1. خانه
  2. انحصار وراثت خودرو
انحصار وراثت خودرو

انحصار وراثت خودرو

  • ۱۴۰۳-۰۱-۰۹
  • 2 لایک
  • 4702 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

یکی از مسائل مهمی که پس از فوت فرد مطرح می‌شود انحصار وراثت است. انحصار وراثت به معنای روند حقوقی تعیین تکلیف و تقسیم اموال منقول و غیرمنقول فرد فوت‌شده است که برای انجام آن گام‌های متعددی لازم است طی شود. یکی از اموالی که نحوه انحصار وراثت آن بسیار مورد سوال قرار می‌گیرد خودرو است. انحصار وراثت خودرو چالش‌های خاص خود را دارد که نحوه روبرو حل این چالش‌ها به شما کمک می‌کند فرایند انحصار وراثت را سریع‌تر و راحت‌تر طی کنید و با مشکلات حقوقی کمتری روبرو شوید. در ادامه با نحوه انحصار وراثت خودرو بیشتر آشنا می‌شوید.

 

 

003 1 1

 

چه کسانی می‌توانند برای انحصار وراثت خودرو اقدام کنند؟

هر یکی از وراث فرد متوفی یا هر شخصی که بتواند ثابت کند در گواهی انحصار وراثت خودرو ذینفع است می‌تواند برای طی کردن این فرایند اقدام کند. بنابراین، اگر شما یکی از شرایطی که مطرح شد را دارید می‌توانید برای انحصار وراثت اموال منقول و غیرمنقول ازجمله خودروی فرد متوفی اقدام کنید.برای انجام مشاوره حقوقی رایگان با ما تماس بگیرید.

چه کسانی ورثه محسوب می‌شوند؟

وراث در قانون مدنی به سه طبقه تقسیم می‌شوند که درصورتی‌که طبقات بالاتر زنده باشند نوبت به طبقات بعد نمی‌رسد. برای مثال، اگر طبقه اول وراث زنده باشند به طبقه دوم و سوم ارث تعلق نمی‌گیرد. طبقات ارث عبارت‌اند از:

  • طبقه اول: همسر فرد متوفی، پدر و مادر فرد متوفی، فرزندان فرد متوفی (درجه اول) و در نبود آن‌ها نوه‌ها (درجه دوم).
  • طبقه دوم: پدربزرگ و مادربزرگ فرد متوفی، برادر و خواهر فرد متوفی (درجه اول)، فرزندان برادر و خواهر فرد متوفی (درجه دوم).
  • طبقه سوم: عمو، عمه، دایی و خاله فرد متوفی (درجه اول)، فرزندان عمو، عمه، دایی و خاله فرد متوفی (درجه دوم).

انحصار وراثت خودرو چه مراحلی دارد؟

برای اینکه بتوانید سند خودرو را به نام فردی دیگر بزنید و در واقع بتوانید برای فروش ماشین شخص فوت شده اقدام کنید، در ابتدا نیاز به دریافت گواهی انحصار وراثت دارید. دریافت این گواهی زمان‌بر است و به انجام چند مرحله نیاز دارد. به‌عنوان اولین قدم لازم است به شورای حل اختلاف آخرین محل زندگی فرد متوفی مراجعه کنید و فرم درخواست انحصار وراثت را از شورای حل اختلاف دریافت کنید. در این فرم، اسامی ورثه و نسبت هر یک از آن‌ها با فرد متوفی را مشخص می‌کنید. لازم است این فرم را نگهداری کنید و پس از آماده کردن سایر مدارک لازم، مجددا به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. مدارکی که لازم است آماده کنید عبارت‌اند از:

  • استشهادیه محضری
  • گواهی مالیات بر ارث
  • مدارک مرتبط با دارایی‌ها و بدهی‌های فرد متوفی
  • شناسنامه، عقدنامه و گواهی فوت فرد متوفی
  • شناسنامه و کارت ملی وراث
  • وصیت‌نامه فرد متوفی (اگر فرد متوفی وصیت‌نامه نوشته است)
  • اصل وکالت‌نامه (اگر وکیل دارید)

property checklist

برخی از مدارکی که مطرح شده است را لازم است با طی کردن مراحلی که در ادامه مطرح شده‌اند دریافت کنید. در ادامه با سایر مراحل انحصار وراثت خودرو آشنا می‌شوید.

  1. برای دریافت استشهادیه محضری لازم است فرمی که از شورای حل اختلاف دریافت کرده و پر کرده‌اید را همراه با مدارک وراث و متوفی به یکی از دفاتر اسناد رسمی ببرید. در این مرحله لازم است دو شاهد نیز داشته باشید که وراث فرد متوفی را تایید کنند. پس از اینکه امضاها و تاییدهای لازم انجام شد دفتر اسناد رسمی گواهی‌ای را به نام استشهادیه محضری در اختیار شما قرار می‌دهد. این گواهی را لازم است بعدا به شورای حل اختلاف تحویل بدهید.
  2. در این مرحله لازم است تمام اموال فرد متوفی را فهرست کنید و به اداره مالیات ارائه دهید. سپس اداره مالیات میزان مالیات بر ارث را مشخص می‌کند که پس از پرداخت آن می‌توانید گواهی مالیات بر ارث را دریافت کنید. میزان مالیات بر ارث خودرو بر اساس اینکه وراث از چه طبقه‌ای هستند تعیین می‌شود. وراث طبقه اول، دو درصد قیمت خودرو، وراثت طبقه دوم، چهار درصد قیمت خودرو و وراث طبقه سوم لازم است هشت درصد قیمت خودرو را پرداخت کنند. ارزش خودرو توسط کارشناس اداره مالیات تعیین می‌شود و امکان اعتراض به آن نیز وجود دارد.
  3. پس از اینکه استشهادیه محضری و گواهی مالیات بر ارث را دریافت کردید لازم است دوباره همراه با مدارک به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. از این مرحله به بعد کارها به عهده شورای حل اختلاف خواهد بود. پس از اینکه مدارک شما بررسی شد درخواست انحصار وراثت در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شود. پس از اینکه یک ماه از چاپ آگهی گذشت و درصورتی‌که فردی به این درخواست اعتراض نکرد گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از این گواهی برای انحصار وراثت خودرو اقدام کنید.

تعیین تکلیف پلاک خودرو در انحصار وراثت خودرو چگونه است؟

در بسیاری از موارد، وراث پس از تقسیم اموال و انحصار وراثت خودرو از پلاک خودرو که به نام فرد متوفی است غافل می‌شوند. درصورتی‌که برای این موضوع نیز لازم است اقداماتی صورت بگیرد. بنابراین، پس از اینکه تکلیف تقسیم اموال مشخص شد لازم است تا دو ماه پس از فوت فرد متوفی به نزدیک‌ترین واحد شماره‌گذاری وسایل نقلیه مراجعه کنید. همچنین، برای اینکه مالکیت ماشین را تغییر دهید و سند آن را به نام وراث بزنید تا ۶ ماه پس از فوت فرصت دارید این کار را انجام دهید. درصورتی‌که برای انجام این مرحله تاخیر داشته باشید مشمول جریمه می‌شوید. برای انجام مشاوره حقوقی تلفنی با ما تماس بگیرید.

انحصار وراثت خودرو چقدر طول می‌کشد و چقدر هزینه دارد؟

انحصار وراثت خودرو به‌طورمعمول حدود یک تا دو ماه به طول می‌انجامد. این در صورتی است که همه مراحل تقریبا بدون موانع خاصی طی شوند و درخواست انحصار وراثت شما پیچیدگی زیادی نداشته باشد. طولانی‌ترین مرحله مربوط به انحصار وراثت، چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است.

از سوی دیگر، این فرایند اگر بدون وکیل انجام شود هزینه بسیار کمتری دارد. بااین‌حال، وکیل می‌تواند به شما در رفع موانع و پیچیدگی‌های انحصار وراثت کمک کند و درنتیجه به شما کمک کند که انحصار وراثت خودرو را با آسودگی خاطر بیشتری انجام دهید. اگر تصمیم دارید وکیل نداشته باشید و مراحل انحصار وراثت را خودتان انجام دهید هزینه این کار حدودا ۲۰۰ هزار تومان است که این مبلغ را در همان ابتدای درخواست در دفتر خدمات قضایی پرداخت می‌کنید. برای اطلاع دقیق تر از هزینه انحصار وراثت به مقالات مربوطه در سایت مراجعه کنید.



003 1 1

 

درنهایت، برای اینکه انحصار وراثت خودرو را انجام دهید درواقع لازم است مراحل انحصار وراثت را انجام دهید. طی کردن این مراحل به شما و سایر وراث اجازه می‌دهد که اموال فرد متوفی را میان خود تقسیم کنید که در این میان می‌توانید برای خودروی فرد متوفی نیز تعیین تکلیف کنید. همچنین، مهم است برای تعیین تکلیف پلاک خودرو نیز به یکی از واحدهای شماره‌گذاری وسایل نقلیه مراجعه کنید. به‌طورکلی، فرایند انحصار وراثت خودرو حدود یک تا دو ماه طول می‌کشد که درصورتی‌که وکیل داشته باشید لازم است هزینه بیشتری برای آن صرف کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید