1. خانه
  2. حق طلاق و شرایط و قوانین مربوط به آن
حق طلاق و شرایط و قوانین مربوط به آن

حق طلاق و شرایط و قوانین مربوط به آن

  • ۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • 0 لایک
  • 3742 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

ازدواج دیگر شکل قدیمی خود را از دست داده است و امروزه چالش ها و موضوعات بحث انگیز بسیاری به این مقوله پیوند خورده است. شروط ضمن عقد و شرایطی که در حوزه حقوق زن و خانواده به مقوله ازدواج افزوده شده، نگرش به امر ازدواج را تا حدودی متحول ساخته است. طبق اصل قانون، حق طلاق در انحصار مرد است و زن مستقلا از این حق برخوردار نیست، مگر اینکه زن از همسر خود وکالتنامه ای تحت عنوان وکالت حق طلاق گرفته باشد.

وکالت حق طلاق می تواند ضمن عقد و به عنوان یکی از شروط عقد در سند رسمی ازدواج قید گردد. یا در برخی از موارد ممکن است بعد از ازدواج، زوج به همسر خود وکالت طلاق بدهد. در این مطلب به موضوع حق طلاق و شرایط و قوانین مربوط به آن پرداخته شد.

حق طلاق چیست؟

موضوع حق طلاق را می توان تقریبا مقوله ای نوظهور حداقل در جامعه ما به شمار آورد. همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، مطابق قانون و شرع اسلام، حق طلاق متعلق به مرد است. به موجب ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، حق طلاق با مرد است، با این حال، در شرایطی مشخص زن می تواند درخواست طلاق کند. در این میان، این مورد نیز در قانون پیش بینی شده که مرد می تواند به همسر خود اصطلاحا حق طلاق بدهد.

 

 

حق طلاق طی وکالتنامه ای که از سوی زوج به زوجه داده می شود، تحقق پیدا می کند. اینکه حق طلاق با مرد است یا زن، نمی تواند در ارائه دادخواست طلاق از سوی هر کدام از زوجین خللی ایجاد کند. بنابراین حتی زمانی که زوج به همسر خود حق طلاق داده است، خود نیز می تواند حق درخواست طلاق را داشته باشد. همچنین مرد این امکان را دارد که به هر کسی مانند پدر، مادر و حتی دوست خود، وکالت طلاق بدهد تا چنانچه در شرایطی خاص واقع شد، بتواند همسرش را طلاق دهد. این اعطای حق وکالت طلاق باعث تسهیل و تسریع در روند تشریفات اداری و قضایی خواهد شد. چنانچه در این مورد نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارید، می توانید با مشاورین موسسه مشاوره حقوقی در تماس باشید. این مرکز آماده ارائه خدمات مشاوره ای خود، در قالب مشاوره حقوقی رایگان به صورت تلفنی است.

گرفتن حق طلاق به دو شیوه امکان پذیر است:

  • شرط ضمن عقد: به این معنی که حق طلاق زوجه به صورت شرط ضمن عقد در سند ازدواج قید شده و به امضای طرفین برسد.
  • مراجعه به دفتر اسناد رسمی: در این حالت مرد به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و به همسر یا هر کس دیگری وکالت طلاق بدهد. در صورتی که زوج در خارج از کشور باشد، می تواند با مراجعه به سفارت یا کنسولگری ایران، حق طلاق را به هر کسی که مایل بود، اعطا نماید. با این حال، در شایع ترین حال، وکالت طلاق به زوجه داده می شود.

حق طلاق زوجه و نکات مهم آن

تعیین حدود اختیارات را می توان یکی از مهمترین نکات در حق طلاق زوجه به شمار آورد. همانطور که همه می دانیم مهریه به لحاظ شرعی و قانونی حق زن است و بعد از جاری شدن عقد نکاح زن می تواند مهریه خود را از همسرش مطالبه کند. در این میان، مرد می تواند در ازای دریافت حقی، وکالت طلاق را به همسرش اعطا کند. بخشیدن مهریه در ازای دادن حق طلاق یکی از مصادیق این مورد است. برای این منظور، زوجین می توانند به دفتر ثبت اسناد مراجعه کرده و سندی مبنی بر بخشیدن یا گذشتن از مهریه در مقابل گرفتن حق طلاق به ثبت برسانند.

با وجودی که گرفتن حق طلاق توسط زوجه نمی تواند حق او را برای دریافت مهریه ضایع کند، اما در مواردی بنا به توافق طرفین این امکان وجود دارد و مرد می تواند این شرط را در مقابل دادن حق طلاق به همسر خود تعیین نماید. در این مورد مشاوره گرفتن از یک وکیل مجرب می تواند بسیار کمک کننده باشد. در صورت نیاز به مشاوره در مورد گرفتن یا دادن حق طلاق، زوجین می توانند با وکلای مجرب موسسه مشاوره حقوقی در تماس باشند. این مرکز آماده ارائه خدمات مشاوره ای خود به صورت مشاوره حقوقی تلفنی رایگان است.

Is a California No Court Divorce Right for You and Your Family

نکته مهم دیگری که در رابطه با وکالت طلاق وجود دارد، این است که این نوع وکالت بلاعزل است. یعنی مرد نمی تواند وکالت خود را انکار کند و یا آن را پس بگیرد. اما چنانچه وکالت طلاق، در دفترخانه به ثبت برسد، مرد می تواند شرایطی برای آن تعیین کند. مثلا درخواست وکالت طلاق قابل عزل را بدهد یا مدت معینی را برای آن تعیین نماید و یا اجرای آن را مشروط به تحقق شرایطی خاص کند.

با داشتن حق طلاق، زوجه می تواند به راحتی و بدون نیاز به حضور زوج و با کمک گرفتن از یک وکیل مجرب، درخواست طلاق خود را به دادگاه ارجاع دهد. در این صورت مراتب و مراحل طلاق در کمترین زمان انجام خواهد گرفت.

از دیگر نکات مهم در رابطه با حق طلاق، این است که چنانچه در سند ازدواج، قید شده باشد که زوجه دارای حق طلاق است و این حق از طرف زوج مورد تایید قرار گرفته است، این عبارت نمی تواند دارای اثر حقوقی باشد. به عبارتی چنین امری غیرنافذ است.

اگر زن قبل از عقد نکاح با مرد به توافق رسیده باشند که حق طلاق به وی داده شود، برای اینکه حق طلاق دارای اثر قانونی باشد، حتما زوج بایستی وکالت نامه رسمی طلاق به زوجه بدهد. چون در دادگاه تنها وکالت نامه طلاق است که مورد قبول واقع می شود و نوشتن عبارت حق طلاق به زوجه داده شد، فاقد اثر قانونی است.

نکته دیگری که در رابطه با حق طلاق بایستی ذکر شود این است که چنانچه زوجه وکالت طلاق داشته باشد و با استفاده از آن از همسر خود طلاق بگیرد، چنانچه طلاق، از نوع طلاق رجعی بوده باشد؛ یعنی زوجه در مدت زمان عده، مجدد به همسر خود رجوع کرده و برگردد و این رجوع از طرف زن نیز پذیرفته شود و زندگی مشترک آنها دوباره از سر بگیرد. زن همچنان می تواند از وکالت طلاق خود استفاده کند و استفاده یکباره از حق طلاق، باعث بطلان آن نخواهد شد.

در صورتی که در مورد حق طلاق و گرفتن وکالت طلاق قبل از عقد و پس از ازدواج، نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارید، می توانید با مشاوران مجرب موسسه مشاوره حقوقی در تماس باشید. امکان دریافت مشاوره حقوقی رایگان به صورت تلفنی در این مرکز فراهم شده است.

 

 

شرایط مورد نیاز برای گرفتن حق طلاق

حق طلاق با مرد است. با این حال، این امر در شرایطی می تواند تغییر کند و به زن حق طلاق تعلق بگیرد. به موجب شرایط زیر، زن می تواند حکمی مبنی بر اجبار شوهر به طلاق را از دادگاه بگیرد و ابلاغیه طلاق را به محل اقامت شوهر ارسال نماید:

  • عدم پرداخت نفقه از سوی شوهر به دلیل ناتوانی یا امتناع
  • عدم انجام وظایف زناشویی
  • در صورتی که تداوم زندگی موجب عسر و حرج زوجه باشد، به عبارتی ادامه زندگی از توان و تحمل زوجه خارج بوده و با سختی و مشقت همراه باشد.
  • ابتلا مرد به امراض جسمی لاعلاج، دیوانگی یا عقیم بودن مرد
  • اشتغال به کاری که بی آبرویی محسوب شده و به مصلحت خانوادگی آسیب می زند.
  • در صورتی که مرد محکوم به مجازات نقدی شده و به دلیل ناتوانی در پرداخت، به حبس در زندان محکوم شود.
  • زوج بدون دلیل موجه به مدت شش ماه خانه و زندگی خود را ترک کرده باشد.
  • اثبات اتهام رابطه نامشروع و خیانت
  • وجود شرط وکالت طلاق برای زوجه در زمان عقد نکاح و ثبت آن به صورت محضری و درج در عقدنامه

 مزیت حق طلاق برای زن

اگر زن دارای حق طلاق باشد، می تواند تمام مراتب و مراحل طلاق را بدون نیاز به حضور شوهر طی کرده و از طریق وکیل دادگستری و تحت عنوان طلاق توافقی طلاق بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره و جهت مشاوره گرفتن از مشاوران مجرب روی عبارت مشاوره حقوقی رایگان کلیک کرده و یا با ما تماس بگیرید.

 

 

علت نیاز به وکیل دادگستری در وکالت برای طلاق

طبیعتا هر فردی این حق را دارد که در امور حقوقی یا اداری خود، وکالتنامه محضری به دیگری بدهد. اما وکالت در دادگاه، مستلزم داشتن تخصص و پروانه وکالت است و هر کسی نمی تواند صرفا با داشتن وکالت دفتری از دیگری، بجای وی در دادگاه حاضر شده و وکالت دهد.

وکالت بایستی به وکیلی با صلاحیت کامل که دارای پروانه وکالت هست، اعطا گردد. بنابراین زمانی که زوجه از همسر خود وکالتنامه طلاق گرفته است، یعنی این اجازه را دارد که برای اجرای طلاق، وکیل دادگستری برای او انتخاب نماید. در این میان، خود زوجه می تواند وکیل اختیار نکند.

حق طلاق می تواند محدود، مشروط یا معلق باشد. اگر وکالت طلاق زوجه مطلق نباشد، مراحل طلاق با کندی پیش خواهد رفت. زیرا زوجه ملزم به اثبات تحقق شرط ضمن عقد قید شده در سند وکالت در دادگاه خواهد بود و بعد از محقق شدن شرط ضمن عقد می تواند از حق طلاق خود استفاده کند. در صورت نیاز به مشاوره و برای آگاهی از شرایط و قوانین جزئی تر در مورد حق طلاق می توانید با وکلای متخصص و مجرب موسسه مشاوره حقوقی تماس برقرار کرده و از مشاوره حقوقی تلفنی رایگان این مرکز استفاده نمایید.

امتیاز شما به این مقاله
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید