات خود را با دریافت مشاوره حقوقی رایگان  با مشاوران این سایت در میان بگذارید.

چگونه می‌توانید برای رفع سوء اثر چک برگشتی اقدام کنید؟

همانطور که مطالعه کردید افرادی که چک برگشتی دارند از بسیاری از خدمات و تسهیلات ازجمله دریافت وام محروم می‌شوند. بنابراین، اگر چک برگشتی دارید لازم است برای رفع سوء اثر آن اقدام کنید. برای این کار می‌توانید از یکی از راه‌هایی که در ادامه مطرح می‌شود استفاده کنید. با مراحل رفع سوء اثر چک برگشتی آشنا شوید.

 

  • واریز مبلغ چک به حساب جاری خود: شما می‌توانید با واریز کردن مبلغ چک به حساب خود و ثبت درخواست مسدود شدن آن برای رفع سوء اثر چک اقدام کنید. وقتی مبلغ لازم را به حساب خود واریز می‌کنید، بانک تا سه روز فرصت دارد تا به دارنده چک اطلاع دهد که برای دریافت مبلغ به بانک مراجعه کند.
  • ارائه لاشه چک به بانکی که چک از آن صادر شده است.
  • ارائه رضایت‌نامه رسمی به بانک از سوی فرد دارنده چک
  • ارائه نامه رسمی از مراجع قضایی برای انجام رفع سوء اثر چک برگشتی
  • ارائه حکم قضایی مبنی بر برائت فرد صادرکننده چک در خصوص چک برگشتی
  • گذشت سه سال از صدور گواهی عدم پرداخت و عدم وجود طرح دعوای حقوقی یا کیفری در ارتباط با چک برگشتی

درنهایت، با توجه به قانون جدید چک، محدودیت‌ها و جریمه‌های بسیار زیادی برای افراد دارای چک برگشتی در نظر گرفته شده است که یکی از این محدودیت‌ها دریافت وام است. بنابراین، اگر چک برگشتی دارید و می‌خواهید وام بگیرید لازم است به‌عنوان قدم اول برای رفع سوء اثر چک اقدام کنید. از سوی دیگر، اگر در مورد این مسئله سوالات یا ابهاماتی در ذهن شما وجود دارد لازم است بدانید سایت مشاوران حقوقی در حال حاضر امکان دریافت مشاوره حقوقی رایگان را برای شما فراهم کرده است و شما می‌توانید سوالات خود را با مشاوران این مجموعه به‌راحتی در میان بگذارید.  برای اطلاع از  مدت اعتبار چک برگشتی روی لینک کلیک کنید.

۳.۷/۵ - (۲۸ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

۱۰ نظرات

  •  ‫10 ماه قبل

    خیر تازه به اونایی که چگ برگشتی و وام عقب مانده دارد زودتر وام میدن چون میدونند این وام رو نمیده

  •  ‫11 ماه قبل

    سلام من یک چک برگشتی دارم و موعد پرداخت وام من رسیده اگر رفع سواثر کنم میتوانم بلافاصله وام بگیرم؟

  •  ‫1 سال قبل

    سلام من چک برگشتی دارم چک ضمانت بوده و یک مبلغ مال خودم الان حسابم مسدود شده خودم هیچ مزایایی دریافت نمیکنم
    فقط خانوم برای اینکه تو بازار داشته کار می‌کرده با حسابش رفته دسته چک بگیره گفتن نمیشه شوهر شما چک برگشتی داره به شما تعلق نمیگیره درست این قضیه؟؟ یا بانک سلیقه ایی انجام داده
    ممنون راهنمایی کنین

  •  ‫1 سال قبل

    سلام.ایا درست هست که من پنج روز پیش برای وام استعلام‌.گرفتم‌
    ضامن ها چک‌ برگشتی نداشت .همان روز ضامن ها امضا کردن .پول هم تو حساب بود.پنج روز گذشت گفتند چک برگشتی داری یکی از ضامن هات گفتم ضامن امضا کردن .بخدا …دارید ظلوم میکنید

  •  ‫1 سال قبل

    حالا که اینقدرقانون سفت وسخت شده لااقل برای بار اول می‌بایست همه چک برگشتیهای قبل ازسال۱۴۰۰ بخشیده می‌شدند بعداین مراتب به اجرادرمیامد…چون اکثرا نمیدانستندکه حتی کارت عابربانک هم تعویض نمیشه…

  •  ‫1 سال قبل

    سلام..اینکه نوشتیددیدگاه شماتکراری است….خیلی مسخره است من یکبلرمطلبی رادو.سال قبل نوشتم بعدازان هرچه مطلب جدیدمیگذارم می‌نویسید تکراری است!!! یعنی چه؟

  •  ‫1 سال قبل

    سلام..اینکه نوشتید صاحب چک به اندازه مبلغ چک یاچکهای برگشتی خودبایدپول به بانک واریز کندوبانک ۳روزفرصت داردتابادارنده چک تماس بگیرد و…..خب! این مبلغ چه مدت بایدبه حساب بماند؟اگرطرف درمدت سه روز یاببشتربرای وصول چک اصلا نیامدچه مدت بعدمیتوان اینمبلغ راازادکرد؟

  •  ‫2 سال قبل

    سلام وقت بخیر من همسرم چک برگشتی دارند ،بانک ب من گفت ک چون ایشون چک برگشتی دارند من هم نمیتوانم وام بگیرم ، تا چ حد این قضیه صحت دارد ؟؟؟

  •  ‫2 سال قبل

    سلام خدا قوت
    آیا درست است که در قانون جدید کسی که چک برگشتی داشته باشد تا ۳ سال از گرفتن وام بانکی محروم میشود ؟

  •  ‫2 سال قبل

    سلام خدا قوت
    آیا درست است که در قانون جدید کسی که چک برگشتی داشته باشد تا ۳ سال از گرفتن وام بانکی محروم میشود ؟

نظر دهید