1. خانه
  2. سهم الارث دختران
سهم الارث دختران

سهم الارث دختران

  • ۱۴۰۳-۰۱-۳۱
  • 0 لایک
  • 3900 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

بر اساس قانون، بعد از فوت یک فرد، اموال او با نسبت مشخصی میان وراث تقسیم می‌شود که در این شرایط، افرادی که به متوفی نسبت نزدیک‌تری دارند سهم بیشتری دریافت می‌کنند و از سوی دیگر، وجود خویشاوندان نزدیک موجب می‌شود که خویشاوندان دور از ارث محروم شوند. فرزندان نیز در طبقه اول وراث قرار دارند که یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل در این مورد، سهم الارث دختران است. سهم الارث دختران در شرایط مختلف متفاوت است و به این موضوع بستگی دارد که وراث فرد متوفی چه کسانی هستند. از سوی دیگر، برخی مسائل نیز می‌توانند مانع ارث رسیدن به دختران شوند که در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید.

طبقه‌بندی وراث چگونه است؟

برای اینکه بدانید سهم الارث دختران چقدر است در ابتدا لازم است با طبقه‌بندی وراث آشنا شوید. این موضوع قبل از شروع روند انحصار وراثت اهمیت زیادی دارد و به شما کمک می کند که تعداد وراث و سهم هر یک از آن‌ها را مشخص کنید. بر اساس این طبقه‌بندی، وراث و میزان سهم هر یک از آن‌ها مشخص می‌شود. طبقه‌بندی وراث به شکل زیر است:

طبقه اول: پدر و مادر، فرزندان، نوه‌ها

طبقه دوم: اجداد، برادر و خواهر و فرزندان آن‌ها

طبقه سوم: عمه و عمو، دایی و خاله و فرزندان آن‌ها

لازم است بدانید وراث و سهم‌الارث هر یک از آن‌ها از قواعد آمره محسوب می‌شوند، یعنی نمی‌توان آن‌ها را به‌واسطه توافق افراد تغییر داد.


002 1

سهم الارث دختران چقدر است؟

میزان سهم الارث دختران بسته به اینکه فرد متوفی وارثان دیگری نیز دارد متفاوت است. بنابراین، نمی‌توان سهم مطلقی را برای آن ارائه کرد. سهم الارث دختران در شرایط مختلف متفاوت است که در ادامه با حالت‌های مختلف ارث بردن دختران آشنا می‌شوید.

  • اگر دختر تک‌فرزند باشد: اگر دختر تنها وارث فرد متوفی باشد می‌تواند از همه ارث برخوردار شود.
  • اگر متوفی دارای فرزندان دختر و پسر باشد: در شرایطی که فرد متوفی فرزندان دختر و پسر داشته باشد و پدر و مادر یا همسر نیز نداشته باشد، ارثیه به این صورت تقسیم می‌شود که پسران دو برابر دختران سهم دریافت می‌کنند.
  • اگر وراث، پدر و دختر باشند: در این شرایط، پدر فرد متوفی یک‌ششم از ارثیه را دریافت می‌کند و سهم دختر، یک‌دوم است. سپس، مابقی سهم میان این دو نفر تقسیم می‌شود. به این صورت که یک‌چهارم باقیمانده به پدر و سه‌چهارم باقی‌مانده به دختر می‌رسد.
  • اگر وراث، مادر و دختر باشند: در این شرایط، یک‌ششم ارثیه به مادر می‌رسد و دختر نیز یک‌دوم ارثیه را دریافت می‌کند.
  • اگر وراث، پدر و مادر و دختر باشند: در این شرایط، یک‌ششم ارثیه به پدر و یک‌ششم ارثیه به مادر می‌رسد. دختر نیز از یک‌دوم اموال سهم دارد. سپس، باقیمانده اموال میان این افراد به نسبت سهم‌الارثشان تقسیم می‌شود.
  • اگر وراث، پدر و مادر و چند دختر باشند: در این شرایط، یک‌ششم ارثیه به پدر یا مادر تعلق می‌گیرد و دخترها نیز دوسوم ارثیه را دریافت می‌کنند. سپس باقیمانده اموال میان آن‌ها به نسبت سهم‌الارثی که دارند تقسیم می‌شود.
  • اگر وراث همسر و دختر یا دختران باشند: اگر متوفی دارای دختر یا دخترانی باشد زن او یک‌هشتم از ارثیه را دریافت می‌کند اما اگر متوفی زن باشد همسر او یک‌چهارم اموال را به ارث می‌برد.

اگر باز هم در مورد سهم الارث دختران دچار ابهام هستید یا سوالی در این مورد دارید دریافت مشاوره حقوقی می‌تواند در این زمینه برای شما بسیار مفید باشد. شما می‌توانید با دریافت مشاوره حقوقی رایگان از سایت مشاوران حقوقی به پاسخ سوالات خود برسید و فرایند انحصار وراثت را با دردسر و پیچیدگی کمتری طی کنید.

در چه شرایطی دختران از ارث محروم می‌شوند؟

اکنون‌که می‌دانید در شرایط مختلف، سهم الارث دختران چقدر است لازم است بدانید چه موانعی از ارث رسیدن به دختران جلوگیری می‌کند. البته این نکته نیز لازم به ذکر است که این موانع فرزندان پسر را نیز شامل می‌شوند اما با توجه به موضوع مقاله ما تنها به موانع ارث رسیدن به دختران پرداخته‌ایم. در ادامه با این موانع آشنا می‌شوید.

  • قتل: اگر دختر قاتل فرد باشد از او ارث نمی‌برد. این قانون به این دلیل وضع شده است که گاهی اوقات برخی افراد به انگیزه دریافت ارث فردی را می‌کشند و قانون برای جلوگیری از این مسئله، قاتل را از دریافت سهم‌الارث محروم می‌کند.
  • کافر بودن: کافر نمی‌تواند از مسلمان ارث ببرد. بنابراین، اگر دختر کافر باشد نمی‌تواند از فرد مسمان متوفی سهم‌الارث دریافت کند.
  • ولادت ناشی از زنا: دختر یا پسری که والدین آن‌ها با یکدیگر ازدواج شرعی نکرده‌اند از ارث محروم می‌شوند.

آیا نوزاد یا جنین دختر از ارث سهم می‌برد؟

بر طبق قوانین مرتبط با انحصار وراثت، نوزاد و جنین نیز از ارث سهم می‌برند اما این امر در شرایطی میسر است که جنین زنده به دنیا بیاید. درصورتی‌که جنین مرده به دنیا بیاید ارثی به او تعلق نمی‌گیرد اما حتی اگر برای چند دقیقه زنده به دنیا بیاید به او ارث تعلق می‌گیرد. در این شرایط، اگر نوزاد دختر باشد سهم الارث دختران بر طبق قواعدی که در بالا مطرح شد برای او در نظر گرفته می‌شود.

سهم الارث دختران در شرایط عقد موقت چگونه است؟

اگر فرد متوفی همسری داشته باشد که با او عقد موقت داشته است به همسرش ارثی تعلق نمی‌گیرد اما فرزندان حاصل از این نوع ازدواج مانند فرزندان حاصل از عقد دائمی، ارث می‌برند. بنابراین، در این شرایط سهم الارث دختران تفاوتی ندارد.

درنهایت، انحصار وراثت و تعیین سهم‌الارث هر یک از وراث، یکی از پیچیده‌ترین و سوال‌برانگیزترین موضوعات حقوقی است. در این میان، سهم الارث دختران در شرایط مختلف، متفاوت است و بستگی به این موضوع دارد که آیا فرد متوفی وراث دیگری نیز دارد. از سوی دیگر، مواردی مانند قتل، کفر و ولادت ناشی از زنا نیز می‌توانند مانع رسیدن ارث به وارث شوند. بنابراین، مهم است که در زمان انحصار وراثت در مورد این مسائل و هزینه انحصار وراثت و … اطلاعات کافی داشته باشید تا روند انحصار وراثت را با کمترین مشکل طی کنید. در این شرایط می‌توانید از خدمات مشاوره سایت مشاوران حقوقی نیز بهره‌مند شوید و مشاوره تلفنی حقوقی دریافت کنید.

امتیاز شما به این مقاله
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید