1. خانه
  2. آموزش تصویری نوشتن سفته
آموزش تصویری نوشتن سفته

آموزش تصویری نوشتن سفته

  • ۱۴۰۳-۰۱-۳۱
  • 0 لایک
  • 3820 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

سفته یک سند الزام آور قانونی است که توسط وام گیرنده هنگام قرض دادن پول برای دادن قول بازپرداخت به وام دهنده استفاده می‌شود. وعده بازپرداخت معمولاً در یک زمان یا تاریخ ثابت یا در صورت تقاضا در سفته درج می‌شود. سفته برای کنترل معامله بین وام دهنده و وام گیرنده استفاده می‌شود. همچنین سفته برای حسن انجام کار و ضمانت نیز قابل استفاده خواهد بود. اما نکته مهم در نحوه نوشتن سفته، پر کردن مفاد آن به شکلی صحیح و اصولی است. در این بررسی به آموزش تصویری نوشتن سفته می‌پردازیم. میتوانید با مطاعه مقاله لینک شده با سفته آنلاین آشنا شوید.

سفته چیست؟

سفته یک سند تجاری است که جهت تعهد به پرداخت صادر می‌شود. پس فردی که سفته را صادر می‌کند، نسبت به پرداخت آن متعهد می‌شود. از این سند برای جابجایی وجه، دریافت وام و ضمانت در انجام کار استفاده می‌شود. اما برای این که سفته بتواند ویژگی‌های لازم را دارا باشد، باید به دسترسی تنظیم شود. تنظیم سفته به معنای نحوه نوشتن اصولی آن است. برای اینکه شرایط حقوقی سفته را با خوبی بشناسید تا بتوانید در زمان خطر از حقوق خود دفاع کنید، مشاوره حقوقی تلفنی بهترین راهکار برای کسب اطلاعات لازم به شکلی سریع و با کمترین هزینه ممکن است.

 

از ویژگی‌های سفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل استفاده برای همه مردم جهت امور تجاری و ضمانتی
  • قابل انتقال از طریق پشت نویسی (ظهرنویسی)
  • امکان واخواست سفته در صورت عدم پرداخت ظرف ۱۰ روز از تاریخ سررسید
  • امکان توقیف اموال صادر کننده و پرداخت أو درصد مبلغ سفته بابت واخواست
  • مسئولیت تضامنی صادرکننده و ظهرنویس‌ها در مقابل دارنده
  • عدم جنبه کیفری سفته و جرم نبودن آن در زمان عدم پرداخت
  • پرداخت مالیات سفته با توجه به ارزش آن در هنگام خرید

Image 120 1

مراحل نوشتن سفته به صورت صحیح

آموزش تصویری نوشتن سفته به شما کمک می‌کند تا نحوه نوشتن این سند تجاری مهم را یاد بگیرید. فقط توجه داشته باشید که هر مرحله از نوشتن مفاد سفته از اهمیت بالایی برخوردار است. برای نوشتن سفته به صورت صحیح باید مراحل زیر را یکی یکی انجام دهید:

۱- نوشتن مبلغ سفته

هر نوع سفته‌ای که خریداری می‌کنید، مبلغ مشخصی بر روی آن نوشته شده است. برای مثال، اگر بر روی سفته‌ای مبلغ ۲۰ میلیون ریال نوشته شده باشد، اعتبار آن ۲ میلیون تومان است. این مبلغ نباید باعث شود که شما مبلغ سفته را ننویسید. مبلغ سفته همچنین نباید از اعتبار سفته بیشتر باشد. برای نوشتن مبلغ سفته باید از حروف فارسی استفاده شود. همچنین نحوه نوشتن مبلغ سفته باید به صورت ریال باشد و شما باید مبلغ را در قیمت مربوطه خودش بنویسید.

۲- نوشتن تاریخ سفته

تاریخ سفته می‌تواند تاریخ صدور و یا تاریخ پرداخت سفته باشد. تاریخ صدور سفته را باید حتماً بنویسید زیرا ننوشتن تاریخ باعث می‌شود تا سفته از اعتبار تجاری خارج شود. برای نوشتن تاریخ صدور سفته هم باید از حروف فارسی استفاده کنید. تاریخ پرداخت همانطور که از نامش پیداست، زمانی نهایی برای پرداخت وجه است.

در زمانی که سفته برای حسن انجام کار است،  نیاز به نوشتن تاریخ صدور و پرداخت نیست. باید روی سفته عبارت «سفته بابت حسن انجام کار» نوشته شود. با این کار، راهی برای مطالبه مبلغ سفته برای کارفرما وجود نخواهد داشت.

۳- نوشتن نام گیرنده

نام گیرنده را باید در سفته بنویسید. در غیر این صورت، سفته شما در وجه حامل محسوب خواهد شد. بدین طریق هر شخصی که سند را در دست داشته باشد می‌تواند مبلغ آن را مطالبه کند. همچنین عدم نوشتن نام گیرنده به معنای این است که سفته از اعتبار خارج است. پس نام گیرنده را به طور واضح روی سفته قید کنید.

۴- درج امضاء

درج امضاء از شرایط لازم برای تنظیم سفته است. امضاء کردن، مهر زدن سفته توسط صادر کننده بدین معناست که او بدهکار است و بدهکاری خود را تایید کرده است. سفته‌ای امضاء و مهر نداشته باشد، نه سند تجاری و سند عادی محسوب می‌شود.

برای اینکه بتوانید در نحوه نوشتن صحیح سفته به بهترین شکل عمل کنید، از خدمات مشاوره حقوقی بهره مند شوید.

سفته 1

نکات مهم در نوشتن سفته

برای نوشتن سفته باید یکسری از نکات مهم به شرح زیر را انجام دهید:

  • برای پر کردن سفته هم صادرکننده و هم دریافت کننده باید حضور داشته باشند.
  • نحوه نوشتن سفته باید واضح و خوانا باشد.
  • نام گیرنده می‌تواند شخص یا شرکت به خصوصی باشد.
  • اگر سفته برای ضمانت باشد، بهتر است روی یا پشت سفته درج شود که برای ضمانت کار یا حسن انجام کار است. اگر این کار انجام نشود، به عنوان ظهرنویسی تلقی می‌شود.
  • درج محل پرداخت سفته بر اساس قانون تجارت از نکات الزامی نوشتن و تنظیم سفته نیست.
  • اگر گیرنده بخواهد سفته را به دیگری انتقال دهد، این امکان را دارد تا با پشت نویسی یا ظهر نویسی سفته را منتقل کند.
  • صادر کننده سند می‌تواند به جای امضاء و مهر زدن از اثر انگشت استفاده کند. در این حالت باعث بی‌اعتباری سفته نخواهد بود.
  • بعد از تحویل سفته به فرد گیرنده، صادرکننده باید حتماً رسید دریافت کند.

پشت نویسی سفته چیست؟

پشت نویسی همان ظهرنویسی است که فرد صادرکننده جهت انتقال سفته به شخصی دیگری انجام می‌دهد. پشت نویسی سفته به مانند ظهرنویسی چک است. اگر ضامن پشت سفته را امضاء کند، تکلیفی بر گردن خواهد داشت. بر طبق ماده ۲۴۹ قانون تجارت: «کسی که برات را قبول کرده است، ظهرنویس‌ها در مقابل دارنده برات مسئولیت تضامنی دارند.» همچنین دارنده سفته می‌تواند برای وصول وجه آن به دیگری وکالت بدهد. در این حالت باید وکالت برای وصول در سفته قید شود.

 

معمولاً پشت نویسی سفته برای امور زیر انجام می‌شود:

  • بابت انتقال: در صورت انتقال مالکیت سفته به دیگری، کلیه حقوق از جمله طلب، ضمانت و غیره به گیرنده واگذار می‌شود. همچنین اگر مقصود از پشت نویسی مشخص نشود، ماهیت آن انتقال به غیر خواهد بود.
  • بابت ضمانت: فرد ثالثی اقدام به تضمین پرداخت وجه سفته می‌کند. به این صورت گیرنده می‌تواند در تاریخ پرداخت به فرد شخص مراجعه کند و وجه خود را دریافت کند.
  • برای وکالت: دارنده سفته با داشتن مالکیت سفته، به شخص دیگری وکالت می‌دهد تا او وجه مورد نظر را در سررسید از صادرکننده دریافت کند. به این روش پشت نویسی، وکالت برای وصول می‌گویند.

کلام آخر

آموزش تصویری نوشتن سفته را در بالا شرح دادیم. اکنون می‌توانید سفته را برای امور تجاری و کاری خود بنویسید و از حقوق خود در قبال افراد دیگر دفاع کنید. نوشتن سفته باید شامل نام گیرنده، تاریخ پرداخت و صدور، مبلغ و در نهایت امضا باشد. همچنین مهم است مفاد داخل سفته به صورت واضح و خوانا نوشته شوند تا باعث مشکل نشود. همچنین اگر در مورد نوشتن سفته سوال دارید و می‌خواهید مشکلات خود را در این زمینه حل کنید، از مشاوره حقوقی تلفنی بهره مند شوید ، همچنین اطلاع از نحوه صدور و وصول سفته در این حوزه کمک شایانی به شما خواهد کرد.

۳.۱/۵ - (۷ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید