1. خانه
  2. دادخواست طلاق از طرف مرد
دادخواست طلاق از طرف مرد

دادخواست طلاق از طرف مرد

  • ۱۴۰۳-۰۲-۰۱
  • 0 لایک
  • 2984 نمایش
  • 0 دیدگاه ها

یکی از رایج‌ترین انواع دعاوی طلاق، دادخواست طلاق از طرف مرد است. در ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی آمده است که مرد اختیار دارد هر گاه بخواهد، بدون نیاز به اثبات مشکل خاصی در روابط زناشویی، با پرداخت حق و حقوق مالی زوجه خود، او را طلاق دهد. اما طرح دادخواست طلاق از طرف زن مستلزم اثبات عدم سازگاری و توانایی مرد برای ادامه زندگی زناشویی است. در این مقاله نحوه طرح دادخواست طلاق از طرف مرد و مراحل رسیدگی به پرونده به طور مختصر توضیح داده خواهد شد برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با بهترین وکلای سایت مشاوره حقوقی در ارتباط باشید و  از خدمات مشاوره حقوقی رایگان تلفنی مرکز بهره مند گردید.

مراحل طرح دادخواست طلاق از طرف مرد

اگر مرد بخواهد زوجه خود را طلاق دهد، ابتدا باید با مشورت وکیل خود دادخواست طلاق تنظیم نماید. این دادخواست برای طرح انواع دعاوی خانوادگی و حقوقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرد پس از مراجعه نزد وکیل و تنظیم دادخواست، باید برای ثبت آن به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید تا دادخواست برای دادرسی به دادگاه ارسال شود. دادگاه پرونده را برای ایجاد صلح و سازش میان زوجین به داوری ارجاع می‌دهد. داوران از سوی طرفین دعوا تعیین می‌گردند و سن آنها نباید کمتر از ۳۰ سال باشد.

در مراحل دادخواست طلاق چنانچه مرد دلایلی مانند عدم تمکین زوجه، ترک منزل، ابتلا به بیماری لاعلاج یا نازا بودن زوجه و مواردی این چنین را مطرح نماید، رسیدگی به پرونده با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت و قاضی حکم طلاق را سریعتر صادر خواهد نمود. اثبات هر یک از دلایل فوق موجب می‌شود تا حقوق مادی زوجه به وی تعلق نگیرد. به عنوان مثال اگر طی انجام آزمایشات  مشخص شود که زوجه نازا است یا عدم تمکین خانم اثبات شود، زوجه از حقوق مادی خود محروم می‌گردد.

 

 

حقوق مادی زوجه چیست؟

  • مهریه: مهریه حقی است که با جاری شدن خطبه عقد به زن تعلق می‌گیرد و زوجه هرگاه که بخواهد می‌تواند مهریه خود را از مرد مطالبه نماید. مهریه جزو حقوقی است که حتی با اثبات مشکلات ذکر شده نیز باید به زوجه پرداخت شود. اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را به صورت یکجا نداشته باشد، دادگاه مهریه را قسط بندی می‌نماید و زمانی را برای پرداخت هر قسط مشخص می‌کند و مرد موظف است در زمان مقرر، بخشی از مهریه را به زوجه پرداخت کند.
  • نفقه: نفقه مبلغی است که مرد موظف است تا زمانی که زوجه با وی زندگی می‌کند به وی بپردازد. حتی تا زمان اتمام مدت عده زوجه، مرد باید این مبلغ را به زوجه به طور مرتب و ماهیانه بپردازد.
  • نصف اموال مرد: چنانچه مرد به هر دلیل بخواهد زوجه خود را طلاق دهد، باید نصف اموالی که در مدت زندگی با همسر خود به دست آورده است را به وی ببخشد.

در صورتیکه زوجه حق تمکین را به جای آورده باشد، رابطه نامشروع نداشته باشد و نسبت به مرد حسن خلق داشته باشد، مرد موظف است در زمان طلاق، تمامی حقوق مادی زن را به وی پرداخت نماید.

شرایط مرد برای طرح دادخواست طلاق

مطابق با قانون مردی می‌تواند درخواست طلاق دهد که اهلیت داشته باشد. اهلیت به این معناست که مرد عاقل و بالغ باشد و دارای اختیار باشد. اگر مرد دچار مشکلات روانی و جنون باشد، درخواست طلاق وی از سوی دادگاه پذیرفته نخواهد شد. اگر مرد قصد طلاق نداشته باشد و یا از روی اختیار خود اقدام به طلاق نموده باشد، صدور حکم طلاق و اجرای آن از لحاظ شرعی درست نیست. مرد باید قدرت تصمیم گیری داشته باشد و مختار باشد.

امکان طرح دادخواست طلاق غیابی از طرف مرد وجود دارد؟

اگر زوجه مدت زمان زیادی در زندگی مشترک مرد حضور نداشته باشد، مرد می‌تواند با حکم دادگاه او را به صورت غیابی طلاق دهد. این نوع طلاق تفاوتی با طلاق حضوری ندارد، زیرا در طلاق حضوری مرد موظف است حقوق مادی زوجه را بپردازند، اما در شرایطی که زوجه در کنار مرد حضور نداشته است و از وی تمکین ننموده است، از حقوق مادی خود محروم شده و دادگاه حکم طلاق را بدون نیاز به حضور وی صادر می‌نماید. اما اگر زوجه پس از گذشت مدتی زمانی از صدور حکم طلاق، از حکم مطلع شود، می‌تواند دادخواست اعتراض خود را به دادگاه اعلام نماید. بدین ترتیب تمامی حقوق زن در خصوص طلاق غیابی رعایت می‌شود. چنانچه در خصوص نحوه طرح طلاق غیابی و یا اعتراض به حکم طلاق غیابی سوالی داشتید می‌توانید با مشاوران مرکز تماس حاصل نمائید و از مشاوره حقوقی آنلاین ما استفاده نمائید.

 

7

 

نحوه پرداخت نفقه و اجرت المثل در دادخواست طلاق از طرف مرد به چه صورت خواهد بود؟

پرداخت نفقه از سوی مرد بعد از صادر شدن حکم طلاق از سوی دادگاه باید به مدت ۱۰۰ روز (زمان عده) ادامه داشته باشد. مگر اینکه زوجه باکره باشد یا به دلایلی پرداخت نفقه شامل وی نشود.  اجرت المثل نیز مربوط به ایام زوجیت است که مرد باید به زوجه پرداخت نماید. اجرت المثل مبلغی است که کارشناس رسمی دادگستری با توجه به میزان درآمد و دارایی مرد و تعداد فرزندان و نوع زندگی آنها محاسبه می‌نماید. اجرت المثل از زمان جاری شدن خطبه عقد تا زمان طلاق محاسبه می‌شود.

حضانت فرزندان در صورت طرح دادخواست طلاق از طرف مرد چگونه خواهد بود؟

حضانت فرزندان در طلاق از جانب مرد بدین صورت است که فرزند پسر تا سن هفت سالگی با مادر و از سن هفت سالگی تا ۱۵ سالگی با پدر زندگی می‌کند. پس از سن ۱۵ سالگی فرزند پسر می‌تواند به انتخاب خود نزد مادر یا پدر زندگی کند. اما در مورد فرزند دختر این موضوع کمی متفاوت خواهد بود. فرزند دختر تا سن ۷ سالگی با مادر و تا سن ۹ سالگی با پدر زندگی خواهد کرد و پس از ۹ سالگی فرزند دختر می‌تواند تصمیم بگیرد که با کدام یک از والدین زندگی می‌کند. اما اگر زوجین جور دیگری با یکدیگر توافق کرده باشند، حضانت فرزند با توجه به توافقات مشخص خواهد شد.

 

 

چند نکته مهم درباره دادخواست طلاق از طرف مرد

  • در این نوع از طلاق نیز همانند سایر دعاوی طلاق تمامی موارد از جمله، مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، اجرت المثل و ملاقات با فرزندان مورد بررسی قرار می‌گیرد و دستور لازم صادر می‌گردد. در صورتیکه در مورد هر یک از مسائل ذکر شده نیازمند مشورت با کارشناسان حقوقی بودید می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی رایگان مرکز استفاده نموده و سوالات خود را مطرح نمائید.
  • حتی در طلاق غیابی مهریه زوجه از بین نمی‌رود و دادگاه درباره نحوه پرداخت آن از سوی مرد حکم نهایی را صادر می‌نماید. تنها در صورتی که زوجه باکره باشد در زمان طلاق نصف مهریه به وی تعلق می‌گیرد.
  • نوع طلاقی که مرد درخواست نموده باشد از نوع رجعی است. به این معنی که مرد تا مدت سه ماه (زمان عده) می‌تواند نزد زوجه رجوع نماید. این شرط در صورتیکه زوجه باکره یا یائسه باشد امکان پذیر نخواهد بود.
  • چنانچه مرد در عقد نامه شرط تصنیف را امضا نموده باشد، در زمان طلاق علاوه بر مهریه باید نصف اموالی که در مدت زمان زندگی زناشویی با زوجه بدست آورده است را به زوجه بپردازد.
  • در صورتیکه مرد مهریه زوجه را پرداخت نکرده باشد و هیچ حکمی از سوی دادگاه در خصوص پرداخت مهریه صادر نشده باشد، صدور حکم طلاق به زمانی که مرد تماما مهریه را پرداخت نماید موکول خواهد شد. اما اگر مرد استطاعت مالی نداشته باشد و مهریه قسط بندی شود، حکم طلاق با تعیین زمان مشخص برای پرداخت مهریه صادر خواهد شد.
۵/۵ - (۱ امتیاز)
  • به اشتراک گذاشتن:

نظر دهید