1. خانه
  2. سهم الارث زن دوم از شوهر
سهم الارث زن دوم از شوهر

سهم الارث زن دوم از شوهر

  • ۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • 0 لایک
  • 3497 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

یکی از مشکلاتی که گاهی اوقات در انحصار وراثت می‌بینیم وجود زن دوم و مخالف خانواده زن اول با ارث رسیدن به اوست. این مسئله در برخی موارد می‌تواند به‌شدت چالش‌برانگیز شود و حتی باعث شود که زن دوم از ترکه شوهر خود بی‌نصیب بماند. بااین‌حال، در قانون به این موارد هم پرداخته شده است و می‌توان از راه‌های قانونی و در صورت وجود برخی شرایط، از ترکه شوهر به زن دوم اموالی را انتقال داد. اگر می‌خواهید در مورد سهم الارث زن دوم از شوهر بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

آیا زن دوم از شوهر خود ارث می‌برد؟

قبل از اینکه به سهم الارث زن دوم از شوهر بپردازیم لازم است بدانید اول یا دوم بودن زن تاثیری در ارث رسیدن به او ندارد و هم زن اول و هم زن دوم از شوهر خود ارث می‌برند. بااین‌حال، در این مورد سه شرط وجود دارد و بر اساس ماده ۸۶۴ قانون مدنی، درصورتی‌که زن این شروط را داشته باشد می‌تواند از همسر خود ارث ببرد. این سه شرط عبارت‌اند از:

  • درصورتی‌که زن به عقد دائمی همسر خود درآمده باشد. بنابراین، اگر زن در عقد موقت بوده باشد نمی‌تواند ارث ببرد.
  • زن قبل از مرگ شوهر خود زنده باشد.
  • مرد توسط همسر خود به قتل نرسیده باشد. قتل از موانع ارث محسوب می‌شود و شامل همه وراث می‌شود.

سهم الارث زن دوم از شوهر چقدر است؟

اکنون که با شرایط ارث رسیدن به زن دوم آشنا شدید لازم است بدانید سهم الارث زن دوم از شوهر چقدر است. به‌طورکلی، اگر مرد فرزند نداشته باشد سهم‌الارث همسر او یک‌چهارم از اموال او خواهد بود اما اگر مرد دارای فرزند باشد سهم‌الارث زن، یک‌هشتم از اموال او خواهد بود. در این شرایط، فرقی نمی‌کند که فرزندان متعلق به کدام یکی از همسران باشد و درهرصورت، وجود فرزند موجب می‌شود که به زن، یک‌هشتم از اموال تعلق بگیرد.

از سوی دیگر، این یک‌چهارم یا یک‌هشتم از اموال، میان همسران مرد تقسیم می‌شود و درواقع به‌طور جداگانه به هر یک از آن‌ها یک‌چهارم یا یک‌هشتم از اموال تعلق نمی‌گیرد. به‌جای آن، این سهم میان آن‌ها به‌طور مساوی تقسیم می‌شود. همچنین، در گذشته همسر فرد متوفی تنها می‌توانست از اموال منقول مانند ماشین و وسایل ارث ببرد و از اموال غیرمنقول مثل خانه و زمین سهمی نمی‌برد اما بر اساس قوانین جدید، زن می‌تواند هم از اموال منقول و هم از اموال غیرمنقول ارث ببرد. برای اطلاع از هزینه انحصار وراثت روی لینک کلیک کنید.

سهم الارث زن دوم از شوهر پس از طلاق چقدر است؟

بر اساس ماده ۹۴۳ قانون مدنی درصورتی‌که مرد از همسر خود به‌صورت رجعی طلاق گرفته باشد و در زمان عده فوت کرده باشد از او به زن ارث می‌رسد. طلاق رجعی، طلاقی است که در میان طلاق‌ها رایج‌تر است. در مقابل، اگر مرد از همسر خود طلاق باین گرفته باشد یا در زمان عده فوت نکند از او به زن ارثی نمی‌رسد. در طلاق رجعی، مرد می‌تواند تا پایان زمان عده به زن رجوع کند و دوباره با یکدیگر ازدواج کنند اما در طلاق باین این امر امکان‌پذیر نیست. طلاق باین در موارد زیر اتفاق می‌افتد و مرد در آن حق رجوع ندارد:

  • طلاقی که پیش از نزدیکی اتفاق می‌افتد؛
  • طلاق مرد از زن یائسه؛
  • طلاق خلع و مبارات که در آن‌ها طلاق با مصالحه مرد و زن اتفاق می‌افتد؛
  • سومین طلاق پس از اینکه سه بار وصلت متوالی صورت گرفته باشد.

در چه شرایطی به همسر موقت ارث می‌رسد؟

همانطور که مطرح شد یکی از شروط مهم برای ارث رسیدن به زن و در نظر گرفتن سهم الارث زن دوم از شوهر، عقد دائم او با مرد است و درصورتی‌که زن به‌صورت صیغه‌ای با مرد ازدواج کرده باشد به او ارث نمی‌رسد. این قانون به این دلیل وضع شده است که درصورتی‌که به همسر موقت ارث برسد همسر دائم و فرزندان مرد از ارث کمتری بهره‌مند می‌شوند و این مسئله به ضرر آن‌ها می‌شود.

بااین‌حال، در برخی شرایط، ممکن است مرد تمایل داشته باشد که پس از مرگ، از اموال خود، سهمی را برای همسر موقت خود در نظر بگیرد. او می‌تواند در وصیت‌نامه خود تا یک‌سوم از اموالش را به همسر موقتی وصیت نماید اما اگر بخواهد بیش از این مقدار را برای همسر موقت خود در نظر بگیرد سایر وراث باید اجازه دادن اموال به زن را بدهند. درصورتی‌که آن‌ها اجازه ندهند زن تا همان یک‌سوم از اموال را ارث می‌برد.

درنهایت، زن دوم درصورتی‌که به عقد دائمی همسر خود درآمده باشد شرایطی که برای ارث رسیدن به او در نظر گرفته می‌شود تفاوتی با زن اول ندارد. بنابراین، اگر مرد فرزند داشته باشد یک‌هشتم از اموال او میان همسران و درصورتی‌که مرد بدون فرزند باشد یک‌چهارم از اموال او میان همسرانش تقسیم می‌شود. همسر موقت تنها در صورتی ارث می‌برد که مرد در وصیت‌نامه خود برای او سهمی را در نظر گرفته باشد. اگر در مورد سهم الارث زن دوم از شوهر همچنان با سوالات یا ابهاماتی روبرو هستید لازم است بدانید می‌توانید از سایت مشاوران حقوقی، مشاوره حقوقی رایگان دریافت کنید و پاسخ سوالات خود را از متخصصین دریافت کنید. برای اطلاع از  انحصار وراثت املاک قولنامه‌ ای روی لینک کلیک کنید.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید