1. خانه
  2. وصول سفته ضمانت کار
وصول سفته ضمانت کار

وصول سفته ضمانت کار

وصول سفته ضمانت کار

کارگران و کارمندانی که در عنوان‌های شغلی مختلف استخدام می‌شوند برای شروع به کار نیاز به بستن قرارداد دارند. یکی از شرایط قرارداد کاری دادن ضمانتی به کارفرما یا مدیر برای تضمین کردن کیفیت کاری و کوتاهی نکردن در انجام مسئولیت‌هاست. این تضمین در بیشتر مشاغل با سفته داده می‌شود.

کارفرما در زمان استخدام نیرو، مبلغی مشخص را تحت عنوان سفته دریافت می‌کند که به این سفته ضمانت حسن انجام کار اطلاق می‌شود. در صورتیکه نیروی استخدام شده در انجام مسئولیت‌های خود کوتاهی کند، کارفرما از طریق وصول سفته ضمانت کار ضرر کم‌کاری نیرو را جبران می‌کند. اگر سوالی در این خصوص با مشاوره حقوقی تلفنی رایگان سایت مشاوران حقوقی در میان بگذارید.

سفته و قوانین استفاده از آن

سفته برگه یا سندی قانونی است که هر فرد با امضای آن نسبت به انجام کاری خاص متعهد می‌شود. بعنوان مثال در خرید وسایل قسطی، سفته ضمانتی برای پرداخت به موقع مبلغ یا در انجام یک کار و مسئولیت، سفته تضمین انجام کامل و صحیح مسئولیت‌هایی است که به فرد داده می‌شود.

 

 

این‌روزها، رد و بدل کردن سفته یکی از مراحل بستن قرارداد کاری است. سفته‌های کاری در زمان بستن قرارداد توسط کارفرما دریافت می‌شوند. سفته ضمانت کار بدون تاریخ است، اما مبلغ مشخصی دارد. در صورتیکه کارمند در انجام وظایف کاری خود کوتاهی کرده یا باعث ضرر و زیان به کارفرما شود، کارفرما با وصول سفته ضمانت کار و دریافت مبلغ خسارت از کارمند از ضرر زیاد جلوگیری می‌کند. در صورت داشتن هرگونه سوال در این خصوص با مشاوره حقوقی تلفنی رایگان تماس برقرار کنید.

مشاغل نیازمند وصول سفته ضمانت کار

هدف اصلی از دریافت سفته ضمانت کار، تعهد کارمند یا کارگر به وظیفه خود در محل کار و اجرای کامل مسئولیت‌هایی است که بر عهده او می‌باشد، بنابراین حتی در مشاغل استخدام رسمی هم ممکن است کارفرما در چند ماه اول کار، سفته ضمانت کار دریافت کند.

سفته در بعضی از مشاغل که با اطلاعات مهم کسب و کار در ارتباط هستند اهمیت بیشتری دارد، مثلا افرادی که به حسابرسی یک شرکت مشغول هستند یا مسئول حمل و نقل نامه‌ها و بسته‌های مهم یک شرکت هستند برای حسن کار، از طریق سفته تعهد می‌دهند. برنامه‌نویسی، افرادی که بخشی از مسئولیت‌های کاری را در خانه انجام داده یا از وسایل و محصولات شرکت در خانه استفاده می‌کنند نیز باید سفته ضمانت کار ارائه کنند.

قوانین تنظیم سفته ضمانت کار برای وصول ساده‌تر

تنظیم سفته ضمانت کار قوانین مشخصی دارد. این قوانین به کارفرما کمک می‌کنند که در زمان وصول سفته ضمانت کار به مشکل برنخورد و به کارمند نیز این اطمینان را می‌دهد که سفته تنها برای حسن انجام کار بوده و استفاده دیگری از آن نشود. در صورتیکه سفته با رعایت قوانین تنظیم نشده باشد، کارفرما در زمان وصول سفته به مشکل می‌خورد.

برای اینکه وصول سفته ضمانت کار سریع‌تر انجام شود، باید اطلاعات کارفرما و تنظیم کننده سفته به طور کامل در پشت برگه مشخص شوند. آدرس و تلفن در دسترس امضا کننده سفته به وصول راحت‌تر آن کمک می‌کند. نداشتن تاریخ و نوشتن مبلغ به حروف در پشت سفته از قوانین دیگر تنظیم سفته حسن انجام کار هستند. همچنین برای اثبات اینکه سفته از یک شخص خاص گرفته شده است، بهتر است شماره سفته در قراردادی که دارای امضای کارمند می‌باشد، وارد شود.

 

2 1

 

شرایط وصول سفته ضمانت کار توسط کارفرما

گاهی اوقات شرایط کار به شکلی پیش می‌رود که کارفرما ناچار به وصول سفته ضمانت کار می‌شود. بعنوان مثال کارمند به طور عمدی به شرکت و وسایل آن خسارت وارد می‌کند یا مسئولیت‌هایی که در ابتدا برای انجام آن‌ها قرارداد بسته است را به خوبی انجام نمی‌دهد و باعث ضرر کسب و کار می‌شود. تمام این‌ موارد، شرایطی هستند که کارفرما به دلیل آن‌ها می‌تواند برای وصول سفته ضمانت کار اقدام کند.

کارفرما با به اجرا گذاشتن سفته دریافتی در زمان بستن قرارداد، مبلغ خسارت را از کارمند دریافت می‌کند. در صورتیکه مبلغ خسارت بیشتر از میزان سفته باشد، کارفرما بعد از اجرا گذاشتن سفته می‌تواند برای باقی خسارت شکایت تنظیم کند.  پاسخ سوالات خود را در خصوص صدور و وصول سفته در مقاله لینک شده مشاهده کنید.

نحوه وصول و اجرا گذاشتن سفته

برای وصول سفته ضمانت کار کارفرما باید ثابت کند که خسارت وارد شده از سمت کارمند بوده و بخاطر کوتاهی در انجام مسئولیت‌ها کسب و کار دچار ضرر شده است. قبل از به اجرا گذاشتن سفته، ضرر وارد شده را به طور مستقیم از کارمند طلب کرد و در صورتیکه کارمند با وجود ثابت شدن خسارت حاضر به جبران آن نباشد، کارفرما می‌تواند سفته را در مراجع قانونی به اجرا بگذارد.

 

سفته ضمانت کار، تضمینی برای کارفرمایان

همان‌طور که کارفرما وظیفه پرداخت به موقع حقوق کارمندان را به عهده دارد، کارمندان نیز باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند تا از وارد شدن ضرر و زیان به کارفرما جلوگیری شود، کارفرما با دریافت سفته از این موضوع مطمئن شده و هر زمان که کارمند بدون دلیل موجه باعث خسارت به کسب و کار شود، با وصول سفته ضمانت کار، از واردآمدن زیان به کسب و کار خود جلوگیری می‌کند.  اگر سوالی در خصوص سفته و هرگونه مسائل حقوقی دارید با مشاوره حقوقی تلفنی مشاوران حقوقی در میان بگذارید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید