1. خانه
  2. استعلام چک برگشتی
استعلام چک برگشتی

استعلام چک برگشتی

داشتن چک برگشتی در سوابق خود می‌تواند محدودیت‌های زیادی در امور مالی و تجاری شما ایجاد کند و این محدودیت‌ها با توجه به قانون جدید چک بیشتر نیز شده‌اند. در این شرایط، ممکن است بخواهید بدانید که آیا چک برگشتی در سوابق شما وجود دارد یا خیر که به این منظور، روش‌های مختلفی برای استعلام چک برگشتی وجود دارد. از سوی دیگر، اگر از فردی چک دریافت کرده‌اید و می‌خواهید از وضعیت سوابق چک برگشتی او مطلع شوید استفاده از این روش‌ها می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. اگر می‌خواهید با این روش‌ها آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.  پیشنهاد می‌کنیم با صفر تا صد چک برگشتی و مجازات آن در قانون جدید و قدیم آشنا شوید و از خدمات  مشاوره حقوقی رایگان سایت مشاوران حقوقی استفاده کنید و به‌این‌ترتیب، سوالات و ابهامات خود را با مشاوران حقوقی زبده و متخصص در میان بگذارید.

روش‌های استعلام چک برگشتی چیست؟

 

اگرچه بسیاری از افراد بر این تصورند که استعلام چک برگشتی با کد ملی امکان‌پذیر است اما این موضوع صحت ندارد. استعلام چک برگشتی تنها از طریق شماره صیادی قیدشده بر روی چک قابل انجام است که می‌توان برای آن از یکی از سه روشی که در ادامه مطرح می‌شود استفاده کرد. در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

استعلام چک برگشتی از طریق سایت بانک مرکزی

اولین روش برای استعلام چک برگشتی، مراجعه به سایت بانک مرکزی است که استفاده از این روش نیز هیچ هزینه‌ای ندارد. در این سایت شما تنها لازم است شناسه صیاد چک را وارد کنید تا بتوانید از وضعیت اعتباری صادرکننده چک مطلع شوید. شناسه صیاد یک کد ۱۶ رقمی است که در بالای چک قرار دارد.

پس از اینکه شناسه صیاد را وارد می‌کنید می‌توانید از وضعیت اعتباری صادرکننده چک آگاه شوید. وضعیت چک با یکی از رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای یا قرمز مشخص می‌شود که در ادامه با معنای هر یک از این رنگ‌ها آشنا می‌شوید.

  • وضعیت سفید: فرد فاقد هرگونه چک برگشتی است یا اگر سابقه چک برگشتی داشته رفع سوء اثر آن انجام شده است.
  • وضعیت زرد: فرد یک فقره چک برگشتی یا حداکثر پنج میلیون تومان تعهد برگشتی دارد.
  • وضعیت نارنجی: فرد دارای دو تا چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر ۲۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.
  • وضعیت قهوه‌ای: فرد پنج تا ۱۰ فقره چک برگشتی یا حداکثر ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی دارد.
  • وضعیت قرمز: فرد دارای بیش از ۱۰ فقره چک برگشتی یا بیش از ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

استعلام چک برگشتی از طریق ارسال پیامک

روش دیگری که برای استعلام چک برگشتی وجود دارد، ارسال پیامک به شماره ۷۰۱۷۰۱ است که لازم است در متن پیامک خود همان کد ۱۶ رقمی چک که به‌عنوان شناسه صیاد شناخته می‌شود را وارد کنید. استفاده از این روش، ۳۵۰ تومان هزینه دارد که این هزینه برای کل روند استعلام چک برگشتی است. همچنین، لازم است بدانید با هر شماره تلفن همراه می‌توانید در یک روز چهار بار درخواست استعلام چک برگشتی را ثبت کنید.

استعلام چک برگشتی از طریق اپلیکیشن‌ها

علاوه بر دو روشی که برای استعلام چک برگشتی مطرح شد لازم است بدانید در حال حاضر، اپلیکیشن‌هایی نیز در دسترس هستند که به شما امکان می‌دهند بدون صرف هیچ هزینه‌ای از وضعیت چک‌های برگشتی خود یا دیگران آگاه شوید. در این اپلیکیشن‌ها نیز شما نیاز به کد صیاد ۱۶ رقمی چک دارید. اگر در مورد استعلام چک برگشتی باز هم با سوالات یا ابهاماتی روبرو هستید می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی رایگان سایت مشاوران حقوقی نیز استفاده کنید.

استفاده از سامانه استعلام چک برگشتی چه قوانینی دارد؟

چه صادرکننده چک هستید و چه دریافت‌کننده آن، لازم است بدانید استفاده از سامانه استعلام چک برگشتی نیاز به رعایت چند نکته دارد تا بتوانید از مزایای آن بهره‌مند شوید. در ادامه با قوانین استفاده از سامانه استعلام چک برگشتی آشنا می‌شوید.  با مراحل رفع سوء اثر چک برگشتی آشنا شوید.

 

  • در حال حاضر، فقط افراد حقیقی از امکان استفاده از سامانه استعلام چک برگشتی برخوردار هستند.
  • چکه‌ای جدیدی که صادر می‌شوند لازم است در سامانه صیاد ثبت شوند.
  • انتقال چک‌ها باید در سامانه صیاد ثبت شود.
  • افرادی که در سوابق خود چک برگشتی دارند یا برای رفع سوء اثر چک برگشتی اقدام نکرده‌اند نمی‌توانند چک جدیدی را صادر کنند و نمی‌توانند چک جدید را در سامانه صیاد ثبت کنند.
  • بر اساس قانون جدید چک، صدور چک در وجه حامل دیگر امکان‌پذیر نیست و حتما لازم است چک در وجه ذینفع ثبت شود.
  • برای انتقال چک دیگر نیازی به پشت‌نویسی آن وجود ندارد و تنها ثبت انتقال چک در سامانه صیاد کافی است.

درنهایت، استعلام چک برگشتی برای آگاهی از وضعیت سوابق چک‌های خود و از سوی دیگر، آگاهی از وضعیت اعتباری صادرکننده چک اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر، برای استعلام چک برگشتی سه روش وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به اینکه کدام‌یک از آن‌ها برای شما راحت‌تر است یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید. از سوی دیگر، اگر در مورد چک برگشتی و قوانین آن سوال دارید می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی رایگان سایت مشاوران حقوقی استفاده کنید و پاسخ سوالات خود را از مشاورین حقوقی حرفه‌ای و آگاه دریافت کنید.

۴.۶/۵ - (۱۲۱ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید