1. خانه
  2. دادخواست انحصار وراثت
دادخواست انحصار وراثت

دادخواست انحصار وراثت

  • ۱۴۰۳-۰۱-۳۰
  • 0 لایک
  • 3267 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

مدیریت امور یک عزیز در هنگام مرگ او هرگز آسان نیست و انحصار وراثت یکی از مواردی است که در این زمان لازم است با آن سر و کار داشته باشید. انحصار وراثت فرایندی است که پس از مرگ یک فرد اتفاق می‌افتد و از طریق آن، بازماندگان فرد متوفی از اموال او سهمی را به ارث می‌برند. در این شرایط، تنظیم دادخواست انحصار وراثت اهمیت زیادی دارد که در ادامه با این دادخواست و نحوه تنظیم آن آشنا می‌شوید.

دادخواست انحصار وراثت چیست؟

پس از اینکه فردی فوت می‌کند در ابتدا لازم است ورثه او مشخص شوند و سپس میزان سهم‌الارث هر یک از آن‌ها تعیین گردد. گواهی‌ای که شامل اطلاعات ورثه و سهم‌الارث آن‌هاست گواهی انحصار وراثت نام دارد. گواهی انحصار وراثت برای شناسایی وارثین اهمیت زیادی دارد زیرا آن‌ها قائم‌مقام فرد متوفی هستند و هر اموالی از فرد متوفی زمانی قابل‌تقسیم است که گواهی انحصار وراثت برای آن صادر شده باشد.

اگر بخواهید این گواهی انحصار وراثت را دریافت کنید لازم است در ابتدا دادخواست انحصار وراثت را تنظیم کنید و آن را به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت فرد متوفی تحویل دهید. برای اینکه بدانید دادخواست را باید به کجا تقدیم کنید محل فوت متوفی را در نظر نگیرید، بلکه لازم است آخرین محل اقامت او را در نظر بگیرید.


003 1

در دادخواست انحصار وراثت چه اطلاعاتی را لازم است قید کنید؟ در این فرم مخصوص که شورای حل اختلاف آن را در اختیار شما می‌گذارد لازم است نام و مشخصات درخواست‌کننده، نام و مشخصات فرد متوفی و نام و مشخصات ورثه نوشته شود. همچنین، محل اقامت ورثه و نسبت هر یک از آن‌ها با فرد متوفی نیز لازم است در فرم قید شود. پس از اینکه فرم را تکمیل کردید آن را به شورای حل اختلاف می‌دهید تا روند حقوقی انحصار وراثت طی شود ، برای مشاوره تلفنی همراه ما باشید.

دادخواست انحصار وراثت چند نوع است؟

دادخواست انحصار وراثت دو نوع است. اگر فرد متوفی اموالی را برای تقسیم داشته باشد در این شرایط، گواهی انحصار وراثت نامحدود صادر می‌شود اما اگر فرد متوفی اموالی نداشته باشد گواهی انحصار وراثت محدود صادر می‌شود. اگر در آینده بخواهید اموالی از فرد متوفی را بفروشید لازم است گواهی انحصار وراثت نامحدود را داشته باشید.

از سوی دیگر، میان دو گواهی انحصار وراثت محدود و گواهی انحصار وراثت نامحدود تفاوتی ازنظر هزینه وجود ندارد اما آن‌ها ازلحاظ زمان با یکدیگر متفاوت هستند. برای گواهی انحصار وراثت نامحدود، انتشار دادخواست انحصار وراثت در روزنامه کثیرالانتشار الزامی است و به همین دلیل، صادر شدن گواهی به حداقل یک ماه زمان بیشتر نیاز دارد. به‌طورکلی، صادر شدن گواهی انحصار وراثت محدود به حدود یک هفته تا ۱۰ روز و صادر شدن گواهی انحصار وراثت نامحدود به حدود ۴۰ تا ۵۰ روز زمان نیاز دارد.

مدارک لازم برای دادخواست انحصار وراثت چیست؟

برای انحصار وراثت لازم است برخی مدارک را آماده کنید و آن‌ها را همراه با دادخواست انحصار وراثت به شورای حل اختلاف تحویل دهید. این مدارک عبارت‌اند از:

  • شناسنامه و گواهی فوت متوفی: بعد از فوت و تایید فوت توسط پزشک، اداره ثبت‌احوال شناسنامه فرد متوفی را باطل می‌کند و پس از آن گواهی فوت صادر می‌شود. در هنگام ارائه دادخواست انحصار وراثت، مهم است که شناسنامه فرد متوفی و اصل و کپی گواهی فوت را به شورای حل اختلاف بدهید.
  • استشهادیه محضری: شورای حل اختلاف یک فرم مخصوص را در اختیار شما قرار می‌دهد که لازم است آن را پر کنید و با دو نفر شاهد به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید. این فرم توسط دفتر اسناد رسمی امضا و گواهی می‌شود و استشهادیه محضری نام دارد.
  • رسید گواهی مالیاتی: تا شش ماه پس از فوت فرصت دارید که برای دریافت رسید گواهی مالیاتی اقدام کنید. برای این کار، لازم است تمام اموال باقی‌مانده از فرد متوفی به همراه قیمت آن‌ها در زمان فوت و همچنین بدهی‌های فرد متوفی را فهرست کنید و آن را به اداره مالیات ارائه دهید. پس از اینکه مالیات پرداخت شد اداره مالیات، رسید گواهی مالیاتی را به شما تحویل می‌دهد.
  • کپی برابر اصل شناسنامه همه ورثه
  • عقدنامه فرد متوفی یا کپی آن
  • وصیت‌نامه فرد متوفی درصورتی‌که وصیت‌نامه وجود داشته باشد

روند دادخواست انحصار وراثت چگونه است؟

بعد از اینکه فرم دادخواست انحصار وراثت را تکمیل می‌کنید و آن را همراه با سایر مدارک به شورای حل اختلاف می‌دهید، شورا فرم و مدارک شما را بررسی می‌کند تا نقصی وجود نداشته باشد. سپس دادخواست شما ثبت می‌شود و در نوبت رسیدگی قرار می‌گیرد. بعد از این مرحله، آگهی تقسیم ارث در یک روزنامه کثیرالانتشار توسط شورا منتشر می‌شود. بعد از گذشت یک ماه اگر اعتراضی به دادخواست شما صورت نگیرد شورا گواهی انحصار وراثت را صادر می‌کند. در گواهی انحصار وراثت موارد زیر انجام می‌شود:

  • تصدیق وراثت
  • تعیین تعداد ورثه
  • نسبت هر یک از وراث با فرد متوفی

 

انحصار وراثت3

 

دو گروه افراد می‌توانند به دادخواست انحصار وراثت اعتراض کنند: دادستان و افراد ذینفع. اگر فردی به این موضوع اعتراض کند که نامش در میان ورثه قید نشده است یا بر طبق وصیت‌نامه به دادخواست اعتراض کند، اعتراض او توسط شورا موردبررسی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، ممکن است دادستان به تایید ورثه اعتراض داشته باشد. درنتیجه اعتراض او موردبررسی قرار می‌گیرد. برای مشاوره رایگان انحصار وراثت با ما تماس بگیرید.

از سوی دیگر، همسر فرد متوفی نیز می‌تواند مهریه خود را از ارث طلب کند. او چه از طریق دادگاه مهریه‌اش را مطالبه کند چه از طریق اداره ثبت، برای دریافت مهریه خود نیاز به گواهی انحصار وراثت دارد. درصورتی‌که فرد متوفی اموالی داشته باشد قبل از اینکه اموال او تقسیم شود اول بدهی‌ها ازجمله مهریه از این اموال کسر می‌شود سپس ورثه می‌توانند اموال را میان خود تقسیم کنند.

درنهایت، انحصار وراثت اگرچه فرایندی پیچیده و زمان‌بر است اما درصورتی‌که با مراحل آن و نحوه تنظیم دادخواست انحصار وراثت آشنا باشید این فرآیند برای شما بسیار آسان‌تر می‌شود. در این شرایط، مشاوره حقوقی یا اخذ وکیل نیز به شما کمک می‌کند که انحصار وراثت را با موانع کمتری انجام دهید و درنتیجه وقت کمتری نیز از شما گرفته شود. بااین‌حال، اگر امکان اخذ وکیل برای شما وجود ندارد، مواردی که در این مقاله را به یاد داشته باشید و دقیقا انجام دهید تا بتوانید انحصار وراثت را آسان‌تر و سریع‌تر طی کنید.

امتیاز شما به این مقاله
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید