1. خانه
  2. قوانین ترک منزل توسط همسر
قوانین ترک منزل توسط همسر

قوانین ترک منزل توسط همسر

  • ۱۴۰۳-۰۱-۰۹
  • 0 لایک
  • 3151 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

در طول زندگی مشترک زوجین، ممکن است به دلایلی هر کدام از آنها اقدام به ترک منزل کنند. ترک منزل توسط هر کدام از زوجین تابع قوانینی است که چنانچه این پروسه طولانی شود، طرف مقابل می تواند از طریق قانونی وارد عمل شده و علیه طرفی که اقدام به ترک منزل کرده، اقامه دعوا کند. طبق قانون این اقدام توسط هر کدام از طرفین صورت بگیرد، می تواند عواقب و پیامدهایی برای آنها در پی داشته باشد. در این مقاله برآنیم تا به موضوع قوانین ترک منزل توسط همسر بپردازیم. با ما همراه باشید.

مطابق قانون مدنی به مجرد وقوع عقد نکاح میان زن و مرد، آنها به زوجیت یکدیگر در می آیند و این یعنی آنها در قبال یکدیگر حق و حقوقی تعریف شده طبق عرف و قانون خواهند داشت. از مهم ترین حق و حقوق زوجین در مقابل هم که مورد تاکید قانون نیز واقع شده است، تکلیف هر کدام از آنها به زندگی زیر یک سقف در کنار یکدیگر است.

در این میان، ممکن است هر یک از زوجین بنا به دلایلی، اقدام به ترک منزل کنند که متعاقب آن انجام وظایف زناشویی دچار وقفه خواهد شد. چنانچه در این مورد نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارید می توانید با مشاوران مجرب موسسه مشاوره حقوقی همراه باشید. در این مرکز امکان ارائه مشاوره حقوقی رایگان به صورت تلفنی فراهم شده است.

قوانین ترک منزل توسط زوجه

زنان ممکن است به دلایلی اقدام به ترک منزل کنند. این اقدام می تواند به دلیل وجود عواملی مانند اعتیاد همسر، فحاشی و بد دهنی، نبود امنیت جانی برای زن و مواردی از این قبیل اتفاق بیافتد. اما در صورتی که ترک منزل از طرف زن به دلایل موجه نباشد، طبق قانون مدنی، وی با حکم قانونی خروج بدون اجازه شوهر مواجه خواهد شد.

طبق قانون مدنی، زن مکلف به تمکین از شوهر خود است و در قبال این تمکین است که نفقه به وی تعلق می گیرد. بنابراین تمکین تکلیف زن و پرداخت نفقه نیز تکلیف مرد شمرده می شود. تمکین در دو نوع عام و خاص تعریف شده است که تمکین عام به تبعیت زن در امور کلی زندگی خانوادگی از مرد اشاره دارد و تمکین خاص نیز، به روابط زناشویی میان زن و مرد مربوط می شود.

 

طبق تعاریف ارائه شده، زن ملزم است در محل سکونت مرد اقامت داشته باشد و نباید بدون اجازه وی و بدون وجود عذر موجه، اقدام به ترک منزل کند. در صورت خروج زن بدون عذر موجه یا بدون اجازه همسر، حکم قانونی فرار زن شوهردار یا خروج از منزل بدون اجازه شوهر در مورد وی به اجرا در خواهد آمد.

بنابراین چنانچه زن، بدون وجود یکی از مصادیق عدم تمکین و بدون در نظر گرفتن وظایف قانونی خود، منزل خود را ترک و در محلی غیر از محل سکونت همسر خود اقامت کند، می توان عبارت ترک منزل توسط زن را در مورد وی به کار برد.

زن در صورتی که به استناد یک عذر موجه منزل همسر خود را ترک کند و بتواند آن را اثبات نماید، دریافت حق نفقه از وی ساقط نخواهد شد و این امکان را دارد که دادخواستی مبنی بر تامین مسکن علی حده به کمک وکیل تنظیم کرده و با رأی دادگاه، مرد را ملزم نماید که منزلی جداگانه برای وی تامین کند و همچنین نفقه خود را نیز دریافت نماید. در صورت نیاز به دریافت مشاوره تخصصی در مورد قوانین ترک منزل توسط همسر، می توانید با مشاوران مجرب موسسه مشاوره حقوقی در ارتباط باشید. خدمات مشاوره ای این مرکز در قالب مشاوره حقوقی رایگان تلفنی ارائه می گردد.

ترک منزل توسط زوجه چه عواقب و پیامدهایی دارد؟

طبق آنچه اشاره شد، زن با ترک منزل، با پیامدهایی قانونی مواجه خواهد شد. در قانون برای زنی که بدون اجازه همسر خود، اقدام به ترک منزل کند، حکم قانونی پیش بینی شده است. در قانونی مدنی، پیامدهای ترک منزل بدون اجازه همسر و بدون داشتن عذر موجه توسط زوجه به شرح زیر مشخص شده است:

  • یکی از مهم ترین و در واقع اولین پیامدی که متوجه زنی که بدون اجازه شوهر، اقدام به ترک منزل می کند، خواهد بود، این است که زن بواسطه این عدم تمکین، حق دریافت نفقه را از دست می دهد و مرد ملزم به پرداخت نفقه به زن نخواهد بود. البته این امر مستلزم اثبات ترک منزل از سوی زن، توسط مرد است. مرد برای این کار بایستی اظهارنامه عدم تمکین به دادگاه ارسال نماید.
  • پیامد دیگری که در صورت ترک منزل توسط زن متوجه وی خواهد بود، ساقط شدن اجرای شرط تنصیف اموال در مواقعی است که مرد قصد طلاق زن را داشته باشد. با به اثبات رسیدن ترک منزل توسط زن، و صادر شدن حکم نشوز در مورد وی، مرد در موقع طلاق دیگر الزامی برای اجرای شرط تنصیف اموال که در عقدنامه قید شده است، نخواهد داشت.
  • امکان ازدواج مجدد مرد، پیامد دیگر ترک منزل توسط زن است. بدین معنی که اگر زوجه منزل را بدون وجود عذر موجه ترک کند، مرد نیز بتواند آن را در دادگاه ثابت کند، این مورد می تواند به عنوان مصداق بارزی از عدم تمکین شمرده شود. در این صورت مرد با استناد به عسر و حرج ناشی از تجرد، مجاز است دادخواستی مبنی بر ازدواج مجدد به دادگاه ارائه نماید. در صورت موافقت دادگاه مرد می تواند اجازه ازدواج مجدد گرفته و اقدام به ازدواج کند. اگر در این مورد نیاز به مشاوره با یک وکیل مجرب دارید می توانید با مشاوران متخصص موسسه مشاوره حقوقی در تماس باشید و از خدمات این مرکز که در قالب مشاوره حقوقی رایگان به صورت تلفنی ارائه می شود، استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که ترک منزل توسط زن، مشمول حکم جزایی نخواهد بود. به عبارتی ترک منزل توسط زن جرم محسوب نمی شود و طبق قانون نمی توان زن را به دلیل ترک منزل، تحت پیگرد کیفری قرار داد. بنابراین توجه به این نکته الزامی است که حتی با رأی دادگاه نیز نمی توان هیچ زنی را به زور مجبور به تمکین کرد.

cover image b

از این رو، با وجودی که در قانون برای زنی که منزل همسرش را بدون عذر موجه یا بدون اجازه شوهر ترک کرده، حکم قانونی مشخص شده و این عمل شامل آثار حقوقی مانند نشوز زوجه و متعاقب آن ساقط شدن حق دریافت نفقه است و مرد با اثبات آن در دادگاه می تواند حکم ازدواج مجدد بگیرد، اما زن به خاطر این عمل مشمول هیچ گونه مجازاتی نبوده و مرد نمی تواند او را به اجبار، به زندگی مشترک برگرداند.

ترک منزل توسط مرد

زمانی که مرد بدون عذر موجه منزل مشترک با زوجه را ترک کند، حکم قانونی ترک منزل توسط مرد شامل وی شده و وی به جرم ترک انفاق مجرم شناخته شده و محکوم به تحمل حبس خواهد شد. اثبات این جرم، مستلزم شهادت شهود و یا ارسال اظهارنامه از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. زنی نیز که توسط همسرش ترک شده، از نظر قانون مستحق درخواست طلاق با استناد به عسر و حرجی است که به دلیل عدم حضور مرد متوجه وی شده است.

طبق قانون مدنی، در اثر ازدواج حق و حقوقی برای زوجین در نظر گرفته شده که برای مواقع عدم پایبندی به برخی از این وظایف، ضمانت اجراهایی پیش بینی شده است. الزام زوجین به داشتن حسن معاشرت با یکدیگر و استحکام مبانی خانواده، صرفا با زندگی مشترک زیر یک سقف است که محقق می شود.

قانون مدنی با موظف کردن زن به تمکین از شوهر خود و الزام وی به اقامت در محل اقامت زوج، تاکید خود بر زندگی مشترک زن و مرد در زیر یک سقف را صریحا اعلام کرده است. در این میان ممکن است در مواقعی مرد بدون عذر موجه، اقدام به ترک منزل مشترک کند و بدین ترتیب از انجام وظایف خود سرباز زند. در این موارد، حکم قانونی ترک منزل توسط مرد و محکومیت به مجازات مقرر شده برای ترک خانه، شامل حال وی خواهد بود.

طبق قانون و به موجب ماده ۱۱۳۰، ترک منزل توسط شوهر، بدون وجود عذر موجه موجب عسر و حرج زن می شود. بنابراین زمانی که مرد منزل مشترک با زوجه را ترک گفته و بی خبر به محل دیگری برود و خبری از خود ندهد، این امر مانع از انجام وظایف زناشویی شده و اینجاست که می توان از این مورد به عنوان ترک منزل توسط شوهر یاد کرد. در این شرایط مرد با حکم قانونی ترک منزل و متعاقبا مجازات مقرر شده برای آن مواجه خواهد شد. اگر در زمینه قوانین و حکم قانونی ترک منزل توسط شوهر نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارید، می توانید با مشاوره حقوقی رایگان ما همراه باشید و از خدمات مشاوره ای مرکز مشاوره حقوقی به صورت تلفنی استفاده نمایید.

حکم قانونی ترک منزل توسط زوج

با توجه به اینکه ترک منزل توسط شوهر، به توقف وظایف وی در قبال همسر و زندگی مشترک می انجامد، حکم قانونی این عمل شامل دو بخش حقوقی و کیفری است که در ادامه به بررسی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

حکم قانونی ترک منزل توسط شوهر از منظر حقوقی

  • زن در زمان غیبت مرد می تواند اقدام به مطالبه نفقه معوقه خود کند.
  • زن در طول زمان غیبت مرد می تواند به دلیل عسر و حرج، درخواست طلاق کند. طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، در صورتی که مرد بدون عذر موجه، به مدت ۶ ماه متوالی و یا ۹ ماه متناوب اقدام به ترک منزل کند، این شرایط موجبات عسر و حرج زن را فراهم آورده و زن می تواند با اثبات ترک منزل توسط شوهر به موجب قانون، درخواست طلاق دهد.

 

 

حکم قانونی ترک منزل توسط مرد از منظر کیفری

زن بواسطه ترک منزل توسط شوهر و عدم دریافت نفقه، می تواند از شوهر خود به جرم ترک انفاق، شکایت کند. در صورت اثبات ترک منزل توسط شوهر، مرد متهم به ترک انفاق شده و محکوم به تحمل سه ماه و یک روز الی پنج ماه حبس خواهد شد.

چگونه می توان ترک منزل توسط شوهر را اثبات کرد؟

روش های اثبات ترک منزل توسط شوهر به شرح زیر است:

  • تهیه استشهادیه محلی: در این مورد کسانی که استشهادیه را امضا کرده و به ترک منزل توسط مرد گواهی می دهند، بایستی در صورت درخواست دادگاه، در دادگاه حاضر شده و شهادت دهند.
  • تنظیم و ارسال اظهارنامه: با وجودی که اظهار نامه، نمی تواند به عنوان ادله اثبات دعوا محسوب شود، اما از جمله نشانه های قانونی است که در رأی و نظر قاضی برای صدور حکم طلاق می تواند موثر واقع شود.
  • شهادت شهود: در مورد شهادت شهود برای اثبات ترک منزل توسط مرد بدون وجود عذر موجه، به احتمال زیاد، اعضای خانواده زن نمی توانند جزء شهود باشند.

همچنین برای اثبات ترک منزل توسط شوهر، تنظیم یک صورت جلسه کلانتری و تسلیم آن به دادگاه می تواند به عنوان یک راهکار کمک کننده مورد استفاده قرار گیرد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره تخصصی می توانید با وکلای با تجربه موسسه مشاوره حقوقی همراه بوده و از مشاوره حقوقی تلفنی رایگان این مرکز استفاده نمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید