1. خانه
  2. وکیل ثبت اختراع
وکیل ثبت اختراع

وکیل ثبت اختراع

  • ۱۴۰۳-۰۲-۰۱
  • 0 لایک
  • 3221 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

اختراع حاصل فکر و خلاقیت یک فرد است که به منظور رفع یک نیاز بوجود آمده است. فردی که محصولی جدید را اختراع می‌کند مخترع نامیده می‌شود. محصولی که اختراع می‌شود ممکن است مربوطه به حوزه صنعت و تکنولوژی باشد و یا حوزه پزشکی و سلامت و … در هر صورت برای برآوردن نیازهای جامعه ساخته می‌شود و بسیار ارزشمند است.

وکیل ثبت اختراع وکیلی است که از حقوق مالکیت فکری یک فرد دفاع می‌کند و به اخذ گواهینامه اختراع کمک می‌کند. ثبت کردن اختراع کار پیچیده و زمان بری است و باید مدارکی ارائه گردد تا اختراع به نام مخترع ثبت شود. وکیل ثبت اختراع با ارائه مشاوره حقوقی در مورد مراحل ثبت اختراع به مخترعین کمک می‌کنند تا اختراع خود را بدون هیچ مشکلی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ثبت کنند.

وکیل ثبت اختراع از حقوق مخترع در سازمان‌های مربوطه دفاع می‌نماید و در مدت زمانی کوتاه و بدون نیاز به صرف هزینه‌های اضافی حمایت انحصاری برای اختراع دریافت می‌کند و سپس گواهینامه اختراع را برای مخترع کسب می‌نماید. در نتیجه اختراع منحصرا به نام مخترع ثبت می‌شود و قانون از این حق دفاع می‌کند و با افرادی که بخواهند اختراع را به نام خود ثبت کنند و یا از آن سوء استفاده کنند برخورد خواهد کرد.

دعاوی اختراع چیست؟

دعاوی اختراع زمانی مطرح می‌شود که فردی بدون رضایت مخترع از اختراع سوء استفاده کند و یا سعی کند آن را به نام خود ثبت کند و مخترع بخواهد از حقوق خود و اختراعش دفاع کند. بدین ترتیب برای شکایت از فرد یا افرادی که قصد سوء استفاده از اختراع را داشته‌اند باید دعوای اختراع را مطرح نمود و از افراد خاطی شکایت کرد.

 

دعاوی حقوقی در موارد زیر مطرح می‌گردد:

  • اگر مخترع بخواهد گواهی نامه ثبت اختراع را که فرد یا افرادی دیگر به نام خود ثبت کرده‌اند را باطل کند. اگر فرد یا افرادی بدون رضایت و اطلاع مخترع اقدام به ثبت اختراع به نام خود کرده باشند، مخترع می‌تواند با ارائه مدارک کافی حق اختراع خود را ثابت کند و گواهینامه ثبت اختراع غیر را باطل کند.
  • اگر افرادی از اختراع اصلی کپی برداری کرده باشند و یا از نام اختراع برای عرضه محصول تقلبی استفاده کرده باشند، مخترع می‌تواند از آنها شکایت کند تا بر اساس قانون مجازات شوند.
  • اگر افرادی با ربودن حق اختراع اقدام به تولید محصول نموده باشند و کارگاه یا کارخانه‌ای راه اندازی نموده باشند، مخترع می‌تواند با مراجعه به مراجع قضایی از متخلفین شکایت کند و کارگاه یا کارخانه را پلمپ کند و هر گونه فعالیت در زمینه تولید محصول مورد نظر را متوقف نماید.
  • فرد شاکی می‌تواند برای جبران زیان وارده از به دلیل سرقت حق اختراع، از افراد متخلف خسارت بگیرد. عمل آنها نوعی تجاوز به حریم و حقوق شخصی محسوب می‌شود و باید جبران شود.
  • اگر در اداره ثبت اختراع برای به ثبت رساندن اختراع ایرادی مطرح شود و احتمال سوء استفاده افراد متخلف از اختراع وجود داشته باشد، مخترع می‌تواند با طرح اختراع از عملکرد اداره ثبت شکایت کند تا مشکلات بررسی شود و هرچه سریعتر اختراع به نام مخترع اصلی ثبت شود.

شکایت اختراع چیست؟

یکی از علل رایج تنظیم شکایت نامه اختراع در مواردی است که مخترع علیه افرادی که اختراع را به نام خود ثبت کرده‌اند و از آن سوء استفاده می‌کنند. بدین ترتیب مخترع برای جلوگیری از اقدامات متخلفین و سارقین حق اختراع با ارائه مدارک و شواهد محکمه پسند، تلاش می‌کند تا از افراد متخلف شکایت کند تا قانون آنها را به جرم سرقت و سوء استفاده از اختراع فرد دیگر مجازات نماید. برای اطلاع از نحوه طرح شکایت اختراع با مشاوره حقوقی رایگان تلفنی تماس حاصل نمائید و با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمائید.

شکایت نقض ثبت اختراع چیست؟

هرگاه فردی با آگاهی از این موضوع که اختراعی به نام فردی دیگر ثبت شده است و حق اختراع با او است، اقدام به استفاده از نام و محصول نماید و اختراع مورد نظر را با نام دیگر به فروش برساند مجرم محسوب می‌شود و مخترع می‌تواند از وی شکایت کند. مطابق با قانون هر گونه شکایتی مرتبط با ثبت طرح‌ها و اختراعات صنعتی و برندهای تجاری با عنوان شکایت نقض ثبت اختراع مطرح می‌شوند و در دادگاه‌های حقوقی و کیفری شهر تهران مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. به این معنی است که اگر مخترع ساکن هر شهری باشد برای طرح شکایت سوء استفاده از اختراع خود باید به دادگاه تهران مراجعه کند و پرونده تشکیل دهد. قانون مجازات اسلامی برای سوء استفاده از اختراعات صنعتی و علائم تجاری مجازات ۳ تا ۶ ماه حبس را برای فرد متخلف تعیین نموده است. طی سالیان اخیر مجازات این جرم به ۴۵ روز تا سه ماه تغییر یافته است.

injury specialist

 

وکیل ثبت اختراع چه وظایفی دارد؟

مراحل ثبت اختراع در ادارات ثبت اختراع بسیار پیچیده است و به همین دلیل است که توصیه می‌شود انجام امور ثبتی به فردی کاردان و با تجربه سپرده شود تا از تمامی مراحل قانونی و اداری آگاهی کامل داشته باشد، بهترین فرد وکیل ثبت اختراع می‌باشد. وکیل ثبت اختراع بایستی بداند که کدام اختراعات قابلیت ثبت شدن دارند، به عنوان مثال آثار هنری و یا نظریه‌های علمی در اداره ثبت پذیرفته نمی‌شوند. ثبت اختراع انحصارا برای محصولات صنعتی و کاربردی است و باید جدید باشد و هیچ گونه مشابهی نداشته باشد.

وکیل ثبت اختراع باید با تمامی قوانین و محدودیت‌های اداره ثبت اختراع آشنایی داشته باشد تا در زمان اقدام برای ثبت اختراع مدارک کافی ارائه نماید تا اختراع رد نشود. مدارکی از قبیل اظهارنامه اختراع، توصیف اختراع، نقشه‌ها و طرح‌های اختراع از مهمترین مدارکی است که وکیل در زمان مراجعه به اداره ثبت اختراع باید به همراه داشته باشد. زمان بندی و اقدام به موقع برای انجام مراحل ثبت اختراع به مهارت و تخصص وکیل ثبت اختراع بستگی دارد. در اولین مرحله باید تمامی مدارک و اطلاعات موجود درباره اختراع در سامانه بارگزاری شود.

پس از اینکه مدارک با موفقیت پذیرفته شد، باید هزینه‌های لازم برای ثبت اختراع پرداخت گردد. سپس در مرحله آخر ثبت اختراع در روزنامه آگهی می‌شود و در مرحله نهایی گواهینامه ثبت اختراع به نام مخترع صادر می‌شود. برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان تلفنی با شماره تلفن‌های مرکز مشاوره حقوقی تماس حاصل نمائید.

مزیت مشورت با وکیل ثبت اختراع

روند اداری ثبت اختراع بسیار پیچیده و سخت است و نیازمند تخصص و تجربه است. بنابراین بهترین کار سپردن انجام مراحل اداری ثبت اختراع به وکیل است. وکلای ما در مشاوره حقوقی برای ارائه مشاوره حقوقی رایگان تلفنی در زمینه ثبت اختراع آماده می‌باشند و در صورتیکه قصد دارید اختراع خود را ثبت کنید و یا می‌خواهید هر گونه دعاوی مرتبط با اختراع خود را طرح نمائید، می‌توانید با وکلای مرکز در ارتباط باشید و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمائید. قابل ذکر است که هم اکنون تمامی امور ثبت اختراعات در تهران و در اداره کل ثبت شرکت‌ها  انجام می‌شود. البته مراحل اولیه بارگزاری اطلاعات اختراع به صورت اینترنتی انجام می‌شود. اما برای تکمیل سایر مراحل ثبت اختراع باید به صورت حضوری به ادراه ثبت اختراع واقع در تهران مراجعه شود. اگر برای انجام امور ثبت اختراع وکیل گرفته‌اید، تمامی امور اداری توسط وکیل ثبت اختراع انجام می‌شود و نیازی به حضور شما در ادراه ثبت اختراع نیست.

 

در چه صورت اختراع باطل می‌شود؟

بر اساس ماده ۱۸ قانون ثبت اختراع طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، اگر اختراع شرایط لازم را نداشته باشد، گواهینامه ثبت اختراع توسط دادگاه باطل می‌شود. شرایط ابطال اختراع عبارتند از:

  • اختراع جدید نیست و هیچ کاربردی در صنعت ندارد و یا اینکه نمونه مشابه آن قبلا تولید شده است.
  • اظهارنامه ثبت اختراع با قوانین مربوط به ثبت اختراع مطابقت ندارد.
  • اختراع ثبت شده شامل قوانین دایره حمایت از اختراعات نیست.
  • مخترع در اختراع محصول از خلاقیت یا نبوغ خود استفاده نکرده است.
  • از زمان ثبت اختراع ۵ سال گذشته باشد اما از اختراع هیچ استفاده‌ای نشده است و تولید صورت نگرفته است.

در صورتیکه اختراعی کاربردی در حوزه صنایع دارید می‌توانید با استفاده از مشاوره حقوقی رایگان تلفنی از مراحل ثبت اختراع مطلع شوید و انجام امور اداری ثبت اختراع را به وکلای متخصص و با تجربه ما بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در مشاوره حقوقی همراه باشید.

امتیاز شما به این مقاله
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید