1. خانه
  2. مطالبه وجه چک سفید امضا | مبانی حقوقی نقدکردن این نوع از چک‌ها
مطالبه وجه چک سفید امضا | مبانی حقوقی نقدکردن این نوع از چک‌ها

مطالبه وجه چک سفید امضا | مبانی حقوقی نقدکردن این نوع از چک‌ها

  • ۱۴۰۳-۰۱-۰۹
  • 0 لایک
  • 2966 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

نقد کردن چک سفید امضا

چک در ماده ۳۱۰ قانون تجارت به عنوان یک نوشته که صادر کننده با استفاده از آن به بانک درخواست می‌دهد که وجوهی که نزد بانک دارد را به دیگری بپردازد، تعریف شده است. البته هر نوشته‌ای چک تلقی نمی‌شود. درخواست صادرکننده باید بر روی فرم چاپی مخصوصی که به عنوان چک از بانک اخذ شده است، نوشته شود. چک سفید امضا نیز چکی است که صاحب چک بدون نوشتن مبلغ و تاریخ در آن، آن را امضا می‌کند و این حق را به دریافت‌کننده می‌دهد که در زمان لازم مبلغ توافقی را نوشته و برای مطالبه وجه آن به بانک مراجعه کند. در این مطلب با ویژگی‌های چک سفید امضا آشنا می‌شویم و نحوه مطالبه وجه چک سفید امضا را بررسی خواهیم کرد. شما عزیزان علاوه بر مطالب این بخش می توانید با نکات بسیار مهم در مورد قانون چک در مقاله لینک شده آشنا شوید.

ویژگی‌ها و مندرجات چک سفید امضا

چک سفید امضا چکی است که فقط صاحب چک آن را امضا کرده باشد و همچنین قسمت مبلغ و گیرنده وجه را تکمیل نکند تا دارنده چک بتواند هر زمان که مایل باشد آن را نوشته و به بانک مورد نظر ارائه دهد. از این چک زمانی استفاده می‌شود که مبلغ به طور کامل تعیین نشده است. یک چک قانونی ویژگی‌هایی دارد که برخی از آن‌ها در چک‌های سفید امضا الزامی نیست. در این بخش با برخی ویژگی‌های چک سفید امضا آشنا خواهیم شد.

 

 

مبلغ چک

حقوق‌دانان بر این اعتقاد هستند که مبلغ چک از ویژگی‌های اصلی و الزامی چک است؛ در عمل اگر چک مبلغ نداشته باشد، بانک نمی‌تواند اقدام به وصول آن کند. در چک دو جای خالی برای درج مبلغ آن به حروف و رقم وجود دارد که باید پیش از مطالبه وجه آن تکمیل گردد. چک سفید امضا هنگامی که از صادرکننده به دریافت‌کننده تحویل داده می‌شود، مبلغی رویش نوشته نشده است؛ این مبلغ پیش از مطالبه وجه چک سفید امضا به صورت توافقی توسط دریافت کننده نوشته می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت وجود اختلاف بین مبلغ ورودی و عددی چک، بانک‌ها از پرداخت وجه آن امتناع خواهند کرد.

امضای چک

یکی از ویژگی‌های الزامی چک‌های مختلف از جمله چک سفید امضا، امضای صادرکننده چک است. در حقیقت چک بدون امضا هیچ ارزش و اعتبار قانونی ندارد. امضا می‌تواند شامل نام و نام خانوادگی صادرکننده چک باشد. مطالبه وجه چک سفید امضا بدون وجود امضای صادرکننده امکان‌پذیر نیست.

برخی از اشخاص حقوقی مانند شرکت‌های تجاری علاوه بر داشتن امضا دارای مهر هم هستند که باید هنگام دریافت این‌گونه چک‌ها حتما ضرب مهر شرکت را برروی چک درخواست کنید. چرا که بانک‌ها از پرداخت چک‌های بدون مهر خودداری می‌کنند. همچنین افرادی که به دلایل مختلفی قادر به امضا کردن چک نیستند، می‌توانند به افرادی که مورد اعتمادشان هستند، وکالت صدور چک بدهند.

تاریخ چک

در قانون ایران، باید برای مطالبه وجه چک سفید امضا حتما تاریخ آن درج شده باشد. ممکن است هنگام دریافت چک سفید امضا، تاریخی روی آن درج نشده باشد؛ اما باید هنگام نقد کردن چک خود تاریخ به روزی را بنویسید. معمولا بانک‌ها از پرداخت چک بدون تاریخ خودداری می‌کنند. برای مشاوره رایگان حقوقی کلیک کنید.

1

مطالبه وجه چک سفید امضا

شما می‌توانید وجه چک سفید امضا را پس از تکمیل مندرجات آن از طریق اداره اجرای مفاد اسناد رسمی (اجرای ثبت) و یا دادگاه مطالبه کنید. آشنایی با روش‌های نقد کردن چک سفید امضا شما را با این چک بهتر آشنا خواهد کرد. در این بخش هر دو روش مطالبه وجه چک سفید امضا را برای شما توضیح می‌دهیم. پیشنهاد میکنیم با انواع چک بانکی و قوانین آن در مقاله لینک شده آشنا شوید.

مطالبه وجه چک از اداره اجرای ثبت

چک نوعی سند عادی لازم‌الاجرا است. به همین علت می‌توان بدون مراجعه به دادگاه و اخذ حکم، وجه آن را از طریق اداره اجرای ثبت مطالبه کرد. برای این منظور باید ابتدا گواهی عدم پرداخت از بانک دریافت شود. دارنده باید به دوایر اجرای مفاد اسناد لازم‌الاجرا در اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کند. اداره ثبت محل بانک طرف حساب صادرکننده چک واجد شرایط انجام این کار است.

صدور اجرائیه فقط علیه صادرکننده و صاحب حساب امکان دارد و علیه ظهرنویس و ضامن صادر نمی‌شود. همچنین اگر چند نفر صاحب حساب باشند و چک با امضای یکی از آن‌ها صادر شده باشد، صدور اجرائیه آن فقط علیه امضاکننده چک امکان‌پذیر است. اگر تاریخ چک به صورت غیر واقعی ذکر شده باشد باز هم می‌توان وجه آن را از اداره ثبت مطالبه کرد. از مدارک مورد نیاز برای مطالبه وجه چک سفید امضا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تقاضانامه مخصوص صدور اجرائیه
  • اصل و فتوکپی چک و گواهی عدم پرداخت آن از بانک

همچنین فردی که می‌تواند تقاضای صدور اجرائیه کند باید شرایط خاصی داشته باشد. کسی که چک در وجه او صادر شده است یا کسی که چک به نام او ظهرنویسی شده است و حامل چک، در مورد چک‌های در وجه حامل، از افرادی هستند که می‌توانند در صورت نیاز تقاضای صدور اجرائیه کنند.

مطالبه وجه چک سفید  امضا از دادگاه

در صورتی که دارنده نخواهد به اداره ثبت مراجعه کند یا با مراجعه به این اداره نتیجه‌ای نگیرد، می‌تواند با مراجعه به دادگاه وجه چک سفید امضا را مطالبه کند. البته منظور، دادگاه حقوقی است. همچنین امکان تقاضای تامین خواسته (توقیف اموال) نیز وجود دارد. دادگاه به خواسته شما رسیدگی و در صورت پذیرش، قرار تامین خواسته را صادر می‌کند. برای مطالبه وجه چک از دادگاه باید مدارک زیر ضمیمه شوند:

  • فتوکپی مصدق چک
  • فتوکپی مصدق گواهی عدم پرداخت از بانک
  • هزینه دادرسی

 

 

مطالبه وجه چک سفید امضا و جرم سو استفاده از آن

در این مطلب با ویژگی‌های چک سفید امضا و روش‌های مطالبه وجه چک سفید امضا آشنا شدیم. در صورتی که اقدام کیفری در مورد چک سفید امضایی که به دیگری داده‌اید صورت گیرد، می‌توانید تقاضای کارشناسی خط کنید تا دوخط بودن نوشته‌های چک و یکی نبودن زمان نوشتن آن‌ها توسط کارشناس تایید شود. همچنین ممکن است شهودی داشته باشید که سفید بودن چک را تایید کند. در نظر داشته باشید که سو استفاده از چک سفید امضا جرم به شمار می‌رود. اگر کسی به هر طریقی از چک سفید امضایی که در اختیار دارد سو استفاده کند، به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد. اگر با خواندن این مقاله، همچنان با ابهامات و سوالاتی در مورد قانون جدید چک روبرو هستید می‌توانید به‌صورت رایگان از سایت مشاوران حقوقی مشاوره حقوقی رایگان دریافت کنید و به‌ این‌ترتیب به پاسخ سوالات خود برسید.

۴.۳/۵ - (۶ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید